Avatar billede stcla Nybegynder
06. november 2001 - 23:55 Der er 11 kommentarer

Hvorledes foregår oprativsystemers porcesadministration.

Jeg skal redegøre for hvordan,win 98 contra NT
Avatar billede vladimirr Nybegynder
06. november 2001 - 23:57 #1
Øhh, Hvad er det lige du spørger om her ?
Hvor du kan finde et stavekursus eller hvad ?
Jeg kan ikke finde hoved og hale i det der...
Avatar billede omen Nybegynder
07. november 2001 - 00:06 #2
Det er da nemt nok at forstå, men et svar har jeg dog ikke =)
Avatar billede stcla Nybegynder
07. november 2001 - 00:20 #3
det er noger med at i win 98 styrer pogrammerne procesadministrationen og i 2000 NT \"lejer\"de tid hos hardwaren så der kan afvikles flere opgaver(multiprogramming) på en gang, men jeg er ikke helt sikker og det er jeg nødt til at være.
Stcla
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. november 2001 - 08:45 #4
I Win 95/98 får det aktive program tildelt samtlige ressourcer. I Win NT er der er en ressource-fordeler, som tildeler hver applikation X% ressourcer. På den måde er det ikke ALT, der går ned, hvis programmet går ned. Er det det, du efterlyser? Der findes masser af dokumentation på www.microsoft.com
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. november 2001 - 08:50 #5
Hvis et program crasher under Windows 98, risikerer du, at styresystem og alle de andre programmer ryger. Maskinen låser evt. og du kan være nødsaget til at genstarte på den hårde måde. Enten ved at bruge power-knappen, eller ved at hive strømmen. Hvilket er en meget uheldig løsning.

I Windows NT kan du vælge at tildele det aktive program alle ressourcer, eller du kan vælge kun at tildele det en vis procentdel. Får programmet alle ressourcerne, får du bedre performance, men også et mere ustabilt system.
Avatar billede burningice Nybegynder
07. november 2001 - 22:13 #6
steen_hansen>> det er ikke helt korrekt... du får ikke et mere ustabilt system ved at sætte prioriteten på programmet op!!
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. november 2001 - 22:18 #7
Hvis du ressourcefordeler, er det kun programmet, der går ned, hvis det går galt. OS vil stadig kunne bruges. Ligeledes vil de andre programmer stadig kunne bruges.

Hvis IKKE du gør, men tildeler samtlige ressourcer til det aktive program, ryger program, styresystem - hele molevitten.

Ok, forkert ordvalg. HELE systemet risikerer at crashe, hvis du tildeler samtlige ressourcer til det aktive program. Bedre?
Avatar billede burningice Nybegynder
07. november 2001 - 22:22 #8
jeg kan ikke se hvordan du kan tildele alle dine systemressourcer til et program. Du kan vælge at sætte priority for en enkelt process, til lav, høj, realtime m.fl. Denne metoder vil ikke få hele systemet til at gå ned, hvis en enkelt process fejler!!

Hvilke andre muligheder har du, som jeg åbenbart ikke kender til??
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. november 2001 - 10:56 #9
Hvis du går ind i

\"Egenskaber for System\"
Vælger fanebladet \"Avanceret\"
Trykker på knappen \"Indstillinger for ydeevne\"

- kan du under \"Svartider for programmer\" vælge, om du vil optimere ydelse for \"Programmer\" eller \"Baggrundstjenester\".

Her definerer du også størrelse og placering på sidefil (swap-fil).

Sorry den lange svar-tid. Har haft en del at se til.
Avatar billede burningice Nybegynder
14. november 2001 - 11:55 #10
comon... u must be kidding... det har jo INTET med at det aktive program får tildelt alle resourcene. Det betyder bare at det får FLERE resourcer end baggrundsprogrammerne. Hvis du vælger baggrundstjenester betyder det at resourcerne bliver ligeligt delt mellem alle dine processer! Så NEJ... windows går IKKE ned hvis det aktive program går ned...
Du kan dog prioritere dit pogram sådan at det bruger al den cpu-tid som den har brug for, men staadigvæk. Systemet går IKKE ned hvis programmet gør!

Og hvorfor... det kommer af smarte ting som f.eks. en fiks kernel, HAL o.lign
Avatar billede lazac Nybegynder
16. november 2001 - 12:35 #11
En grundlæggende forskel er vel den måde de enkelte proceser tilgår hardwaren.
I NT styres det af HAL\'en, således at intet software kommer i direkte kontakt med hardwaren. Mens i 9x kan alle programmer frit og direkte kontakte hardwaren. Bla. derfor er NT mere stabilt end 9x.
Se evt. i NT Workstation Resoucre Kit for en detaljeret beskrivelse.