Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. november 2001 - 01:50 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Ny harddisk. Skal være MEGET driftssikker

Hejsa

Jeg har en IBM 75GXP 30GB, og jeg tror den er ved at crashe, hvorfor:
1) Den siger tit underlige lyde
2) Det er rigtig tit der er fejl, så 2k skal igang med diskscanning
3) Jeg har flere billeder, som er blevet deforme, og de har KUN være åbnet i ACDsee

Så, jeg skal have en ny, og som sagt, den skal være rigtig driftssikker, lydnivauet lavt og hurtig.
Men sikkerhed frem for alt, hvad skal jeg have?

MVH
Christoffer
www.food4y.dk
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. november 2001 - 01:54 #1
lyder rigtigt nok som om den er ved at stå af, så vidt jeg ved, var det to af samme slags whitehat.dk havde der led sammen skæbne.....
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. november 2001 - 01:59 #2
damn, den må bare ikke gå ned :o(

har du en ide til hvad jeg skal købe?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. november 2001 - 02:02 #3
hvad skal jeg gøre til jeg får en ny?

køre så lidt som muligt?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. november 2001 - 02:03 #4
desværre, er ikke så meget inde i den slags, men mon ikke din lokale computerpusher kan hjælpe dig
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 02:07 #5
Maxtor ville jeg anbefale.
Stabil og lydløs.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. november 2001 - 02:28 #6
maxtor, hvilke model?
Avatar billede parazite Nybegynder
06. november 2001 - 03:32 #7
PC-Planet havde en test af IBM 60GXP 40 gb, en eller anden Maxtor og en Seagate Barracuda IV 40 gb i deres sidste nummer.
Seagate\'n vandt på støjsvaghed, da ydelsen var næsten 100% ens på alle 3 diske.
Jeg ville klart vælge sådan en disk, hvis jeg skulle købe lige nu. Mht. driftsikkerhed, så tror jeg ikke der er den store forskel, så længe du ser bort fra IBM\'s 60GXP og 75GXP-serier.

Mht. hvordan du undgår den bryder ned? Var jeg dig, så ville jeg ikke røre den indtil jeg havde fået en ny disk i, derefter ville jeg boote op med den nye disk som slave, overføre ALT direkte (og håbe på IBM\'en overlever det), og derefter skrotte IBM\'en.
Held og lykke! :)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
06. november 2001 - 06:42 #8
køb en Maxtor Plus 60 Serie eller D740X serie, dem har jeg god erfaring med
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
06. november 2001 - 07:51 #9
Nej nej nej.

Der er lige kommet en ny Seagate harddisk.
Den er virkelig lydløs, og så er den meget driftssikker. Den kan fås som 40, 60 og 80GB (fra 1047kr. til 1997kr.).
Her er et link til 60 GB:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374627896
Avatar billede parazite Nybegynder
06. november 2001 - 07:54 #10
cyberqvizt : Kig lidt længere oppe. :)
Og hvordan kan du vide at den er meget driftsikker, hvis den lige er kommet? ;)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 09:37 #11
Hvis jeg skulle vælge en driftsikker harddisk vil jeg som det første holde mig fra IBMs 60GXP og 75GXP diske da de har store fejlprocenter. (og ja, jeg ved godt at de for nogle kører super osv)

Dernæst ville jeg selvfølgelig ikke vælge en disk som er ny på markedet og derfor ikke har vist dens berettigelse.
Jeg var ex. en af de første til at købe en 75GXP 30 GB da de kom. Den er død nu og havde jeg læst om de senere erfaringer med de diske - ville jeg ikke have købt den.

Fopr at komme til sagen ville jeg vælge en disk med et par år på bagen (og ja, det sker måske af samme grund lidt på bekostning af ydelse/hurtighed) - Men nu er det jo pålideligheden der er i fokus.

Så uden at vide noget om hvilken størrelse du har i tankerne, så vil jeg foreslå denne seagate barracuda III : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374628017
Den har været på markedet tids nok til at man ville have hørt skrigene hvis den havde samme problemmer. Samtidig har den udmærkede specs.

HVIS du dog vil \"gamble\" lidt så får du en super disk ved købet af den nye Barracuda IV som der er henvist til tidligere.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 09:53 #12
Det skal lige siges at jeg også ville lade den være indtil du evt. havde mulighed for at låne lidt HDplads hos en kammerat - eller bedre købe en ny.

Du kan downloade drive fitness test hos IBM : http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=0&org=psg&doc=MIGR-4HXKVX
programmet kan stille en evt. \"diagnose\" og det sletter ingenting ved at blive kørt.

Dernæst har du vel en garanti på den ? - Hvormed du kan få en ny disk :o)
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 10:00 #13
kludedukken>> Ja, IBM giver vist 3 års garanti gør de ikke?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 10:03 #14
Jo, et år hos forhandleren og resterende hos IBM.
Da det er under 3 år siden at den kom på markedet må der være garanti.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 10:05 #15
Og efter 1/1-2002 er der 2 års garanti hos forhandleren.
Lækkert.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 10:17 #16
apollo69 > Okay, det vidste jeg sq ikke. - Så må vi se om forhandlerne lever op til det.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 10:19 #17
Det skal de, det er en ny lov.
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 10:28 #18
Vil det sige at hvis jeg den 1/1 -2000 køber en disk som bryder ned den 2/1 -2002 stadig har forhandler garanti på den, eller virker det ikke med tilbagevirkende karft?

Hvis det gør vil jeg sige damn fordi jeg lige har indleveret en disk hos ibm som jeg om 2 måneder kunne have fået ordnet hos forhandleren :(
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 10:33 #19
foebus > Jeg ved ikke noget om den nye lov.

Men jeg ville da være ligeglad da jeg har mere tillid til IBM end til forhandleren. Min 75GXP 30 GB gik død efter et halvt år og alligevel sendte jeg den til IBM i Holland hvorefter jeg modtog en ny.
Forhandleren snakkede nemli\' om at \"reparere\" den osv. hvilket jeg ikke havde stor tiltro til.
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 10:35 #20
reparere en harddisk hehe...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 10:38 #21
Loven gælder fra d. 1/1-2002.
Altså det der er købt efter den dato.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. november 2001 - 10:39 #22
foebus>> Forøvrigt er der mere end 2 år imellem de datoer du nævner.  ;)
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 12:09 #23
apollo69>> ja ja ja, jeg var vidst lidt træt. ;)
Avatar billede jj2 Nybegynder
07. november 2001 - 05:07 #24
>>food4u.dk

Prøv evt følgende:

1. Udskift fladkablet med et standard 40-80-fladkabel, hvis din HDD-controller er ATA33 eller hurtigere for at reducere RFI-problemer.

2. -Hvis HDD er monteret alene som Master uden Slave bør den forbindes til yderste stik på fladkablet for at undgå reflektioner.

3. -Jeg kender ingen decideret ustabile HDD. -Nogen støjer lidt mere end andre.

MVH
jj2
Avatar billede parazite Nybegynder
08. november 2001 - 00:37 #25
Takker for point! :)