Avatar billede kandler Nybegynder
05. november 2001 - 18:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk?

Jeg er den lykkelige ejer af en compaq presario 5441.
Den er kun udstyret med 4GB HD og jeg vil derfor gerne have en ekstra harddisk. men der er ikke ret meget plads inde i den, kabinettet er også meget kompakt - er der tilfældigvis nogen der ved om der rent faktisk kan være en ekstra harddisk i den model. Og såfremt der kan hvilken type skal jeg så købe: størrelse, interface mm.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
05. november 2001 - 18:52 #1
Jeg vil da tro at der kan være en ekstra HD..

det kan der i de fleste kabinetter..

jeg kan anbefale en IBM Deskstar 60GXP 40GB...

den koster 1100 kr...og den kører fortrinligt :)
Avatar billede muuu Nybegynder
05. november 2001 - 18:52 #2
Hmmmm er en HD ikke bare en HD, og er de ikke lige store hmmm ved det ikke
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 18:55 #3
På denne side fremgår det at du skulle have ekstra pladser til en ekstra harddisk : http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/5441.asp

Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 19:00 #4
Det er en 3.5\" plads du skal bruge !

Hvis du skal anbefales en harddisk vil jeg foreslå alt andet end IBM da de har store fejlprocenter på dere 60GXP og 75GXP serier : http://www.hexus.net/article.php?review=209

Vil derimod anbefale en Seagate : http://www.shg.dk/htmlfiles/infopopup.asp?nr=420011&kat=
Meget lydløs og yder bedre en de førnævnte IBM harddiske.
Avatar billede kandler Nybegynder
05. november 2001 - 19:04 #5
har lige kigget på siden, der står følgende:
Drevpladser:
5 stk. (2 stk. ledige, 3 stk. optaget af drev)

1 stk. ledigt ekstern (3.5\")

1 stk. ledigt ekstern (5.25\")

først fremgår det at der er 5 drevpladser, hvoraf to er ledige, de to ledige er det ikke dem nedenunder, ekstern 3,5 + 5,25?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 19:10 #6
Jo, det er det ledige 3.5\" du skal bruge.
Du kan dog også montere en harddisk i et 5.25\" drevplads men så skal du bruge nogle ekstra monteringsbeslag som købes som tilbehør.

Så der er ingen problemer med pladsen.
Avatar billede kandler Nybegynder
05. november 2001 - 19:13 #7
Jeg forstår bare ikke helt hvorfor der står:
1 stk. ledigt ekstern (3.5\")
mener med hensyn til ekstern, den skulle jo helst sidde inde i computeren
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 19:34 #8
Ved ikke præcis hvad der menes med ekstern/intern. Mht. mit eget kabinet er der også tale om eksterne/interne drevpladser - det er dog en kendsgerning at alle de angivne pladser også er der. Så det har ikke noget at gøre med at komponenten skal placeres udenfor kabinettet.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 19:42 #9
Jeg har fundet en test af mit kabinet hvori de 3 5.25\" pladser kaldes \"eksterne\" og det er jo de stor skots til ex. CD-Rom osv. Desuden sidder mine tre 3.5\" pladser sammen men to af dem kaldes alligevel ekstern. : http://130.227.194.145/hardware-test.dk/asp/views.asp?id=150&table=reviews

Så det er en anden betydning de udtryk har.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 19:55 #10
Nu har jeg fundet ud af det !
Med en external drevplads menes der at komponenten i et sådan drev kan stikke ud af kabinettet. - Hvilket jo er meget praktisk ex. for et CD-Rom drev. :o)

Med internal menes der at komponenten i et sådan drev ikke kan dette, hvilket jo ikke betyder noget for en harddisk.
Avatar billede kandler Nybegynder
05. november 2001 - 23:05 #11
Kære kludedukke tak for hjælpen, tror du har fået dine velfortjente points.
Hvis ikke må du lige skrive en kommentar.

Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 23:09 #12
Takker.
Blev mht. eksternal/Internal også selv klogere denne gang. :o)