Avatar billede snot Nybegynder
01. november 2001 - 11:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fil-rettigheder i XP !

Jeg er den helidge ejer af 2 maskiner hvor jeg lige har installeret WinXP.

Til min gru oplever jeg enkelte ting i forhold til 2000 som er fuldstændig uacceptable...

Mit største problem er fil/share-rettighederne. Tilsyneladende er XP\'s sharerettigheder lavet ligesom i det gamle W9X miljø. Hvis man deler et drev, deler man til ALLE og ikke ligesom i Win2000 hvor de brugere der vil bruge dit share skal være oprettede på maskinen lokalt. ?!

Kan dette være rigtigt ????

(samtidigt har jeg problemer med at logge på de skjulte shares (eks. f$) selvom den bruger der bruger er oprettet lokalt ?!)

SnOT
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2001 - 11:34 #1
Det kommer an på hvilken version af xp du benytter dig af, home eller pro, samt udvidet eller ikke udvidet version af disse. Dette at det liger windows 98 , er kun hvis du kører fat32, under ntfs skulle den være på højde med windows 2000 xp pro udgaven.

kharder
icq# 71258492
Windows Messenger: kharder@c.dk
www.expertftp.subnet.dk
www.expertftp.on2u.dk
Avatar billede meek Nybegynder
01. november 2001 - 12:48 #2
XP er helt hen i vejret !!!

Jeg må nok indrømme jeg er skuffet over XP; der er umiddelbart ingen måde at få løst ovenstående problem på ?!
Avatar billede meek Nybegynder
01. november 2001 - 13:03 #3
Jeg er normalt ikke typen der giver op !! og KRAFTEDDEME... det kan sku lade sig gøre ?!

I ADMINISTRATIVE TOOLS -> LOCAL SEQURITY POLICY under LOCAL POLICIES -> SEQURITY OPTIONS ->
vælg den nøgle der hedder: NETWORK ACCESS: SHARING AND SEQURITY MODEL FOR LOCAL ACCOUNTS

ændrer den fra:
GUEST ONLY - LOCAL USERS AUTHERIZE AS GUEST
til:
CLASSIC - LOCAL USERS AUTHENTICATE AS THEMSELVES

... Så virker det, og du kan rode med de skjulte shares... mærkeligt at det ikke er omtalt nogen stedet, jeg løste problemet ved at rode rundt, uden at ane hvad jeg lavede....

Point tilbage - SNoT !
Avatar billede jacob733 Nybegynder
01. november 2001 - 13:26 #4
En nemmere måde:
I \"Folder options\" i Explorer, vælger du bare \"View\", og fjerner hakket ved \"Use simple file sharing\". Jeg bruger selv xp pro, og der er ingen grund til, at det skulle være meget anderledes i home edition
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2001 - 15:34 #5
Der er flere ting, som er pillet ud af home edition noget alla windows ME og Windows 2000
Avatar billede jacob733 Nybegynder
01. november 2001 - 16:40 #6
Det er nu ikke en god sammenligning. xp pro og xp home kører begge to på samme kerne(NT), men ME og 2000 er vidt forskellige. ME kører win9x(DOS) kerne, mens 2000 kører NT.