Avatar billede stugger Nybegynder
09. marts 2000 - 11:56 Der er 12 kommentarer

Gratis mac-fonte med æ- ø- og å?

Hvor på nettet kan jeg downloade gratis mac-fonte med æ- ø- og å-bogstaver?
Avatar billede larsensimon Nybegynder
09. marts 2000 - 15:34 #1
http://univie.mac.tucows.com/blueberry/fonttools.html

Men jeg ved ikke og der er nogle af disse fonte der indeholder æøå, men det er da et forsøg værd.
Avatar billede collin Nybegynder
09. marts 2000 - 18:47 #2
Avatar billede kmx Nybegynder
16. marts 2000 - 12:36 #3
De to ovenstående er glimrende bud...
Men den eneste måde du kan være helt sikker på at de indeholder æ,ø og å (hvis det altså ikke tydeligt fremgår der hvor du henter dem) er ved at pakke dem ud og afprøve dem i praksis.
Det er desværre langt fra de fleste gratis fonte, der bliver internationaliseret, men det ER altså muligt at finde dem.
Hvis du bruger Adobe Type Manager Pro, Type Reunion eller Suitcase, er det nemt at checke fontene uden at du behøver at åbne et Word dokument osv...
Avatar billede bitnissen Nybegynder
24. april 2000 - 05:48 #4
hmmm.. jeg arbejder i et grafisk firma -ikke at sige at jeg arbejder som grafiker, og arbejder på mac hver dag, men.... alle de fonte der er der índeholder da æ ø og å..

er det ikke med alle mac-standard-fonte ?
og ellers... Adobe Type Manager, Suitcase, MasterJuggler eller noget der ligner... alle sammen skriftsæt hvor man kan slå skrifttyper til og fra, previewe osv...

de koster sikkert, men de virker
Can't help no more, sorry =)
Avatar billede kmx Nybegynder
25. april 2000 - 09:38 #5
Bitnissen:
Problemet er at mange gratis fonte bliver kreeret af dumme amerikanske teenagere, som er lidt ligeglade med om de understøtter fremmedartede tegnsæt og om deres fonte overholder Apple's foreskrifter.
Avatar billede bitnissen Nybegynder
25. april 2000 - 18:06 #6
aha =)
well kan man ikke få verdana, helvetica, arial, frutiger og times / times roman gratis til mac ?

-de er da i hvert fald fremragende til webdesign.. og til at se hjemmesider med også..

Hvad er i øvrigt standardfonten til MacOS ?
Avatar billede kmx Nybegynder
26. april 2000 - 08:57 #7
Jeg er ret sikker på at den gode Stugger ikke leder efter dem du nævner der, da de følger med systemet (dog ikke Frutiger)
Standard på Mac er
Chicago(pre OS8), Charcoal til menuer og Geneva til småtingene (explanatory test and labels, lists and icons)
Avatar billede danfoss Nybegynder
24. maj 2000 - 12:11 #8
Alle Mac-fonte har æ, ø & å.
Det der bestemmer hvorvidt du kan bruge dem er dit operativsystem.
Kører du dansk er det oplagt; men kører du UK eller andet, så skal du se hvordan dit kontrolpanel for tastatur (keyboard) er indstillet.
Du kan sætte et kryds ud for det sprog du vil bruge.
Har du en ældre version af OS, så skriv lige hvilket.
Avatar billede kmx Nybegynder
24. maj 2000 - 12:21 #9
Danfoss>>
Det er LANG FRA alle GRATIS fonte der har æ,ø og å
Nej jeg gider ikke gentage mig selv... Læs ovenover.
Avatar billede danfoss Nybegynder
24. maj 2000 - 12:34 #10
Alle Mac-standardskrifter indeholder æ,ø & å - dette er en præcisering af mit svar.  Og nej, jeg gider ikke læse gentagelser...

Avatar billede kmx Nybegynder
24. maj 2000 - 12:36 #11
Så kan det være at du skulle starte med at læse SPØRGSMÅLET!!!
Avatar billede olebole Juniormester
25. maj 2000 - 05:26 #12
<ole>
danfoss >> Nej, det var ikke en præcisering af dit svar, men en ændring - hvilket desværre ikke gjorde det mere korrekt ;-)

Hvis du med Mac-standardskrifter mener de ved maskinens køb leverede 'Mac-sytemskrifter' (Apples eget ordvalg!), har du tildels ret i, de indeholder æ, ø og å. Det gælder dog ikke, hvis din Mac er købt i f.eks. Rumænien eller Polen. Der indeholder de tilgengæld tegn, vore systemskrifter ikke indeholder!

Når folk siger 'Mac-fonte', mener de som oftest alle skrifter, der kan tolkes af en Mac - og DET er en helt anden sag! Her er det højest 1‰, der indeholder skandinaviske tegn. Der er som sagt forskel på, hvor en skrift er købt. Selvom den kommer fra samme firma, er det ikke sikkert fonten er ens, når den er købt her og i Polen.

Mange tegn er for så vidt  indeholdt i en font, men kan ikke bruges. De ligger (jeg går udfra, vi taler PS-type1 skrifter) i selve PostScript informationerne, som en vektoriseret outline af tegnet. Derimod findes de ikke i den tilhørende bitmap-font. Det gælder for visse østeuropæiske sprog, islandsk og færøsk. Når disse fonts skal sælges i de pågældende lande, bliver der lavet andre bitmaps til dem. Du kan f.eks. finde Mac-skrifter fra Adobe (eksempelvis Times og Helvetica), der købt i andre lande og som ikke indeholder æ, ø og å.

Din arrogance slører ikke, at du ikke har forstået spørgsmålet - eller kender til de internationale forskelle i skrifter og deres opbygning. Prøv en anden og mere klædelig approach ;-))
/Vh
</bole>