Avatar billede mofi Nybegynder
06. november 2001 - 19:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg ikke få mit nye RAM (512 mb) til at virke

Jeg har lige købt 512 mb veritech pc133 7,5ns RAM til min maskine jeg har et GA-7ZMMH motherboard med en AMD Athlon 1.33 ghz cpu.

Når jeg starter maskinen tæller den både de gamle 256 og den nye 512 mb ram. Men når den skifter til Windows (2000) stopper den og giver en fejlmelding, hvor der stå noget i retning af at ACPI BIOS ikke overholder standarder og bør opgraderes.

Det mest besynderlige er at maskinen har virket ind imellem. Men så var det kun de 512 mb der var talt op i Windows (Jobliste). Det gik et par dage, men nuvirker den kun, hvis det kun er den gamle blok der er i.

Jeg har opdateret BIOS.

Hvad er der galt

mofi
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 19:46 #1
Prøv at Loade Default Setup eller gå ind i bios og sæt dine ram lidt ned i hastighed (7,5 til 8 eller 10Ns)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 19:47 #2
Hvis du har et punkt der hedder noget med CAS 2 så sæt den til 3.

Inde i Powermanagement kan du stille ACPI til eller fra, prøv en af de indstillinger!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 19:49 #3
Det var hurtigt du accepterede, hvad fandt du ud af?

Skal lige spise, er tilbage om en ½ time!
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 19:52 #4
Det problem kan komme hvis du bruger gamle drivere til et af dine kort.
Hvorfor må du ikke spørge om, men en ven havde samme problem og fik løst det på den måde.
Avatar billede mofi Nybegynder
06. november 2001 - 19:56 #5
Det er første gang, jeg bruger eksperten, så jeg var nok lidt for hurtig.

Men jeg vil lige prøve det i foreslår.

Det med driverne forstår jeg ikke helt.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 20:06 #6
mofi>> Det gør jeg heller ikke, kan ikke se sammenhængen.
Men det er da forsøget værd.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 20:17 #7
Har du prøvet med 512Mb ram alene?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 20:26 #8
Prøv at bytte rundt på dem.
Avatar billede mofi Nybegynder
06. november 2001 - 21:20 #9
Jeg har prøvet at ændre i BIOS som forslået af retaxes.

Det giver en anden fejlmelding og jeg kan komme ind i Windows med F8.

Jeg kan se i Utility manageren at der genkendes to ramblokke, men begge med 256 mb. Ved opstart tæller den op til de 768 der er i den.

Der kan være to blokke med max 1 gb, så det burde ikke være noget problem, for det kan da ikke være rigtig, at der skal være ens ram i dem begge?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 21:24 #10
Ja, det er jo netop spm., kan der være så stor forskel på de 2 ram så de ikke kan enes!

Har du prøvet med den nye alene!
Avatar billede 24u Juniormester
06. november 2001 - 21:28 #11
Ved ikke om det er det samme som med PQI ram.. der var noget med at de var forskellige alt efter om man brugte AMD eller Intel.
Avatar billede mofi Nybegynder
06. november 2001 - 21:54 #12
jeg har prøvet med den ny alene. Den vil ikke starte i Windows, Ikke engang i fejlsikker tilstand.

Hvis de begge er i kan jeg starte i fejlsikker tilstand, hvis 256\'eren sidder i den første blok