Avatar billede beta Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:13 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

VIA KT266 -> VIA KT266A

Hvor meget vil man mærke forskel fra KT266 til KT266A, er det de ca. 300.- kr. mere værd (f.eks. i forbindelse med TB1000/GF2 Ti)?

Og hvordan med KT133A til 266A, hvor meget mærker man forskel her/kan man til alm. brug mærke nogen forskel ?

Avatar billede kludedukken Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:26 #1
I almindelig brug kan man nok ikke mærke forskellen på KT266A og KT133A da det jo ikke betyder sætlig meget. - Men i det nævnte tilfælde er der jo tale om at sidstnævnte chipset understøtter DDR-Ram hvilket også betyder noget.

Men Via KT266A skulle virkelig rykke iforhold til den tidligere KT266 : http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/09/03/0315441
Avatar billede cny Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:28 #2
Enig med kludedukken, KT266A skulle virkelig være klart bedre end KT266.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:32 #3
Prisforskellen behøver ikke at udgøre 300.-
Jeg har personligt et EPoX EP-8KHA m. KT266 chipset.
Det bundkort er nu kommet med et KT266A chipset og er kun 60.- dyrer. : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264747894
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:48 #4
Avatar billede solver Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:57 #5
KT266 chipsættet havde en række fejl, der gjorde, at det ikke virkede optimalt med DDR-RAM. Det nye KT266A chipset er så den forbedrede udgave. Denne udgave er det hurtigste chipset til DDR-RAM P.T.

Forskellen på KT133A og KT266A er at den ene kører med PC133 SD-RAM og den anden med PC2100 DDR-RAM. DDR-RAM er dobbelt så hurtigt som SD-RAM, der vil derfor være en væsentlig hastighedsforbedering på RAM siden ved et KT266A baseret bundkort frem for et KT133A baseret
Avatar billede cny Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:58 #6
Solver se artikel fra makse omkring Nforce chipset.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:03 #7
Ja, nforce chipsettet er gået helt forbi min næse ! :o) - Selv om det nu er tæt løb.

solver > DDR-Ram er kun teoretisk dobbelt så hurtigt som SD-Ram. I praksis er der tale om ca. 30%.
Avatar billede bullet! Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:03 #8
Foreskellen på KT266 - KT266A er jeg ikke klar over, og om der er 300kr\'s foreskel, men fra KT133A til KT266A er jo brug af rammen, om det er SD eller DDR ram og der er en foreskel, ikke noget man siger WOov over, men rent fremtidsmæsigt ville jeg vælge DDR udgaven CD er lige så stille ved at gå ud af market og nu når også DDR ram er så billigt, hastighedsmæsigt vil man måske mærke nogle programmer opne og lukker lidt hurtigere og spil vil få flere frames per second, jeg ville købe KT266A uden tvivl
Avatar billede bullet! Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:06 #9
Må lige ligge et svar hvis der falder point :-)
Avatar billede klatten Nybegynder
01. november 2001 - 14:34 #10
Avatar billede hexya Nybegynder
04. november 2001 - 00:06 #11
Dit spørgsmål er måske delvist ikke helt rigtig stillet.

For det første er det nemlig ikke i lige så høj grad et spørgsmål om hastighed, som det er et spørgsmål om stabilitet. Alle de omtale chipset på nær KT133A, der er for gammelt, ligger ultratæt på hinanden i ydelse.

For det andet er det ikke kun et spørgsmål om en difference i pris på 300kr. nærmere pt. 600kr. (eller dobbelt så dyrt, hvad prisen på selve bundkortet angår).
Desuden en difference på ramprisen på 50-80%, alt efter hvilken type, der bruges.

Og hvordan nu det?
Jo fordi de chipset, der byder KT266A kamp til stregen, på såvel stabilitet som ydelse - og i enkelte performance-benchmarks oven i købet slår det (i følge tests på Anandtech) - hverken hedder KT133A eller KT266, men kommer fra AMD selv, AMD761 (AMD760 i Usa selvom \"nordbroen\" hedder 761), eller fra chipproducenten Sis og hedder SiS735.

For så vidt er det rigtigt at KT266A pt. er det marginalt hurtigste - måske i praksis i omegnen af 2-5% hurtigere end SiS. Men som sagt er det næsten dobbelt så dyrt - for det billigste!

edbpriser.dk (3-11-01):
* ECS K7S5A / SiS735 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 / Audio / NIC 639 kr.
* EPoX EP-8KHA+ / VIA KT266A / 6PCI-1AGP / IDE100 / Audio 1.279 kr.

Derudover kører Sis735 i modsætning til VIA chipsettene stabilt med både DDR-ram/pc2100 såvel som med de 50-80% billigere SD-ram/pc133. Det er dog enten eller, du kan ikke køre med begge typer ram på en gang.

Faktisk var det, det efterhånden over et halvt år gamle Sis735, der tvang Via til at gå i tænkeboks igen og komme op med 266A.

Sammenfattet kan man sige, at KT133 er for gammelt, KT266 for ufleksibelt og ustabilt og KT266A for dyrt. Og det spritnye og (over)hypede chipset fra Nvidia lever kun op til prisforventningerne, langt det dyreste og med indbygget grafik), mens det ydelsesmæssigt lægger sig i på linie med eller i underkanten af Sis735 og AMD761. Herhjemme har jeg ikke set priserne på det endnu, men det bliver nok i omegnen af 16-1700kr.

Kort sagt, hvis du vil betale 6-700 kroner ekstra for et chipset, der i de heldigste, konstruerede tilfælde giver dig 5% ekstra ydelse, men i snit og praksis nærmere ligger på 2-3%, så hedder det KT266A - ellers hedder det Sis735.

Min vurdering af ydeevnerne på Chipsets til AMD i priorteret orden med meget lille, eller intet spring mellem pladserne 2. og 3.
1. Via KT266A
2. Sis735 / Nvidia Nforce420
3. AMD760
4. Via KT266
5. Via KT133A (for

Vurderingen er baseret på et hav af testsites med et par af dem listet her.
Bemærk, at mange af de testede kort på testtidspunktet var prototyper og derfor hverken var optimerede på Bios eller drivere.

TOMSHARDWARE.COM:
* SiS 735 Motherboards For The Athlon (September 24, 2001))
Two motherboards with the SiS 735 chipset arrived at our lab, several months after their release. Although SiS lost the performance crown to VIA\'s updated KT266A, this chipset currently provides the best value. Read on to see what you can expect from these boards!
http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q3/010924/index.html

* VIA Releases KT266A Chipset (September 2, 2001)
At 12:01 AM Taiwanese time and thus on Sunday noon East Coast time VIA launched the enhanced version of its Athlon DDR-chipset KT266. If you think that this news isn\'t really worth disturbing your Labor Day weekend, then you might be wrong. The \'A\' stands for vastly improved performance.
http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q3/010902/index.html

* SiS Beats AMD & Co (June 11, 2001)
The Taiwanese manufacturer SiS has suddenly been thrust into the limelight: Athlon/Duron boards with the SiS 735 chipset manage to push its strong competitors AMD & Co. back in the rankings.
http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q2/010611/index.html

ANANDTECH.COM:
* VIA\'s KT266A: The Saga Continues (September 3rd, 2001)
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1528&p=1

* VIA KT266A Initial Roundup - (October 24th, 2001)
Sis er ikke med her, men den fortæller noget om at det (desværre :) heller ikke er ligemeget, hvilket mobo et givent chipset sidder på.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1547&p=1

TECCHANNEL.DE (TYSK GRUNDIGHED)
* Test med Nforce420, Amd761, Sis735, KT266A, KT266
http://www.tecchannel.de/hardware/786/index.html

Mvh
Hexya

PS. Jeg kan love dig for, at der er en god pris/ydelse/stabilitets-grund til at færdigtbyggede AMD-bambusmaskiner i langt over 50% har Sis730, lillebroderen til Sis735, siddende.