Avatar billede morten_21 Nybegynder
05. november 2001 - 04:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win98: Lydkort hyler!

Mit lydkort begynder efter nogen tid at hyle når jeg spiller. Det er dog kun nogle spil, f.eks. Delta Force og Rage Rally..hvorimod Rainbow 6 kører fint. Når lyden går i spunk, kan jeg heller ikke lukke computeren.

Hjæælllpp!?!?!
Avatar billede connie Nybegynder
05. november 2001 - 04:07 #1
Hvilket lydkort har du? (Soundblaster) etc. ???
Avatar billede morten_21 Nybegynder
05. november 2001 - 04:20 #2
Nå ja... *G*

Soundblaster Live
OS: Win98
MB: Asus A7VE
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 02:05 #3
Kom nu, venner!!!! Det kan da ikke passe at et spørgsmål der er mere end 3 timer gammelt ikke besvares!

Idag begyndte den også at hyle under Windows Media Player.

Pleeaasee??
Avatar billede jj2 Nybegynder
06. november 2001 - 05:38 #4
>>morten_21

Prøv evt. følgende:

1. Vælg Playing Volume Control.

2. Deaktivere microfon - eller reducere følsomhed ved at trække skyderen ned.

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 05:53 #5
jj2> Kunne være en mulighed.. Men pt. har jeg ingen mikrofon i. Desuden er det periodisk. Og det er kun når windows (eller spillet) afspiller en lyd. Når der normalt er stilhed, er der heller ingen hylen..

Det er fan\'me mærkeligt..
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 22:37 #6
Nogen hjemme?

Er det for svært, eller skal der flere point til?
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 22:42 #7
Idag begyndte lyden på et tidspunkt at \"hvæse\" ganske svagt. Så åbnede jeg en wave fil og så begyndte det at hyle...

Det eneste der hjælper er at genstarte maskinen. Da den fryser fast ved shutdown skærmen, er man nødt til at trykke resetknappen. Og så vil den jo køre Scandisk fordi windows ikke er lukket korrekt.....!\"¤\"&¤%\"#\"%¤ ARRGH!
Jeg ved ikke helt om jeg skal grine eller græde..

Avatar billede connie Nybegynder
07. november 2001 - 01:18 #8
Ja, det er da godt nok ikke \"trælst\"!

Har du prøvet mulighederne beskrevet på:
http://www.creative.com/services/news-server/faqs/faq-sblive.html#1.1
eller http://alive.singnet.com.sg/tech/troubleshoot.htm punkt 4?
Avatar billede jj2 Nybegynder
07. november 2001 - 05:05 #9
>>morten_21

Ja! -Det er altid mærkelig og mystisk indtil man får fundet og rettet fejlen.

Prøv så evt. istedet følgende, hvis dit lydkort sidder i ISA-slot?
1. -Check at IRQ og DMA er reserveret i bios.

2. -Check at der ikke er konflikter for \'Enheder til lyd video og spil\' i systemoplysninger?

3. -Til nogen ISA-lydkort medfølger et setup-program som køres fra en dos-start-diskette og som gør det muligt at ændre IRQ og DMA, hvis det er nødvendigt?

Håber det hjælper dig på vej mod en løsning?

MVH
jj2
Avatar billede morten_21 Nybegynder
07. november 2001 - 05:49 #10
Connie> Det første link var der ikke noget på, men på det andet oprettede jeg et spørgsmål på. Det lød til at de havde rimelig tjek på de ting.

jj2>
\"1. -Check at IRQ og DMA er reserveret i bios.\"
Det kigger jeg lige på.. men når det er periodisk?

\"2. -Check at der ikke er konflikter for..\"
Der er der ingen konflikter, men \"standard seriel-mus\" er \"enten ikke til stede, eller også er driveren ikke installeret.\" Musen virker dog fint, så det har jeg ignoreret intil videre.

3. -Til nogen ISA-lydkort medfølger et setup..\"
ISA?!?!? Hvad er det? *GG* Det er det 20. århundrede vi lever i..:-) Kortet er naturligvis PCI.

/Morten

Avatar billede jj2 Nybegynder
08. november 2001 - 05:07 #11

>>>>morten_21

Jeg lever faktisk i det 21-århundrede og lydkort er ikke naturligvis altid PCI. -Der findes stadig både onboard- & ISA-lydkort.
-PCI-lydkort burde være problem-fri PNP.

-Men prøv så følgende:

1. -Afinstallere & afmontere lydkortet.

2. -Ryd op med diskoprydning, regclean41, scandisk & defrag.

3. -Læs lydkort-installationsvejledningen og din bundkort-manual. -Er der onboard lydkort? -Skal den muligvis deaktiveres i bios?

4. -Montere pci-lydkortet i en anden PCI-slot end tidliger & installere driver.

Håber det hjælper dig på vej mod en løsning?

MVH
jj2
Avatar billede morten_21 Nybegynder
08. november 2001 - 23:14 #12
jj2> Nu har jeg tænkt lidt over det, og kigget på dit svar (og andre spørgsmål), og jeg har tænkt mig at gøre følgende:

1. Afinstallere og afmontere lydkortet.

2. Fjerne DirectX.

3. Montere lydkortet, og installere de nye drivere
  jeg har hentet, samt en DirectX 7, da jeg
  tror den vers. 8 jeg har er lidt beta..:-)
4. Opdatere mine chipset drivere.

Så håber jeg det spiller.

Kan dog først gøre det i weekenden (jeg arbejder mere eller mindre i døgndrift for tiden..:-( )

Foreløbigt tak, men jeg vender lige tilbage..

/Morten
Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. november 2001 - 01:21 #13
Okay, der er sket lidt i sagen:
Jeg formatterede min hd, og installerede alt på ny. Jeg opdaterede lydkort driveren til en WDM-ting, og alting virkede perfekt. Osse i spil...

MEN: Så installerede jeg Mediaplayer 7.. og 10 minutter efter var hyletonen tilbage! Det lyder jo som noget mediaplayer laver, så jeg afinstallerede det igen her idag, så vil det vise sig om det har hjulpet.
Men jeg skal da vist lige ha fat i Microsoft, og se om de har hørt om det...

Jeg vender tilbage.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
04. december 2001 - 03:00 #14
Okay. Det har vist sig at det var MediaPlayer OG DirectX 8 der var problemet. Lige nu kører jeg dx7 og den gamle mediaplayer, og det virker fint.