Avatar billede izeqb Nybegynder
29. oktober 2001 - 02:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Virtual Dub

Hej alle...
Jeg håber at der sidder nogle virtual Dub \"nørder\" herinde, for jeg
har brug for hjælp...

Jeg syntes at virtual dub er det fedeste video-edit program der
findes...om ik\' andet så dt fedeste freeware program :-)

Men jeg har lige et par spørgsmål:

Hvis jeg nu har et filmklip, og jeg gerne vil bruge et filter på det
klip, lad os sige at jeg vil deinterlace klippet.

Klippet er f.eks lavet med DivX 3.11 og med MP3 lyd.

jeg vil gerne beholde den \"compression\" der er blevet brugt på billede
og lyd. Men stadig gerne bruge et filter.

Hvordan kan det lade sig gøre?

Håber der er nogle der vil hjælpe...
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
05. november 2001 - 11:51 #1
Når du vil bibeholde kompressionen, plejer man normalt at kunne direct stream copy. Det kan du ikke når du vil anvende et filter. Derfor bliver du nødt til selv og beregne bitraten.
Jeg har ikke lige formlen ved hånden, men hvis du henter nanodub (alternativ DivX-version af Vdub) ligger der en \"lommeregner\" med til at beregne bitraten.

Håber det hjælper
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. november 2001 - 20:10 #2
men så skal jeg jo gen-komprimere, og det er jo ikke fedt. Så bliver kvaliteten jo også dårligere
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
08. november 2001 - 10:28 #3
Ja, men når du vil lave dit klip om, er det den eneste mulighed, det er jo selve billedet du ændrer, derfor kan du ikke bare kopiere din video bit-stream, da den jo ikke vil være den samme efter en sådan behandling.
Avatar billede izeqb Nybegynder
08. november 2001 - 23:52 #4
Hvordan finder jeg så ud af hvilken compression der er blevet brugt?
Avatar billede izeqb Nybegynder
06. december 2001 - 23:36 #5
Er der virkelig ingen der ved det?

kom nuuuuu!!!!!
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
15. januar 2002 - 14:36 #6
Har du nanodub? den kan beregne den
Avatar billede izeqb Nybegynder
15. januar 2002 - 15:12 #7
Jeps, jeg har nanodub, men jeg har aldrig rigtig fattet hvordan det fungerer.

Hvis du kan give mig en step-by-step guide og det virker, så vil jeg gerne give 100 point :-))

Men kun hvis vi kan få det til at virke...
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
15. januar 2002 - 15:33 #8
Du behøver ikke gi\' mig 100 pts.
Jeg vil foreslå du bruger en højere kompressionsrate end den oprindelige, for at sikre at du ikke taber kvalitet.

Lyden kopierer du over i den nye fil ved at gå ind i audio-menuen og vælge direct stream copy.

For at beregne kompressionsraten går du ind i SBC-options i video menuen. Her er der et punkt der hedder bitrate calculator eller noget i den retning.
Her indsætter du værdierne fra din oprindelige fil. Såsom hvor mange MB filen fylder, og hvor meget lyden fylder. Værdien for lyden kan du ca. beregne ved at tage antal minutter og dividere med 2.
Nu skulle du gerne få en bitrate frem for din fil. Jeg vil dog anbefale du sætter den til det dobbelte eller mere når du genkomprimerer, med mindre filstørrelsen har en betydning.

For at indstille kompressionen på den nye fil skal du igen ind i SBC options, det andet punkt end bitrate calculator(kan ikke huske navnet). Herinde kan fx indstille bitrate, lægge \"anti-shit\"-filtre ind som der står og bl.a. lægge et deinterlace filter ind.

Nu skulle du kunne gemme en ny avi-fil i save AVI under file.
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
17. januar 2002 - 16:13 #9
Var det noget du kunne bruge?
Avatar billede izeqb Nybegynder
17. januar 2002 - 19:05 #10
Ja. Mange tak skal du have.