Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 09:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

surround sound, hvordan

Er der nogen der kender til hvordan man kan encode surround sound, altså selv lave surround sound?
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. november 2001 - 10:54 #1
Der findes flere typer SS.
Prologic fungerer ved tidsforskydning af den bageste lydkanal og kanalerne adskilles ve faseforskydninger.

Der er 4 kanaler :
Højre
Venstre
Front center
Bagkanalen. (Det er et mono signal der sendes til begge højtalere.)

Det adskilles på flg. måde:
Højre = Højre - bag - center
Venstre = Venstre - bag - center
Center = De signaler der er ens i både Venstre og Højre.
Bag kanal = De signaler der er forskellige i Højre og Venstre.

Så simpelt er det.

LuF

Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 10:59 #2
Beklager at jeg ikke udtrykte mig tydligere - jeg er helt klar over den teknik der ligger bag, det jeg var udeefter var mere omkring software og hardware.

Er der nogen måder hvor man kan udstyre med sourround sound selv?
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. november 2001 - 11:21 #3
Er der nogen måder hvor man kan udstyre med sourround sound selv?

????

LuF
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 11:23 #4
Et interessant svar ?!?!?!?

Jeg formoder at den herre med de verbale problemer er interesseret i en nærmere uddybelse af mit sprøgsmål :0)

Med software mener jeg naturligvis programmer - fås der lydprogrammer som kan producere sourround sound, altså som kan pan\'ne imellem de forskellige kanaler, og derefter esportere eller gemme i filer der kan bibeholde disse informationer?
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. november 2001 - 12:41 #5
Jeg mener faktisk at creative har lavet et kort som leveres med software og hele dynen.
Prøv også at se på hvad diamond kan levere.

LuF

PS : Inken verbate Froplemer hær, tag.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 12:42 #6
jeg antydede ikke at du var analfabet, jeg omtalte dine verbale evner - men kun i spøg!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. november 2001 - 12:42 #7
:-)
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
08. november 2001 - 17:35 #8
Du kan bruge Cubase, Wavelab, Cool Edit, Nuendo, Logic Audio, Acid Pro og mange andre musik eller isnpilnings programmer til at lave SS inspilning. Der findes forskellige plug-ins til disse programmer som er nævnt overfor.
Plug-ins er som regel effekter som rumklang, delay/echo og menneske lyd til en robot/ET/Space lyd m.m..

Jeg har alle disse programmer!!!

Så, hvis du vil vide mere om det, så er du velkommen her.

M.v.h.: Brian fra Grønland
Avatar billede cgleerup Nybegynder
09. november 2001 - 08:37 #9
Er du professionel lydmand, for de koster vel kassen!
Jeg mener at bruge så mange pro programmer!
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
09. november 2001 - 15:58 #10
Du kan downloade Wavelab, logic audio acid pro m.m. her:

www.upkauy.com

Når du er der, så kommer der et spørgsmål om du vil hente eller bare anuller.

Her skal du vælge ANNULLER

M.v.h.: Brian fra Grønland
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. november 2001 - 09:44 #11
nej tak!
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
27. november 2001 - 17:58 #12
Har du så kigget i den nævnte hjemmesiden?

Hvis ja, hvorfor nej tak?

Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. november 2001 - 09:03 #13
Nej jeg har ikke besøgt den, men jeg er live ved at teste noget andet!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. november 2001 - 09:03 #14
Kan victor44 ikke give et svar
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 14:29 #15
allright - så tager jeg dem selv, victor44, skule have haft pointene men der sker ikke rigtigt noget - skriv endelig hvis det er kommentare!
Avatar billede ironscorp Nybegynder
19. april 2002 - 21:40 #16
Bouncing:Når jeg bouncer i logic audio gold er der interleaved og split left-right,de filer jeg får ud af det er wal og war,det tolker jeg som wave left og wave right.Problemet er når jeg skal brænde det ned med nero burning rom,hvordan får jeg begge filer med i een,så produktet bliver stereo