Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 10:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Pladsproblem køler

Er ved at samle en pc og har fået et blæserproblem. Global Win FOP32-1 fylder lige lovlig meget i dette microATX kabinet. Afstanden mellem CPU blæseren og PSU\'en er 0,5 centimeter.

Får blæseren nok luft?

Der er i øvrigt masser af afstand mellem heatsink\'ens ribber, og FOP32\'eren blæser luft NED i køleribberne.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. november 2001 - 10:26 #1
Det lyder ikke som et problem hvis bare deb kan side på soklen/cpu\'en. - Men jo mere luft/plads der er i dit kabinet, jo bedre vil det normaltvis være.
Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 10:31 #2
Kuldedukken > Blæseren har ingen problemer med at sidde på soklen. Jeg forstår ikke dit svar..?
Det er afstanden mellem PSU\'en (strømforsyningen) og blæseren, der er prob.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. november 2001 - 10:37 #3
Jeg mente at der ikke er noget problem hvis køleren kan sidde på soklen. - Med andre ord, at der er plads til den og så længe heatsinken bliver tilført luft.

At afstanden ellers ikke er så stor mellem blæseren og psu\'en gør ikke det store da psuen trækker den varme luft ud.

Håber det var mere forklarende :o)
Dog siger jeg at det selvfølgelig altid vil være mere optimalt med et større kabinet - men jeg har selv kørt med et microkabinet uden problemer.
Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 10:51 #4
Kludedukken > Køleren sidder fint på soklen. PSU\'en dækker for soklen. Var det osse sådan du forstod det?
Se hurtig tegnet skitse på http://2bak.homepage.dk/fop.gif

Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. november 2001 - 10:55 #5
*SS* Flot tegning ;o)
Ja det var det ! - Det er ikke unormalt at PSU\'en \"rager\" ned over bundkort og sokel i et microatx.
Men hold evt. øje med temperaturen hvis det er muligt i BIOS. - Din maskine skal nok afsløre et evt. varmeproblem ved at blive ustabil og \"gå ned\".
Så ingen fare på færde.
Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 10:56 #6
Tegningen skal ses fra siden. Dvs. der er ikke mere end 0,5 cm fri luft mellem blæseren (set fra oven) og PSU\'en...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. november 2001 - 10:58 #7
Jep, jeg regnede godt med at kabinettet skulle stå op og dermed ses fra siden.
Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 11:01 #8
OK - jeg prøver
Avatar billede intel4004 Novice
04. november 2001 - 11:02 #9
Jeg fik ny PC i marts, en Tbird 1200Mhz. Det hele frøs og ville slet ikke. Jeg kørte ME, men alligevel :)...

Min PSU sad lige foran min cpu blæser, lige som din gør, og der var ikke meget plads imellem PSU og køler...

Jeg købte tilsidst et nyt kabinet :) Måske ikke det svar du håbede på, men jeg tror at i værste tilfælde suger køleren varm luft ned fra PSU\'en, direkte på cpu\'en... Og det er jo ikke smart...

Men hvis du ikke har bemærket noget systemustabilitet endnu, tror jeg bare du skal lade som ingenting...

INTEL4004
Avatar billede 2bak Nybegynder
04. november 2001 - 11:14 #10
FOP32-1 giver 4200 rpm, så den skal nok få suget noget luft til sig, selvom der ikke er mere end 1/2 cm\'s plads.
Her er mobo set fra oven:
http://2bak.homepage.dk/fop2.gif
Avatar billede 2bak Nybegynder
10. november 2001 - 15:10 #11
Efter installation af bundkort + T-bird 850 sammen med Chrome Orb den fylder ikke så meget som Global Win), blev jeg efter
7-8 timer pludselig meget forskrækket. Jeg havde glemt at installere temperaturmåleren (PC-Alert), og da jeg jeg endelig fik PC-Alert installeret
fandt jeg til min skræk ud af, at den målte 90 grader, efter at maskinen havde kørt det meste af dagen. Mærkelig nok mærkede jeg ikke ustablitet i
Windows, selvom den var så varm.
Slukkede naturligvis med det samme, og hev kåben af kabinettet, så den kunne få frisk luft. Køleribberne var ikke til at røre ved. Kom hurtigt ned på 40 grader og kunne ånde lettet op. Nøgen kører den 40 grader. Der var jeg vist tæt på at miste en cpu...

Evt. vil jeg skifte kabinet eller installere en kabinetblæser. Vil det sidste mon hjælpe?
Skal jeg forvente at T-bird\'en har taget skade = levetiden forkortet?

CPU\'en kører som smurt i olie uden låg.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
10. november 2001 - 15:13 #12
Nej, den skal nok overleve - også på sigt.

Jeg vil foreslå et nyt kabinet da du så får mere plads/luft.

Ellers lidt af en forskrækkelse :o)
Avatar billede 2bak Nybegynder
10. november 2001 - 15:20 #13
kabinetblæser ikke nok?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
10. november 2001 - 15:33 #14
Jo normalt, men der er jo den faktor at PSU\'en rager indover CPU køleren så jeg tror ikke det vil gøre så stor forskel i dette tilfælde.

Et kabinet er en stor ting men kan faktisk findes til billige penge.
Avatar billede 2bak Nybegynder
10. november 2001 - 15:35 #15
Tak igen
Avatar billede kludedukken Nybegynder
10. november 2001 - 15:38 #16
Så lidt :o)
Avatar billede 2bak Nybegynder
10. november 2001 - 23:31 #17
Har nu kørt med fuld skrue i et par timer med lukket kabinet, uden at den
kommer over 42 grader. Det forstår jeg ikke. Måske svigtede min cpu-blæser
kortvarigt i går - who knows. Det er i hvertfald meget mærkeligt det her...

mvh Jan
Avatar billede kludedukken Nybegynder
11. november 2001 - 00:07 #18
hehe..ja det lyder sq lidt underligt efterhånden.
Avatar billede 2bak Nybegynder
11. november 2001 - 00:28 #19
- og helt ærligt, så tror jeg da heller ikke producenten af dette noname minitower-kabinet ville stå inde for, at det ikke kunne rumme en tbird 850. Det har 300 watt psu, og er et par år gammelt - altså helt up-to-date.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
11. november 2001 - 00:47 #20
Hvad Hardwaren angår skulle det også fungere fint. - men indretningen kan være en hindring.