Avatar billede foebus Nybegynder
05. november 2001 - 13:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

speedstream 3010 fra efficient networks i rødhætte

Kan jeg på forhånd opgive at få mit speedstream 3010 kort til at virke i redhat, eller er der nogen der ved hvordan det kan gøres?
Jeg er træt af tdc router, og tænkte at jeg ville bruge en linux kasse som router istedet for. Men på adsl modemet er der kun en atm udgang. Jeg har så kortet liggende som jeg af uransagelige årsager fik udleveret af tdc\'s tekniker da han satte routeren på væggen. Eller skal jeg bare vente pænt på at der er andre udbydere der kan levere adsl i mit område?
Avatar billede peter_m Nybegynder
05. november 2001 - 14:05 #1
Lyder lidt mystisk men,

Så vidt jeg ved er der foreskel på en router (speedstream) adsl løsning og en ATM løsning.

Da jeg fik netexpress blev den leveret med router men min forb. var sat op som atm og derfor virkede min router forb. ikke for den var lavet om.

Vil mener du vil blive udsat for det samme

Hvis du har et atm kort så mener jeg faktisk der er nogle her som har lavet link til en vejledning.
Avatar billede foebus Nybegynder
05. november 2001 - 14:11 #2
Jeg har en pro@ccess løsning.
Den har atm på ydersiden, men ethernet på indersiden.
Der er et adsl modem som kan begge dele hvis jeg vil uden om routeren. Tdc har bare lukket ethernet proten, og det koster 500 kroner (ex moms) at få den åbent. Jeg er på su, så det skal helst være en billig løsning.
Jeg kan også bare hacke min router, men hvis tdc finder ud af det sender de en regning på 950 ex moms :(
Avatar billede lbhansen Nybegynder
06. november 2001 - 07:58 #3
begge løsninger bruger så hvidt jeg ved atm, men med et lille twist, så det er konfigureret på centralen hvorvidt der står et atm kort, eller en router hos kunden, så jeg mener ikke at du kan bruge kortet.

Jeg vidste godt nok ikke at de havde fået atm>ethernet til at virke på modemet, det kørte kun på forsøgsbasis, da jeg havde TDK
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 09:45 #4
lbhansen: Vides det om der findes en driver til det kort?
Det er jo et forsøg værd :)

Jeg kan ikke finde kortet på redhats hjemmeside, men jeg tænker at der nok sidder en ekspert i lille danmark som har skrevet noget selv.

Det er ingen hemmelighed at TDC mister en kunde når først der er andre der kan levere adsl til mig!
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. november 2001 - 14:43 #5
Ifølge http://www.jth.net/proaccess/

kan man få kortet til at fungere på en openbsd ..: http://www.vof.dk/concorp/proaccess.html

Jeg er selv Linuxtilhænger, men hvis det kan lade sig gøre på en openBSD, så burde det også kunne på en Linux ...

Har du kigget på: http://linux-atm.sourceforge.net
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 15:21 #6
Efter lang tids søgen fandt jeg det her.
http://support.efficient.com/KB/3000/30951.HTM

Hvis der er nogen linux entusiaster der selv har lavet en driver / ved hvor den findes vil jeg stadig gerne høre om det.
Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 15:22 #7
http://linux-atm.sourceforge.net Har heller ikke oplysniger om en driver til speedstream 3010 kortet :(
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. november 2001 - 15:32 #8
Ifølge DSL-HOWTO står der ellers:

As of this moment, there is not really a viable, working implementation of PPPoA for Linux. There is an ATM patch for 2.2 kernels, support for ATM in the 2.4.x kernel, and a project based on the Efficient Networks 3010 [possibly out of production], as well as other ATM cards. The ATM on Linux homepage is here: http://linux-atm.sourceforge.net/. And even more info is at http://www.sfgoth.com/~mitch/linux/atm/pppoatm/ from the kernel developer of this project.

Så noget må der da stå - men ok, det er svært at få det implementeret ...

Jeg fandt dog en Mads Syrak Larsen der havde fået det til at fungere på www.sslug.dk, søg efter:

\"Mads Speedstream\" på sitet.

Avatar billede foebus Nybegynder
06. november 2001 - 15:49 #9
Jeg må lige prøve mig lidt frem...
Desværre bliver det ikke før torsdag at jeg får rigtig tid til at pille ved det.
Avatar billede lbhansen Nybegynder
06. november 2001 - 16:57 #10
jeg har selv kørt med linux,speedstream og en 2.4 kerne med denne vejledning
http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html
Avatar billede foebus Nybegynder
16. november 2001 - 23:39 #11
Jeg har rodet med det og fået det til at virke nogenlunde.
Jeg takker for hjælpen og garanterer for at der nok skal være nogen flere point at hente på min uvidenhed :)