Avatar billede baldi3 Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:50 Der er 18 kommentarer

Min CPU er varm?!?!

Jeg har en AMD Athlon Thunderbird 1333 med en Silverado køler. Engang var CPU temperaturen på ca. 35 grader når jeg bare var i windows. Når jeg spillede steg den dog til over 50.

Siden har jeg leget lidt med at tage køler af og på, og nu er CPU\'en over 55 grader når computeren bare idler i windows...

Jeg har prøvet at afmontere Silveradoen og sætte den på igen med mere eller mindre kølepasta, men det bliver ca. det samme resultat. Jeg fatter ikke helt hvad der har kunnet forårsage varmestigningen. Et af mine bud kunne være at jeg har skubbet lidt til proben der måler temperaturen, men at den bliver flyttet 1 mm fra at røre cpu\'en til at være lidt under kan da ikke lave en forskel på over 10 grader?

...
Avatar billede baldi3 Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:53 #1
Det skal lige siges at kabinet temperaturen ligger under 30 grader, og jeg har en 80 mm køler på 5 volt nede i fronten af mit midi tower kabinet...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:54 #2
Det er nok kølepasta der skal til hvis du har haft taget køleren af nogle gange.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:55 #3
Det er nok MINDRE kølepasta.......
skulle der ha´ stået.
Avatar billede foebus Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:55 #4
Har du prøvet at rense køleren for støv.
Min cpu køler falder med mere end 1500 rpm hvis jeg ikke holder den støvfri, og det betyder ca 10 graders forskel.
Avatar billede foebus Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:57 #5
Det er en thermaltake golden orb skulle jeg måske lige sige...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
29. oktober 2001 - 20:59 #6
Der skal ikke lidt pasta på, men MEGET lidt.

Forøvrigt også enig med foebus, det har mere at sige end man lige skulle tro.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:04 #7
elektronikrens på cpu´en kan også hjælpe.....
Avatar billede baldi3 Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:08 #8
Mindre kølepasta... well jeg prøvede en gang med meget lidt kølepasta. Jeg mener ikke resultatet blev så godt, men kan ikke helt huske det....
Avatar billede harpocrates Nybegynder
01. november 2001 - 09:07 #9
Det kan jo være at du er kommet til at bøje din køleplade lidt, eller også sidder den ikke stramt nok. Det ved jeg har meget og sige..
- prøv også foebus\'s svar, det er en meget god ide.. (du kan bruge støvsugeren) ;)
[harpocrates]
Avatar billede baldi3 Nybegynder
01. november 2001 - 15:11 #10
Jeg har renset den for støv... og sat køleren på igen, denne gang med mindre kølepasta... meget lidt. Nu er den faldet til 50 grader... det undrer mig stadig meget :/
Avatar billede foebus Nybegynder
04. november 2001 - 21:28 #11
Jeg ved ikke hvordan sådan en silverado svend sidder på, men har du også sørget for at den sidder godt fast på cpuen? men pas på, athlon er kendt for at være lidt pivet...
Avatar billede baldi3 Nybegynder
05. november 2001 - 08:57 #12
du siger ikke den er pivet foebus... :) jeg har allerede mast 2 cpu\'er... :(
Avatar billede foebus Nybegynder
05. november 2001 - 09:13 #13
baldi3: Jeg har endnu ikke mast nogen, men jeg gruer for den dag det sker...

Cooler master kølere er nemme at sætte på uden at buste cpu\'en.
Avatar billede baldi3 Nybegynder
05. november 2001 - 09:28 #14
Well, det er ikke svært at sætte køler på uden at smadre cpu\'en. Grunden til at jeg smadrede CPU
erne, var at det var et vapochill kabinet... det er til gengæld svært hvis man ikke får bøjet slangen ordentligt...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
05. november 2001 - 12:43 #15
jeg har smadret cpuen med en coolermaster, men det var selve køleren der var en defekt i så den lavede en ordenlig ridste i midten af kernen :(
men fik en ny cpu da det var en vare fejl
Avatar billede mystik_16 Nybegynder
07. november 2001 - 13:58 #16
jeg har en volcano 2 og jeg har godt nok kun en 900MHz TB med en 1500MHz køler men har købt en ekstra påkoblingskøler så nu kører den op til en 1900 mhz det er vidst nok til jobbet efter min mening kig på hjemmesiden www.thermaltake.com der kan du finde nogle gode tips til at nedkøle din CPU....... det hele kostede knap 350 kr :)
Avatar billede baldi3 Nybegynder
07. november 2001 - 18:50 #17
mm, og hvor meget larmer den så?
Avatar billede sizx Nybegynder
02. januar 2003 - 07:36 #18
Jeg har samme processor og havde samme problem, jeg købte da en ny køler på www.chippen.dk , det er en Thermaltake SuperOrb, den larmer som ind i fanden, men der er også 2 separate kølere der kører med henholdsvis 7000 og 6000 rpm. Hvor min temperatur før var ca. 60 er den nu kun 23-27 og det er hele tiden, såvel i Windows som i Spil. Den koster næsten 400 kr, men den er helt klart pengene værd. Et andet godt tip er at købe ram-kølere og GPU-kølere fra www.chippen.dk, det har tydeligt hævet min computers performance.