Avatar billede snowman Nybegynder
06. marts 2000 - 01:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Understøttelse af CD-ROM drev

Jeg sidder med en gammel 486 DX2/66, den var helt "flad" Jeg har fået lagt DOS 622 ind(kunne kun formatere HD fra denne) og vil gerne have Win95ind,
problemet er bare at der ikke kan installeres CD-ROM drev fra startdisken.
CD-ROM drevet er et Vuego 8X, har prøvet at installere Atapi drivere, men den melder fejl.
Er der en der evt. ved hvordan jeg får loadet CD-ROM drevet ???
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2000 - 08:51 #1
Jeg synes lige at jeg har svaret på dette, men her skriver jeg da bare igen.

Du kan lave en opstarts diskette til win98, hvis du altså kender en der har den eller selv har den på en nyere maskine.

Så kan du starte maskinen op på den og den spørger så om du vil starte med eller uden cd drev og det siger du bare ja til.
Det skulle virke fint det virkede ihvertfald på min gamle 486.
Avatar billede john_doe Nybegynder
07. marts 2000 - 13:47 #2
Problemet er nemt løst når bare du investerer i et SCSI-WIDE (Bemærk WIDE!!!) Netkort, så er du hurtigt på banen, idet DOS 6.22 selv finder enheden. Prisen er vel omkring 1500,- inkl moms. Held og lykke.
Avatar billede melvis Nybegynder
08. marts 2000 - 20:10 #3
æhh SCSI WIDE (NET)kort???????

Forklar hvad det er?!?!

/Melvis
Avatar billede john.doe Nybegynder
08. marts 2000 - 23:49 #4
Nu må den rigtige john.doe hellere komme med et svar.

Søg på internettet efter en fil der hedder vide-cdd.sys

indsæt derefter i config.sys følgende linie

devicehigh=c:\vide-cdd.sys /d:mscd001

og i autoexec.bat

lh c:\windows\command\mscdex.exe /mscd001
Avatar billede snowman Nybegynder
09. marts 2000 - 00:54 #5
Først - tak til jer begge.
Spacemaninc, det var selvfølgelig det første jeg gjorde da jeg fik det gamle bæst ind, med hjælp af win98 startdisk kunne jeg få lov at fdiske,men ikke formatere, derfor lagde jeg 622 ind, den formaterer før den lægger sig ind.
Derefter prøvede jeg igen, men 98 disken kunne ikke give mig en CD-ROM driver der kunne bruges.
Derfor MasDOS.

john.doe
Den var genial - så enkelt.
Avatar billede ptj Nybegynder
16. marts 2000 - 16:18 #6
For en anden gangs skyld, her er en perfect løsning.

www.driverguide.com
Her finder i linket til CD-GOOD.

Dette er en samling af cd-rom drivere samlet i en bootdisk, som samtidig med opstarten af maskinen giver mulighed for at prøve sig frem med 40 forskellige cd-filer. Hver fil kan i gennemsnit kyle 5 drev i luften, incl. scsi.
Er der problemer med at finde den, giv mig et praj, så smider jeg den af sted.