Avatar billede askims Nybegynder
02. november 2001 - 08:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Model til sammenligning af lån

Er der nogen der har nogen regnearksmodeller liggende hvor man kan sammenligne lån af forskellig type, antal terminer, rente osv.

Jeg har lavet en lille simpel model, men den vil jeg gerne udvide, så jeg mangler lidt inspiration.

ASKIMS
Avatar billede janvogt Praktikant
02. november 2001 - 08:30 #1
Ja, jeg har lavet flere forskellige af slagsen, hvor man kan simulere på rente, løbetid, hovedstol, antal terminer etc.

Du kan evt. prøve at sende din foreløbige model til mig, så kan jeg prøve at give nogle forslag til forbedringer.

jan_vogt_hansen@hotmail.com
Avatar billede askims Nybegynder
02. november 2001 - 10:59 #2
Hej Jan.

Det, der er tanken med regnearket, er at se på, hvornår det kan betale sig at konvertere et givet lån, hvor udgangspunktet er et eksisterende lån. Er det noget, du har liggende?

Jeg sender regnearket, når jeg kommer hjem.
Avatar billede askims Nybegynder
02. november 2001 - 11:02 #3
Hvis du har et sådan regneark, vil du sende det til mig på:

    ar_svendsen@yahoo.com

ASKIMS
Avatar billede janvogt Praktikant
02. november 2001 - 11:39 #4
De modeller jeg har lavet har ikke kursen med som parameter, og kan derfor ikke simulere på evt. konvertering.

Men jeg kender problematikken (går selv i konverteringstanker i øjeblikket), så jeg vil gerne se på din model alligevel og bidrage med hvad, jeg nu kan.
Avatar billede kjako Nybegynder
03. november 2001 - 21:36 #5
Hej Askims!
Stort set alle kreditforeningner har en hjemmeside, hvor man gratis kan få beregnet, om en konverting er rentabel. Man skal blot gå ind på hjemmesiden hos den kreditforening, hvor man har sit lån, så behøver man kun at indtaste cpr-nr. samt den personlige kontrolkode, som man har fået fra kreditforenignen. Den står som regel på årsopgørelsen, der kommer hvert år i januar.
Mvh Kjako
Avatar billede askims Nybegynder
07. november 2001 - 08:38 #6
kjako-> det kan godt være kreditforeninger har en gratis konverterings rentabilitets beregning, men det er ikke altid disse er lige opdateret med f.eks. 5% lån. Desuden kan man vel ikke få den til at spytte en kurs ud, hvornår det er fordelagtigt at konvertere? Den går vel mere eller mindre ud fra dagskursen! Jeg kan da også ringe til min bankforbindelse for at spørge hver dag, men det bliver han sikkert også træt af. Derfor efterspurgte jeg en regnearksmodel, hvor man selv kan ændre de forskellige parametre!
Jan -> tak for regnearket, jeg synes ikke der var så mange banebrydende ting i det i forhold til mit regneark, men jeg lader lige spg. stå åben et par dage endnu.
Avatar billede janvogt Praktikant
07. november 2001 - 08:49 #7
Jeg tvivler på, at der dukker noget op.
I modellen kan du ihvertfald simulere på en række parametre.
Det optimale ville selvfølgelig være, hvis arket kunne hente dagskurserne fra internettet, men det bliver vist vanskeligt.

Hvad er det præcist du mere kunne tænke dig?
Avatar billede kjako Nybegynder
07. november 2001 - 18:57 #8
Askims, jeg tror, at det bliver særdeles svært selv at konstruere et regneark, der kan beregne det rigtige resultat. Det er ikke blot et spørgsmål om at finde de korrekte finansielle funktioner, da der også skal tages højde for de komplicerede skatteregler, bl.a mindsterente-reglen, beskatning af overkurser og gevinster på kontantlån, indregning af kurstabsfradragssaldo fra eventuelt tidligere konverteringer, marginalskat på nettorenter o.s.v.
Så hvis man vil have et korrekt resultat er der vist ingen vej uden om banken eller kreditforenings hjemmeside (hvor man iøvrigt kan indtaste parametre for rente, løbetid, fast rente ctr. flex-lån og euro-lån m.v).
Avatar billede askims Nybegynder
14. november 2001 - 12:28 #9
jan -> Jeg synes ikke dit regneark viste så meget nyt under solen, så du får kun 20 point
Avatar billede janvogt Praktikant
14. november 2001 - 12:43 #10
Det er helt ok.

Med de høje forventninger du havde, tror jeg ikke det er muligt at gøre dig fuldt tilfreds.