Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 19:47 Der er 10 kommentarer

Hvad skyldes fejlen i min PC? Motherboard eller andet HW?

Jeg har en Pentium 200 MMX, som kører med Linux.

Mens den står og kigger sker der det, at hvert andet tegn bliver rødt og harddisken slukker spontant.
Linux går selfølgelig ned og jeg må genstarte.
Computeren kommer da med tre lange hyl, hvorefter den ikke vil starte op.
Min teori er at boardet er ved at stå af, for det undrer mig at en harddisk fejl skal kunne levere fejl i farverne på skærmen, samt at en evt. grafikkortfejl kan få harddisken til at slukke?
Dog er Linux filsystem smadret efter episoden og det er tilsyneladende ugenopretteligt! Det samme skete med Windows 2000 Server.

Er der nogle som kan komme med en forklaring på hvad det kan være? For jeg vil nødig smide en del ud, som ikke er defekt!

Det er IKKE Linux, for problemet kommer med jævne mellemrum, også da jeg kørte Windows 2000 Server.
Avatar billede melbolle Nybegynder
30. oktober 2001 - 19:51 #1
det kan skyldes ramfejl
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 19:52 #2
Aaah jeg prøver da lige at smide nogle andre RAM i så! Håber det er det, for jeg har nemlig masser af dem liggende! :)
Avatar billede francke Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:05 #3
Avatar billede francke Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:07 #4
Sorry! 3270 keyboard card
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:38 #5
Betyder det at det er Keyboard Controlleren eller hvad det nu hedder? For en fejl der, kan vel ikke lukke for disken og lege med skærmen.
Avatar billede francke Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:16 #6
Har du et andet Keyboard du kan prøve?
Avatar billede francke Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:18 #7
Måske en der har spildt på det uden at sige det? :)
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:34 #8
Kom til at være i tvivl om hvorvidt det er et eller to beeps, men efter jeg skiftede RAM\'en ud, så går den ikke ned længere!
Fejlen er jo så periodisk, så der kan jo gå lidt tid.
Findes der en måde, hvorpå jeg kan teste mine gamle RAM? Jeg er ikke meget for at sætte dem i maskinen igen, da jeg får en masse bøvl med Linuxs filsystem når/hvis den går ned i en opstart!
Avatar billede francke Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:38 #9
Der er forskellige test her! Også ramtest!!
http://www.utilitygeek.com/
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:46 #10
Nu har maskinen fået lov til at stå tændt hele dagen i dag. Så må jeg lige se om den knalder ned i løbet af dagen...