Avatar billede luckylonestar Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:57 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Mulig IRQ-konflikt under Win98 se ??

Jeg har en gammel spand, som jeg hovedsageligt bare bruger til at arbejde på. Den er bare blevet frygtelig ustabil og fryser ofte. Jeg har en mistanke om at det drejer sig om en IRQ konflikt.

Min maskine er en:
AMD K-6 II
Ga-5AX Ali Aladdin V AGPset bundkort
8 Mb Riva TNT Nvidia Vanta Grafikkort.

IRQ tilslutningerne ser således ud:

00: Systemtimer
01: Standard 101/102-tastatur
02: Programmerbar interruptcontroller
03: COM 2
04: COM 1
05: Yamaha DS-XG Legacy Sound System
06: Standarddiskettecontroller
07: Printerport (LPT 1)
08: System CMOS/realtidsur
10: Yamaha DS-XG PCI Audio Codec
10: IRQ-holder til PCI styring
11: Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet NIC
11: NIVIDIA Vanta/Vanta LT
11: IRQ-holder til PCI-styring
12: OpticalMouse2 (PS/2)
13: Numerisk dataprocessor
14: ALi Bus Master PCI to IDE Controller
14: Ali Primary IDE controller (Ultra DMA)
15: Ali Busmaster PCI to IDE Controller
15: Ali Secondary IDE controller (Ultra DMA)

Jeg har ikke så meget forstand på det her men, så jeg håber meget på hjælp !!

Mvh.
LL

Avatar billede vaase Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:16 #1
Jeg tror at du har ret ang. problemer med irq konflikt, som jeg ser det har både grafikkort og netkort samme irq, det er skidt, lav dit netkort om til at bruge irq 9, da jeg kan se den er ledig.
Avatar billede netweawer Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:29 #2
jeg har haft samme problem gå ind i bios der går du ind i en af punkterne og fjerner: modem use irq, ellers brug irq 10; det skulle virke forresten er problemet at computeren ikke vil starte, eller at den starter meget langsomt????
Avatar billede netweawer Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:30 #3
du må ikke bruge nummer 9 brug nummer:10 eller 11, eller den anden løsning jeg forklarede tidligere.
Avatar billede netweawer Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:31 #4
man kan godt bruge 1 irq til flere ting, dog er nogle ting for avancerede til at kunne dele med andre
Avatar billede luckylonestar Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:45 #5
Jeg har prøvet at ændre IRQ\'en inde under egenskaber under \"Denne Computer\", men den tillader ikke at jeg foretager nogen ændringer. Samtidig har jeg afprøvet nogen ændringer inde i biosen, men jeg kan ikke adskille grafikkortet og netværkskortet fra hinanden, hvordan gør jeg i øvrigt det ?
Avatar billede hologram Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:48 #6
Prøv at sætte netværkskortet over i en anden PCI-port :)
Avatar billede luckylonestar Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:29 #7
det har jeg prøvet. Det er stadig det samme
Avatar billede solver Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:34 #8
Hvis det er IRQ problemer, så prøv at deaktivere COM1, COM2 og printerporten i BIOS. Dette frigør 3 IRQ\'er. Hvis computeren stadig fryser så kunne det tænkes, at det er et RAM problem. Hvis du har flere RAM blokke instaleret, så prøv med kun en og så om den bliver mere stabil.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:57 #9
luckylonestar
31/10 2001 20:45:38  Du kan ikke foretage tildeling/ændring af IRQ når Windows er startet normalt. IRQ\'erne er så at sige låst. Du skal starte op i Fejlsikret tilstand for at ændre.

Avatar billede vaase Nybegynder
01. november 2001 - 09:58 #10
Hvis der er en diskette med til dit netkort ligger derpå et program så du kan ændre IRQ, da den godt kan have en fast, jeg har aldrig haft problemer med at bruge IRQ 9 til netkort, har installeret ca. 1000 pc\'er, så jeg vil gerne høre hvorfor man ikke skal bruge denne.
Avatar billede netweawer Nybegynder
01. november 2001 - 10:53 #11
du kan se at den ikke er skrevet på
Avatar billede vaase Nybegynder
01. november 2001 - 11:25 #12
Ja det kan jeg godt se men det er vel fordi den ikke er i brug, det er da ikke ensbetydende med at man ikke kan bruge den.