Avatar billede oppes Seniormester
01. november 2001 - 13:20 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

installering hdd

jeg har købt en hdd maxtor 20,4 GB
hvordan skal jeg installere, skal den vare master eller slave og hvordan kan jeg bestemme  vhilken .
Den gamle hdd er 3,1 GB. Ville blive glad for hjælpen.
mvh oppes
seppo@worldonline.dk

Avatar billede kilobite Nybegynder
01. november 2001 - 13:23 #1
hvis den erstatter den gamle hd så skal du vel bare jumpe den til at være mage til det din oprindelige hd var....  (sikkert master)    vær opmærksom på at der er nogle drev der instillet til at være single drive fra fabrikken  og derfor ikke virker hvis ikke de jumpes til master eller slave  hvis der er et andet drev på samme kabel
Avatar billede kludedukken Nybegynder
01. november 2001 - 13:29 #2
Jeg ville sætte den som master da den sansynligvis er hurtigere end den gamle.
Du sætter den til master vha. jumpers i enden af disken og der skulle gerne være angivet hvilke kombinationer der er hvad.

Du skal derefter fdiske, formatere og installere dit styresystem.
Avatar billede thezub Nybegynder
01. november 2001 - 13:38 #3
Hej Denne nye harddisk går jeg ud fra at du vil have installeret ved siden af den anden harddisk du har i maskinen, så du har en til styresystemet og en til spil m.m. Den nye harddisk skal du sætte til at være slave, dette skal du gøre via nogle jumpere der sidder bag på harddisken. Den nye harddisk instyallere du på IDE kabel nr. 2 altså det kabel som den anden harddisk IKKE sidder på... Når du har gjort dette, og startet computere til den komme ud og sige at den har fundet en ny harddisk, nu skal du bare lige kører fdisk på den for at oprette et drev, det gør du fra DOS hvor du skriver fdisk. Dette program kan oprette den partition på harddisken, følg vejledningerne på skærmen..

mvh Jacob
Avatar billede martins2040 Nybegynder
01. november 2001 - 13:43 #4
Den nye hdd skal da være master, da han kun har en 3 gb som ektra! Den nye disk er meget hurtigere en den gamle 3 gb!!!
20.4 MASTER
3.1 SLAVE -gerne på samme kabel.
cd-rom sidder så på den sekundere port mm.
ellers prøv dig frem!
/martin
Avatar billede kludedukken Nybegynder
01. november 2001 - 13:46 #5
ville også mene at det var \"tåbeligt\" at gøre andet end at bruge den nyeste disk til master.
Avatar billede a-tot Nybegynder
01. november 2001 - 13:47 #6
Hej oppes
Du skal i første omgang installrer den som slave: Det gøres via jumper ved siden af det brede fladkabelstik. Husk at din nuværende HD skal forblive master. Derefter booter du din PC og trykker på \"DEL\" tasten under boot så du kommer ind i BIOS\'en, her vælger du \"Autodetect af HD\"

Når dette er gjort, skal ud ext. bruge FDISK og derefter FORMAT for at klargøre disken for Windows. HUSK !!! det er drive D: og aldrig drive C: du skal formaterer. Når du har udført dette er disken klar til brug som drive D:
Men jeg vil anbefale at du overfører indholdet af den gamle disk til den nye, for derefter at bytte om på hvilken der er master og slave. Du skal bruge et program som eks. \"GHOST\" til at kopierer din gammle HD over på den nye. MEN PAS PÅ programmet kræver en del PC kendskab.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
01. november 2001 - 13:50 #7
oppes > har du beslutte dog for om den skal være master el. slave !?
Avatar billede oppes Seniormester
03. december 2001 - 00:33 #8
har installerettak til mange hjælpsome .
oppes