Avatar billede webberen Nybegynder
30. oktober 2001 - 17:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ultra 100 bios

Hej med jer!

Jeg har læst lidt om folks problemer med Ultra 100 bios på Asus-bundkort. Jeg har selv det problem, med at den skriver noget som ultra100 bios når min computer starter op.

Hvad er Ultra 100 bios generelt, og hvad kan jeg bruge det til som en fordel? Og så selvfølgelig hvordan får jeg den besked væk i starten hvis den ikke er til nødte!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2001 - 17:35 #1
Ultra 100. Mon ikke det har noget at gøre med at der er Ultra ATA på dit motherboard.

Hvad er problemet da?
Avatar billede webberen Nybegynder
30. oktober 2001 - 17:43 #2
At der kommer en underligt meddelelse om det i starten, også ville jeg gerne vide hvad det i grunden er for noget!
Avatar billede makse Nybegynder
30. oktober 2001 - 18:55 #3
Det er fordi at, du ikke har nogen harddisk tilsluttet ATA100 controlleren på dit bundkort.
Hvis du deaktiverer controlleren i din bios, slipper du for den besked.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2001 - 06:09 #4
makse>> Det forklare hvorfor jeg ikke har set meddelelsen så!
Avatar billede webberen Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:05 #5
Makse >> Jeg ved godt at man kan slå den fra i Bios, men mit spørgsmål gik mere ud på at vide hvad ultra 100 Bios gavner eller er dårligt for?
Skal jeg tilslutte min HD til ultra 100 Bios i stedet? Og hvad gør denne funktion?
Avatar billede makse Nybegynder
31. oktober 2001 - 18:31 #6
Den ekstra Ultra ATA100 controller du har, kan styre f.eks. 4 ekstra harddiske. Så du ialt kan havde 8 enheder tilsluttet.
Hvis du har en ATA100 eller ATA66 harddisk, kan du også med fordel sætte denne på ATA100 controlleren, da dette vil give en større overførselshastighed.

Men hvilket bundkort har du? For på de fleste nyere bundkort, kører den alm. controller også ATA100. Og så er det jo ikke nødvendigt at flytte rundt på harddiskene.
Avatar billede jj2 Nybegynder
01. november 2001 - 05:01 #7
>>webberen

-Måske er din HDD forbundet med 40-40-fladkabler istedet for 40-80-fladkabler?
-Min bios kan se forskel.
-Mine sidste HDD-problemer forsvandt da jeg også fik monteret 40-80-fladkabel på den sekundære port.

MVH
jj2
Avatar billede sungdk Nybegynder
01. november 2001 - 13:12 #8
Jeg har et standart Asus A7V133 SOCKET A KT133A ATA/100 5xPCI,3xDIMM,1xAGP,4xUSB. Jeg kan godt se at der står ATA/100. Så det betyder vel at jeg skal flytte min hardisk? Og kan jeg overhovedt se om min HD understøtter ATA/100 eller er det næsten standart?, jeg har ikke brugervejledning m.m.
Avatar billede webberen Nybegynder
01. november 2001 - 18:30 #9
Hmm _labisama_, det er faktisk mit spørgsmål. Men ok!, og sjovt nok så har jeg samme bundkort.

Og jeg kunne da også godt tænke mig at vide de ting som _labisama_ spørger om.
Avatar billede webberen Nybegynder
20. november 2001 - 17:28 #10
hmmm