Avatar billede aasuper Nybegynder
05. marts 2000 - 18:12 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Adgangskode i Win98

Hej!

Jeg vil lægge en adgangskode på min Windows98, men når man starter kan der blot trykkes "Annuller" og computeren kan bruges af alle og enhver.

Kan man ikke gøre sådan, at Win ikke kan startes uden password?
Avatar billede driis Nybegynder
05. marts 2000 - 18:25 #1
Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i Win9x. Hvad med at lade BIOS spørge efter password ved opstart?
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. marts 2000 - 19:00 #2
jeg må nok give driis ret, hvis du vl have det sådanner som du skriver, bliver du nødt til at bruge NT eller 2000
Avatar billede i11uzion Nybegynder
05. marts 2000 - 19:43 #3
... Hehe ikke noget med spørgsmålet at gøre, men hvad bliver man egentlig nægtet adgang til, hvis bare man trykker "annuller"???
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. marts 2000 - 19:53 #4
i11uzion>Man bliver nægtet adgang til netværket hvis man er koblet op i sådan et. Ellers er det små detailer man næsten ikke kan bekymre sig om:

Ved opkobling til f.eks. Internet vil maskine ikke automatisk foreslå password og man kan heller ikke bede den om at huske det.

Og hvis man har valgt brugerafhængig desktop får man default siden frem, men kan dog stadig gennem f.eks. stifinder pille ved dem der er oprettet.
Avatar billede hlj Nybegynder
05. marts 2000 - 21:31 #5
sjensen har ret. Det bliver for det meste brugt hvis man skal logge på en NT server (i et domæne).

Hvis man taster det brugenavn og password, som brugeren er oprettet på serveren med, vil serveren, via en DOS boks, logge brugeren på drev og printere på serveren

Hvis man trykker annuller vil dette ikke ske.

Så hvis man vil sikre sin maskine bliver man nød til at bruge NT eller W2000
Avatar billede gozar Nybegynder
05. marts 2000 - 22:43 #6
Ved at lege med system politices kan det måske lade sig gøre!! Jeg har dog kun gjordt det hvor man logger ind på et nt domain, men hvis man forsøger at trykke på annulere får man bare en fejlbesked om at man skal logge på nt serveren.

Programmet hedder poledit og ligger et sted på win95/98 cden
Avatar billede kim_bille Nybegynder
06. marts 2000 - 01:43 #7
det jeg har gjort er, lidt i stil med gozar. Jeg har, via explore politices, gjort det umuligt at køre alle prg., dermed kan man kun logge af.

læs om dette på:
www.regedit.com
Avatar billede tk2 Nybegynder
06. marts 2000 - 10:42 #8
En anden ting er jo, at man blot akn starte maskinen i Safe Mode, gå ind og slette pws-filerne, hvorefter man kan logge på som eksisterende bruger. Så sikkerhed i Win9x er et relavtivt begreb. Igen Win NT eller 2k, hvis det skal være Windows-platform
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2000 - 11:30 #9
Skift til windows 2000, så er problemet løst. Ellers skal du finde et program, som kan beskytte din computer, så det ikke kan lade sig gøre.Du kunne f.eks. installere  ChildProof, som så starter op sammen med din PCér. Den kan du ikke komme ud af via Esc! Programmet kræver en kode.
Avatar billede leif Seniormester
06. marts 2000 - 13:12 #10
Installer Poledit fra Windows cd'en. Den kan lave alt muligt blandt andet fjerne muligheden for at trykke annuller.
Jeg tjevker den lige der hjemme og skriver igen.

/The Tiger
EDB-Hjelpen@sol.dk
Avatar billede asmodeus Nybegynder
06. marts 2000 - 13:14 #11
Den nemmeste måde er, at bruge BIOS password funktionen eller skifte til NT. Men, det kan godt lade sig gøre i Win98! <Start> <Indstillinger> <Kontrolpanel> <System> <Hardware Profil> Omdøb din gamle og kopier en ny, i den nye fjerner du så diverse hardware og andre rettigheder for brugeren. Genstart computeren! Så skal du gå ind og tildele hver hardware profil et password, hvor din gamle for dit hemmelige og kryptiske password - den nye behøves ikke noget. Således, har du på underlig vis oprette et password til Win98 - SUX!!
Konklusion: Brug BIOS!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
06. marts 2000 - 13:17 #12
tk2 har ret - derfor er ovenstående svar ikke bulletprof!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede ckrame Nybegynder
07. marts 2000 - 09:02 #13
Prøv evt. at rette følgende i registreringsdatabasen

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon]
"MustBeValidated"=dword:00000001

Avatar billede th Nybegynder
07. marts 2000 - 13:39 #14
Når du laver en adganskode i win9x spærrer den ikke adgangen til computeren, den sørger kun for at der ikke er nogen der kan ændre dine opsætninger. (Farver, skrivebordsikoner og menuen start m.v.)
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2000 - 23:39 #15
Aasuper jeg tror jeg har fundet løsningen på dit problem. prøv at kikke på  http://www.bootlocker.com/ . Den spære din PCér helt fra start af.
Avatar billede darkwulf Nybegynder
08. marts 2000 - 11:16 #16
Man kan også lave flere bruger overflader, og så låse den defaulte brugeroverflade, med POLEDIT.
I POLEditkan man aktivere hvilke programmer der må køres, slå højreklik fra, osv.

DarkWulf

ps POLEDIT ligger på win-cd
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2000 - 08:37 #17
Password Protected LockUp en mulighed mere set på http://hotfiles.zdnet.com/cgi-bin/texis/swlib/hotfiles/info.html?fcode=0015L7

Kan du bruge nogle af programmerne?
Avatar billede solarsys Nybegynder
10. marts 2000 - 15:27 #18
I det hele taget er Windows noget Lort, det med at du bliver nægtet adgang til et netværk ved at trykke "annuller" er ikke rigigt, muligvis hvis man snakker om logon på en NT'Server, men almindligt har jeg selv fuld adgang når jeg bare trykker annuller. Den eneste udvej er at få et program, men der er normalt en eller anden bug, så du kan snørkle dig udenom, brug BIOS, skift til NT/2000 eller Unix.
Avatar billede driis Nybegynder
10. marts 2000 - 22:54 #19
Det skal selvfølgelig lige siges, at et BIOS password ikke er 100% sikkert - Med en skruetrækker og en manual eller kendskab til motherboardet, kan det omgås ret hurtigt ved at slette CMOS data. Hvis du vil være (næsten) helt sikker, så brug WinNT, Win2K, Linux eller noget andet - Win98 er alt for usikkert. Men alt kan selvfølgelig forbigås på en eller anden måde...
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2000 - 23:43 #20
Der kan man med garanti også komme ind hvis det skal være med de midler, som driis nævner.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
12. marts 2000 - 18:20 #21
Det der poledit virker da ikke hvis det kun er ens egen pc det handler om.
virker det ikke kun på et nætværk
Avatar billede leif Seniormester
13. marts 2000 - 10:44 #22
thoeger25>> Nope, det virker også hvis det er ens egen com. uden netværk.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
13. marts 2000 - 12:20 #23
når man har lavet en .pol fil hvordan anvender man den så???
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
13. marts 2000 - 12:26 #24
det er vel muligt at lave forskellige muligeder for de forskellige brugere???
hvordan
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2000 - 13:55 #25
Nej så hedder det windows NT eller windows 2000, som skulle være lige så god som windows98 blot mere stabilt.
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
13. marts 2000 - 18:00 #26
hvordan gør man så sådan at når man trykker annuler kan personen ikke gøre andet end at lukke???
Avatar billede byte Nybegynder
13. marts 2000 - 18:46 #27
det kan gøres med programmet "poledit" der kan du deaktivere diverse funktioner, såsom adgangskode og andre funktioner man ikke skal have adgang til...

    hilsen byte
Avatar billede aasuper Nybegynder
13. marts 2000 - 19:30 #28
Det var sådan set bare en enkelt løsning, jeg var ude efter.

Jeg vil prøve ckrame og asmodeus' løsning, og vender snart tilbage...

>>AASuper
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2000 - 22:58 #29
Hvorfor afviser du brugbare løsninger. Det er den eneste måde sammen med et krypteringsprogram, så er der lukket af.
Avatar billede leif Seniormester
14. marts 2000 - 12:32 #30
thoeger25>> Du kan åbne registreringsdatabasen og dobbetklikke på Local Computer der inde kan man ændre en del funktioner, blandt andet sørge for at der ikke kan blive trykket på anuller og f.eks ændre hvad man kan se i Kontrolpanelet.
Avatar billede aasuper Nybegynder
14. marts 2000 - 17:37 #31
Når jeg har indstillet i registreringsdatabasen, at man ikke må trykke annuller, så frekommer en boks når Windows starter.
Man kan - ganske rigtigt - ikke trykke annuller, men hvad ... skal man skrive i "Domæne"?
Avatar billede aasuper Nybegynder
14. marts 2000 - 17:58 #32
Hvad er iøvrigt forskellen på Windows-adgangskoden og min egen brugeradganskode?

Kharder: Jeg mener ikke, at dine svar kan bruges. Jeg vil ikke betale for løsningen, som de programmer du henviser til, og jeg har ikke råd til at skifte til Windows 2000 - det vil jeg heller ikke!
Avatar billede leif Seniormester
15. marts 2000 - 10:16 #33
Du skal vist ikke skrive noget som helst i Domæne, jeg er ikke sikker for den spørger ikke om Domæne hos mig.
Avatar billede aasuper Nybegynder
15. marts 2000 - 16:51 #34
Hvis jeg ikke skriver noget i domæne, siger den, at jeg skal indtaste noget.

Jeg kan i hvert fald ikke starte computere - jeg bliver nødt til at vælge "sikker genstart" og så ændre i registreringsdatabasen.
Avatar billede leif Seniormester
16. marts 2000 - 09:12 #35
Inde i Poledit ændrede du andet end at brugeren skulle accepteres af netværket???
Avatar billede aasuper Nybegynder
16. marts 2000 - 18:36 #36
Nej!
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
16. marts 2000 - 19:38 #37
samme problem og kunne ikke huske safe-mode tasten: mange hyggelige genstarts
Avatar billede leif Seniormester
17. marts 2000 - 09:47 #38
Undskyld, det forstår jeg ikke, det gør den ikke hos mig, undskylder mange gange.
Avatar billede aasuper Nybegynder
06. april 2000 - 18:13 #39
Der er åbenbart ingen god løsning på problemet!
Avatar billede gozar Nybegynder
07. april 2000 - 09:37 #40
Jo da. At stille en NT Domain server op ;-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
08. januar 2001 - 22:31 #41
Jeg vil bare sige at jeg LIGe har indsat CKRAME\'s løsning her :

Prøv evt. at rette følgende i registreringsdatabasen

[HKEY_LOCAL_MACHINENetworkLogon]
\"MustBeValidated\"=dword:00000001

OG DEN VIRKER PERFEKT :-)))))))))))

Så er der en løsning !