Avatar billede cyigen Nybegynder
03. marts 2000 - 21:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows NT

Hej
Er der nogen kan hjælpe mig med at formatere en hard disk, hvor er Windows NT installert. Grundet jeg har glemt koden, derfor kan jeg ikke bruge maskinen.
Jeg har ikke
- Windows NT Cd Room
- Windows NT start diskette

Jeg har
- Windiws 98 CD
- Windows Start diskette

PS:) jeg har prøvet med windows 98 cd og start diskette men det virkede ikke.

HJÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede hanno Nybegynder
03. marts 2000 - 21:51 #1
Sæt din Windows NT CD-Rom i, og start en installering, når du når til Oprettelse af diske, sletter du de partitioner du ikke vil have....
Afslut derefter installationen...

\\Hanno
Avatar billede langbein Nybegynder
04. marts 2000 - 00:28 #2
Jeg har gjort disse tingene mange ganger ben begynner å bli litt gammel og senil så husker ikke alle detaljer, men vil forsøke å guide:

NT kan kjøre med 2 forskjellige filsystmer. Dette er FAT16 OG NTFS (NT File System). Så vidt jeg husker så kjører ikke NT FAT32.

Win 98 kan på sin side kjøre FAT16 og FAT32. Maks diskpartisjon under Fat 16 er ca 2 GB.

Man kan si det slik forenklet at filsystemet er det programmet som ligger mellom datamaskin og operativsystem (Eks Win98 og Win NT)

Altså: Først laster datamaskinen Bios programmet under oppstart, der etter så laster den filsystemet, og til sist operativsystemet.

Dersom fat 16 hadde vært i bruk på PC'en så ville det umiddelbart ha vært mulig å formatere harddisken og installere Win98.

Når dette ikke går, så tyder dette på at maskinen er satt opp med NTFS.

Hvis maskinen er satt opp med NTFS så kan Win98 i utgangspunktet overhodet ikke se harddisken, heller ikke fra dos eller startdiskette.

Den enkle måte å fjerne NTFS dersom man har NT installasjons CD, det ville være å starte opp installasjonen av NT (event fra NT boot diskette) og så i løpet av den tidlige delen av NT installasjonen å fjerne NTFS, for så å avslutte NT installasjonen og så gå over til Win 98 installasjon.

Jeg studerer på en ting: Er ikke Windows 98 FDISK programmet (kjøres fra Win 98 startdisketten) i stand til å fjerne en NTFS partisjon ? Husker ikke sikkert, men tror det.

Forsøk: Boot maskin på Win98 startdiskette og skift over til A: drive.

Tast "fdisk". FDISK programmet (som er det programmet som oppretter og fjerner partisjoner) vil da starte.

Forsøk å gjøre dette, følg menyinstruksjonene og se om du klarer å slette NTFS partisjonene. Hvis det går bra, slett så alle partisjonene, og opprett så en ny primær dos partisjon som fyller hele harddisken (det er enklest.)

Hvis FDISK programmet spør om du ønker støtte for store harddisker, svar ja. Du velger da Fat 32 i stedet for Fat 16.

Etter at du har opprettet en ny partisjon kan du formatere med windows 98 startdiskette (format C:/s)
Parametret /s gjør c-drive bootbar.

Dersom det viser seg at fdisk ikke er i stand til å fjerne NTFS partisjoner og du ikke har NT CD eller bootdisk (som kansje ville vært det enkeleste), så finnes det et annet triks som bør kunne fungere.

Red Hat Linux 6.x er gratis. Dersom du installerer Red Hat først, så vil jeg tro rimelig sikkert at Red Hat er i stand til å fjerne NTFS partisjonene og NT. Der etter er Win 98 i stand til å fjerne Red Hat og å installere Win 98 over Red Hat (Dette har jeg prøvd).

Forsøk først med Win 98 startdiskette og fdisk programmet og se om dette går (fjerning av NTFS partisjoner).

Forsøk og fortell hvordan det går, så vil jeg eventuelt forsøke å guide til Win98 er på plass.

Hvis ting/begreper er uklare, så bare still flere spørsmål.

Ikke gi opp før Win 98 er på plass. Det lar seg alltid gjøre etter en rimelig mengde med plunder.
Avatar billede unicorn Nybegynder
23. maj 2000 - 23:51 #3
Er der problemmer med HD'en efter andre operativ systemer, så brug FDISK.
Fjern alle partioner, genstart og tast "FDISK /MBR" i commando-prompten.
Så kører HD'en som ny igen :-)
Avatar billede cktarget Nybegynder
03. august 2000 - 22:03 #4
Start med en boot disk, fra win9x, eller tilsvarende, og start fdisk.
Herefter slet alle partitioner, så er din hd klar igen.
Hvad angår Fdisk /mbr så er det ikke nødvendigt, da når der installeres win9x, automatisk sker en oprydning(læs sletning), af MBR

kedde