Avatar billede duracellert Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:43 Der er 27 kommentarer

Hvilken web server?

Jeg skal opstille en webserver i forbindelse med en studieopgave. Hvilken platform vil være bedst Linux / windovs? Fordele/ulemper? Evt. sted med froklaringer...

Avatar billede duracellert Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:43 #1
...froklaringer = forklaringer :-)
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:44 #2
Platformen afhænger af hvad du er van til.

Mere interessant er nok hvilken server.

Jeg bruger personligt Apache, da IIS er for usikker.
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:46 #3
Apache.... Den er kan bruges i begge operativsystemer, og er et godt program at begynde med, kan vist fås på www.apache.com
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:47 #4
apache er ikke godt for begyndere, da det er lettere besværligt at sætte op.

Men når først dette problem er væk. er det ikke noget problem at oprette virtual domains osv.
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:49 #5
Win>
ustabil i forhold til unix
ikke helt så sikker.
Køre bedst med ASP, Frontpage, SSi, JSP

Linux>
Stabil i forhold til Win.
Rimelig sikker
Køre bedst med PHP, CGI/Perl m.m. dog ikke ASP/Frontpage.

Kommer an på hvad i skal bruge den til.
Avatar billede bamzen Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:50 #6
IIS er for nye brugere nemmere at gå til, men klart også mere følsom overfor eventuelle hackerangreb, som set gang på gang....

Det er et ret relevant spørgsmål, hvad du er vant til. Så har du platformen, så skal du bare vælge server.......

Og serveren afhænger igen meget af hvad du vil bruge den til......

Statisk html, så er det klart apache, dynamisk, kunne det være begge dele..... så kommer det an på sproget du ønsker at benytte......
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:51 #7
barcadil:

Windows sat op af kyndige folk, er meget tæt på ligeså stabilt som linux

og linux kører hamrende godt sammen med JSP

og php,perl og JSP er forresten ligeglad med hvilket OS man bruger. Kun asp er normalt ikke.

IIS er ikke følsomt overfor hacker angreb, hvis det er sat korrekt op.
Avatar billede bamzen Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:53 #8
Faktisk er det sjovt, at det amerikanske forsvar har valgt Mac servere pga stabilitet, sikkerhed og performance,,,, efter at de havde prøvet både windows og linux/unix af-arter....
Avatar billede rajo Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:54 #9
HALLO !!
IIS er for usikker.......Ummm, Klart !!
Hvis IIS var for usikker, er jeg ret sikker på at alle de store firmaer ville holde op med at bruge den.
Seriøst hvis du har tænkt dig at lave en studieopave, vil jeg klart foreslå dig at bruge IIS, du kan finde IIS både i Win 98, 2000 samt XP.
Hvis du er en UNIX haj, skal du klart vælge Apache. Men IIS er IKKE usikkeret eller ustabilt, det er blot et spørgsmål om at sætte den rigtigt op.

/Rajo ;o)
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:54 #10
disky>

Okey, så siger vi det. Gider ikke diskotere med dig.

>Windows sat op af kyndige folk, er meget tæt på >ligeså stabilt som linux

Ja da.. Kender en der ikke har behøvet genstarte IIS maskine i 15 år.

>og linux kører hamrende godt sammen med JSP

:o)

>og php,perl og JSP er forresten ligeglad med >hvilket OS man bruger. Kun asp er normalt ikke.

Kender en del kyndige folk der ALDRIG ville smide php/perl på en IIS maskine. Men okey du ved det bedre end dem.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:55 #11
rajo lige netop.

Men enhver newbie kan sætte IIS op, og kalder sig så for expert. Hvorimod linux ikke er for newbies, så dem der kan sætte det op kender til sikkerhed
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:56 #12
rajo> Hvem siger IIS er for usikker... måske ville det være en ide at give navn på.
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:57 #13
bacardil:
De såkaldte kyndige folk du kender, har vel en forklaring af hvorfor de ikke kører perl og php på en IIS server ?
Skyldes det måske at de fleste der bruge disse sprog er linux nørder, som per definition ikke vil røre MS produkter ?
Eller hvad ?

p.s. tag og vær lidt seriøs
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:00 #14
disky>
Jeg er altid seriøs :o)

Ja, men uden at rode for meget i det, så er det pga. disse er 3. parts programmer og at ligge det på en IIS går ud over stabiliteten/sikkerheden.

Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:03 #15
det skyldes nok nærmere de sprog end IIS :)

Men pyt med det.

Jeg ville personligt altid bryge linux + apache + resin (jsp) + mysql på en webserver :)
Avatar billede rajo Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:03 #16
Bacardil > disky siger \"Jeg bruger personligt Apache, da IIS er for usikker.\" svar nok ? ;o)

Jeg har kørt med IIS i 3 år nu, jeg har ikke haft nogle problemer, jeg har mange store firmaer som kunder og netop derfor må sådan en server ikke være ustabil/usikker.

/Rajo ;o)
Avatar billede disky Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:04 #17
jeg er enig med både bacardil og rajo.

Begge server kombinationer er usikre hvis sat op af en ukyndig, men også sikre hvis en expert har gjort det.
Avatar billede rajo Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:05 #18
Disky > Vil du dermed påstå at dem der bruge IIS ikke kender til sikkerhed ?????
Avatar billede rajo Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:07 #19
Disky > Sorry, havde ikke set din kommentar 10:05:29
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:08 #20
rajo> 10:04:52 :o)
Avatar billede rajo Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:09 #21
bacardil > Ups......*lol* ;o)))
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2001 - 10:57 #22
Tja har da også det Apache servere der har været knoklet ned, så det tror jeg nu er hip som hap. Til gengæld kører IIS nok bedst på windows 2000, efter hvad jeg har oplevet rundt omkring. Det er også den nemmeste at sætte op IIS5, og dermed er rissiko for fejl også mindre.
Avatar billede coderdk Praktikant
30. oktober 2001 - 11:58 #23
Med en linux-box og en apache server kan du køre en hurtig og stabil webserver på en 386 50Mhz maskine med 32MB RAM - det kan du ikke med IIS ;)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
30. oktober 2001 - 19:56 #24
coderdk> hurtig er nok så meget sagt - det kommer fuldstændig an på, hvor mange brugere man har... jeg ville ikke bruge den til en svært belastet server, men til en personlig hjemmeside er det perfekt...
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
05. november 2001 - 15:48 #25
duracellert,

Jeg har lige nu en maskine med Windows NT 4.6 og Sambar server stående til test. Den kører forrygende! Den erstatter foriøvrigt en P200 med 64MB RAM og 3GB harddisk, som har stået som firma webserver i nogle år(Tro det eller lad være).

NT4 er selvfølgelig opdateret med alle relevant opdateringer.

Jeg mener at du med success kan opstille samme løsning uden den store hovedpine!
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
10. november 2001 - 12:30 #26
Okay der, jeg tror jeg vælger en win2k med IIS, fordi jeg er begynder, senere kan jeg overgå til apache, selve maildelen er det en exchange server som man web-enabler?
Avatar billede duracellert Nybegynder
12. november 2001 - 11:44 #27
Hej

OK - jeg kan se, at der er lidt forskellige meninger og erfaringer.

Men hva med fordele/ulemper ved klientside/serverside programmeringssprog? - og ifht server type?