Avatar billede larssune Nybegynder
03. november 2001 - 12:35 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

DMA og firmware til CD-rom drev ??

Jeg har 2 ting ang. CD-rom drev. I min PC har jeg to drev et Pioneer slot-in DR-A04S og en Ricoh-brænder MP7120A. Mit ene problem er firmware - hvad gør det og hvorfor skal man opgrad. Det er primært mit Ricoh-drev jeg tænker på - her er min nuværende firmware v.1.10 og jeg ser at Ricoh.com har v. 1.30 - men hvad bliver forbedret ved en sådan \"operation\" ?
Det andet problem er DMA. Under enhedhånd. ser jeg at på begge mine CD-drev er DMA feltet ikke krydset af - hvorfor ikke ?

Jeg bruger win 98 SE
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
03. november 2001 - 13:54 #1
Firmware>> Det er softwaren i din brænder og ved opdatering kan din brænder blive compatibel med nye brændbare cd\'er, du behøver ikke opdatere før du får problemer med at brænde på cd\'er fra ét mærke.
DMA>> Du skal installere driverne til chipsettet på dit motherboard
Avatar billede cny Nybegynder
03. november 2001 - 16:07 #2
Prøv at kryds DMA på dit Pioneer drev, jeg har aldrig installeret noget ekstra for at få DMA til at virke.
Hvad ændring af firmware bevirker står eventuelt på ricoh.com hvor du finder versioner til dit drev.
Avatar billede larssune Nybegynder
03. november 2001 - 18:39 #3
tomsen999> Drivere til chipset på mit bundkort - mmh jeg har et Aopen 59 pro et eller andet - hvad er det for nogle filer jeg skal hente (og gerne hvor) ???

Software I brænderen - vil det sige at brænder har en selvstændig form for hukommelse/hardisk ??
Avatar billede bullet! Nybegynder
04. november 2001 - 00:21 #4
Vil da lige sige du bare skal krysse DMA til så bliver dine drev typisk 3-4 gange så hurtige...

Bullet
Avatar billede cny Nybegynder
04. november 2001 - 02:35 #5
Brænderen har noget der hedder firmware, som kan opgraderes ligesom bios på bundkortet kan.

Kig i din bundkort manual for at se hvilken type chipset der er på dit bundkort (kan f.eks. hedde sådan \"Via KT133A\" eller andet i den stil). Via leverer noget de kalde \"Via4i1 version 4.3x\" som leverer vigtige drivere til chipsettet på bundkortet.
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
04. november 2001 - 10:02 #6
larssune>> her kan du hente driverne til dit chipset http://www.viaarena.com/?PageID=2 forudsat at dit motherboard hedder AOpen AX59Pro
Avatar billede larssune Nybegynder
04. november 2001 - 18:51 #7
Jeg takker alle for deres hjælp --

Larssune
Avatar billede tomsen999 Nybegynder
04. november 2001 - 18:52 #8
Takker for pointene, wish you good luck from now on