Avatar billede russell Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

internetdeling

Hej!
Kan man dele internet mellem to maskiner, hvor den ene kører Linux og den anden Windows ??
Avatar billede sukos Juniormester
29. oktober 2001 - 15:04 #1
Kender ikke programmer til linux, men winproxy f.eks. er vældig fin!
Du tilderler blot hver klient en ip-adresse og så kører det (næsten!)
Avatar billede sukos Juniormester
29. oktober 2001 - 15:05 #2
Men ellers, så prøv at søge på \"internet connection sharing\" på www.tucows.com så dukker der \"alverdens\" links op!
Avatar billede canzer Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:07 #3
der er en del herinde på experten.dk der har spurgt om det samme! men hvis jeg var dig ville jeg nok kigge mig lidt rundt under internetforbindelse og under Linux! for der står en masse ting om det!

/Canzer
Avatar billede langbein Nybegynder
29. oktober 2001 - 17:54 #4
Den desidert enkleste Linux distribusjon for et slikt oppsett må vel være Mandrake. Denne er nesten ferdig satt opp til å fungere som internettrouter/firewall. Du behøver ingen andre programmer enn de som følger default med. Samme gjelder også for RedHat 7.1, men her er konfigureringen litt mer komplisert. Har testet ut begge deler og kjører RH 7.1 som router / firewall / webserver i dag.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. oktober 2001 - 17:57 #5
Det er jo ellers veldig enkelt å sette opp internettdeling via Win 98 2nd/ eller Millenium, men jeg vil ikke tro at dette vil fungere mot Linux. Tror ikke Win kjører TCP-IP \"på den andre siden\" Jeg bruker ellers 2 stk nettverkskort for routeroppsettet basert på RH, \"inn\" fra internett og \"ut\" til lokalt nettverk.
Avatar billede russell Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:15 #6
Er der ikke nogen der har et system der virker? Altså med en linux og en windows der deler en internetforbindelse?
Avatar billede russell Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:16 #7
Jeg vil bare gerne være helt sikker på, at det virker før jeg fjerner windows fra den ene maskine...
Avatar billede langbein Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:27 #8
Jo da, har satt opp 7 stk win på et lokalt nettverk som kjører via en Linux 7.1 firewall/router/weserver. Kjører feilfritt og problemfritt, men det var da en del detaljer å finne ut av først. Forsøkte også med Mandrake. Den var i utgangspunktet mye enklere å sette opp, men når det kom til det med å oppgradere forskjellige funsjoner og forandre på ting, så viste den i utgangspunktet litt mer besværlige Red Hat 7.1 å være betydelig bedre å jobbe med. Det har nå ellers kommet en RH 7.2 ser jeg. For å få RH 7.1 til å virke som router, (slik som jeg har satt det opp) så må du bruke 2 nettverkskort. Videre så må ipchains være i gang (firewallen). Du må også ha aktivisert ipforwarding for ipchains (router funksjonen). Det er ikke så lett å sette opp ipchains. Enklest er det, synes jeg, å bruke det grafiske konfigurasjonsverktøyet som følger med RH 7.1 Formulering av \"rules\" via tekst editor er neimen ikke enkelt.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:29 #9
Du får gå i gang og så følge opp med litt flere kommentarer/spørsmål henad veien !