Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Problem med DBGrid og EditMode.

Hvordan får jeg mit DBGrid til at forstå, at man skal kunne skrive noget i cellerne? Jeg kan markere et felt og trykke på F2, hvorefter at EditMode bliver sat til true, men jeg kan stadig ikke skrive noget i feltet! Hvad mangler jeg at gøre? Er der nogle properties, jeg har glemt at sætte?
Avatar billede martinlind Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:38 #1
Du har sikkert en ReadOnly dataset
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:45 #2
Mit DBGrid har sat dens ReadOnly property til \"false\". Så man burde kunne editere i det.
Avatar billede thehollow Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:49 #3
Det er mulig at databasen du er koblet opp mot ikke kan oppdateres. Sjekk ConnectionString og rettigheter i databasen.

-> theHollow
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:55 #4
Databasen kan sagtens opdateres. Det fungerer fint med at opdatere fra en PHP applikation, der trækker fra den samme database. Det er kun DBGrid som ikke fungerer efter hensigten.

Det kan nævnes at vi benytter Delphi 4.0 koblet op imod en MS-SQL Server 6.5
Avatar billede morten_s Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:39 #5
Min erfaring siger mig at hvis det skal virke skal du lave din opdatering
i databasen med et SQL-Query UPDATE......

og her efter genindlæse i dit grid/dataset

problemet ligger i at når du laver en insert eller update i dit query
så får du ingen data med tilbage, så efter insert/update er du nødt til at
lave et SELECT statement
Avatar billede morten_s Nybegynder
30. oktober 2001 - 14:41 #6
...fortsat

Jeg plejer at lave det sådan at når du dobbelclicker på en celle i gridet
poper der et vindue op hvor du opdatere data, når vinduet lukkes
laver jeg en Query UPDATe, og herefter en genindlæsning i Grid.

Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:58 #7
Jeg prøver lige at forklare det eksakte problem igen: Problemet består ikke i opdateringen af databasen, problemet består i, at DBGrid ikke vil lade mig skrive i de enkelte celler. Hvis jeg trykker på \"F2\", bliver teksten i cellen markeret og der kommer en caret, så man kan begynde at skrive noget, men der skert ikke noget når jeg skriver.
Det kunne svare til, at du inde i Windows vil omdøbe en fil: Du vælger \"omdøb\" og man kan nu skrive det nye filnavn, men der reageres bare ikke på tastaturtryk!
Avatar billede martinlind Nybegynder
30. oktober 2001 - 16:01 #8
Det er stadig dit DataSet der \"bestemmer om du kan editere\" hvis det er ReadOnly kan du ikke
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
30. oktober 2001 - 16:33 #9
Okay, men kan du så ikke helt præcist forklare mig, hvordan jeg gør så mit DataSet ikke er ReadOnly?
Avatar billede martinlind Nybegynder
30. oktober 2001 - 16:40 #10
Jeg siger ikke at det ER readonly jeg siger at det kunne være en årsag og det skal du undersøge om det er, du kan evt. sætte RequestLive := TRUE, men hvis du har en ORDER BY i dit select, så ER det readonly og så hjælper det ikke.
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:48 #11
Bingo, det var RequestLive, som skulle sættes til true, nu kan jeg skrive i feltet! Men den gemmer ikke opdateringerne! Hvad skal jeg gøre for at få den til det?