Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:57 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

TV-Out, For stort billede!!

Har lige fået min Dell Inspiron 8100 bærbare..
Der er TV-Out på, S-Video, Composit

Jeg har prøvet med både S-video og Composit
Billedet er for STORT til TV.. det er ligesom at TV\'et kun kan vise 1/4 af biledet.

Den har en max opløsning på 800*600 i Output, har også sat den ned.. ændret på forskellige ting i TwinView
Det skal evt. siges at det er et Geforce2 Go med 32Mb DDR Ram, med drivere ver. 21.83 de nyeste fra nVidia

Har prøvet med TVTool, men der fucker den fuldstændig op.. massere striber.. osv.. *S*

Hvilket program skal jeg bruge??
Hvordan retter er det så jeg kan bruge den på TV\'et??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:00 #1
den køre PAL B ud
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:04 #2
der er et composit stik på TV\'et som jeg bruger
Avatar billede madskp Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:06 #3
Der hvor du laver indstillingerne for TV out kan du der vælge mellem over og under scan. Det lyder til at problemet er at den kører med overscan dvs. den viser et for stort billede for at være sikker på at fylde skærmen ud (et princip der bliver brugt ved TV transmission). Ved underscan blive billedet en smule for lille men ikke så meget at det gør noget!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:09 #4
madsskp => hmm lidt mere præcist??
Har ledt MEGET igennem.. uden at finde det..

der er noget der hedder overlay et eller andet..
der kan du vælge imellem Disable, Primary, Secondary.. der kan du Zoome.. men der sker absolute INTET når jeg zoomer out!
Avatar billede madskp Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:11 #5
har du prøvet at disable den det kunne godt lyde som om det er den indstilling du skal rode lidt med!!
Avatar billede makse Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:14 #6
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:55 #7
madskp => den står som disablet, normalt.. har haft den på primary, zoom out, på secondary, zoom out.. INTET ændres!!!

Det er dell 21.83 jeg bruger, ja
Avatar billede madskp Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:36 #8
hmmm så løb jeg vist tør for gode ideer til det!
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2001 - 19:58 #9
hvilken version af TV-tool er det du har prøvet med? og hvilken chip sidder i dit grafik kort?Chrontel TV-Encoder CH700x?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 22:41 #10
lecter =>tvtool 5.5 og Chrontel 7007
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. oktober 2001 - 22:47 #11
vedr. Tvtool så starter den på PAL.. og der er kun en masse streger.. hvis jeg skifter den til NTFC (eller hvad den nu hedder), så bliver billedet på TV bedre.. men stadig for stort.. MEN så fucker min notebook skærm up.. det er UMULIG at se på.. *S*
Avatar billede madskp Nybegynder
29. oktober 2001 - 00:00 #12
Jeg kom til at tænke på om det er fordi du prøver at have billede på både skærm og fjernsyn samtidig. Det kan nemlig i visse tilfælde godt give problemer!!!
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 00:23 #13
burde det ikke med en så ny computer, men man skal jo aldrig sige aldrig
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 00:25 #14
står den til standard eller fullscreen i tv-tool?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 00:26 #15
følgende muligheder, skal du også lige tjekke:

Output (under adjust)
Flickerfilter (under adjust)

ellers er jeg blank
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 00:27 #16
svar
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. oktober 2001 - 07:29 #17
madskp => hmm Geforce2 Go understøtter TV,LCD OG CRT på samme tid.. tribbleView.. så jeg tror ikke det er det :-(

Lecter => skal prøve det når jeg kommer hjem fra arbejde!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. oktober 2001 - 19:23 #18
lecter => det der Output og Flickerfilter det er i TVtool ik.. kan ikke finde noget om det i mine nVidia drivere *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 19:50 #19
rkhdk> Hvis du havde et oscilloscop ville du kunne se hvad for et signal der kommer over til dit TV!
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 19:54 #20
i dine nvidia drivere?? hvad mener du?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:12 #21
retaxes => godt nok roder jeg med elektronik.. meen lige et oscilloscop har jeg ikke lige liggende *S*

lecter => der er IKKE noget det hedder Output, Adjust eller Flickerfilter, adjust¨

så det må være TVtool du hemviser til, ik\'??
og jeg er ikke meget for at bruge TVtool, da den fuckede min skærm op.. så jeg måtte genstarte et par gange før jeg fik det tilbage til normal!!

findes der ikke ander programmer til det??
lige som TVtool???
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:20 #22
rkhdk> Det var også kun hvis du havde adgang til et oscilloscop, jeg ved godt hvor dyre de er!
Avatar billede scoop-o Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:56 #23
En TV-Skærm kører vel som 640x480 punkts opløsning i 60HZ ... prøv at ændre opløsningen til dette :o)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 22:07 #24
kører normale fjernsyn ikke i 50hz?

En anden mulighed: Har du et 100hz fjernsyn?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 22:11 #25
Nah, hvis man skal være helt korrekt så kører et normalt TV med 25 Hz, men da billedet bliver interlased bliver det til 50Hz.
Hver anden linie bliver tegnet op 25 gange i sekundet, næste ulige linier 25 gange, altså ser det ud som om det er 50 gange i sekundet!
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2001 - 22:13 #26
ok, du er eksperten på det område :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 22:47 #27
;)
Avatar billede scoop-o Nybegynder
30. oktober 2001 - 08:03 #28
Tv kører med 50Hz ...da det er frekvensen på netspændingen ..dvs. 220-230volt ...hehe det med de 60Hz var en tastefehler... :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:26 #29
På tv kører man med 25 billeder i sekundet. Det skyldes, at man er låst af strømforsyningens frekvens.
Vekselstrøm skifter retning 50 gange i sekundet, og af tekniske grunde skal antallet af billeder i sekundet så at sige gå op i frekvensen.
I USA, hvor vekselstrømmen skifter retning 60 gange i sekundet, viser tv af samme grund 30 billeder i sekundet.

Liniefrekvensen ligger på 15.625 Hz!
Det giver 625 linier per sekund!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:29 #30
scoop-o => har haft den på 640*480 i 69hz, da 60hz er det eneste du kan køre med i nVidias drivere, på TV-out!

Lecter => hmm tror du jeg er millionær!! en 100hz koster jo!! nej du.. et nyt Philips 25PT5106 25\" TV

jeg havde ikke tid til at se på det igår.. men håber jeg kan få taget mig sammen til at gøre det idag..

retaxes => du får mig til at tænke tilbage på Tek2 på erhvervsskolen, hvor jeg rodede med TV og lærte at det med Hz ;o)
Savner det faktisk lidt.. det var sjovtat sidde der med et oscilloscop, et multimeter, en masse ledninger og finde ud af hvordan et TV virker *S*
hmm måske skulle man tage en elektronik uddannelse istedet for *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 11:04 #31
Det kan du gøre på en PC, du kan lave små opstillinger og der er et universalmeter, en tonegenrator og et oscilloscop!

Så vidt jeg husker hedder programmet Workbench
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:08 #32
retaxes => hmm kan du finde en link *S*

Jeg ved da også at man kan få en oscilloscop til PC, hvor du bruger PC\'en til at afmåle med.. men det koster jo.. og bare fordi jeg har lidt probz med TV-Out, så vil jeg ikke gå ned og købe den *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:10 #33
Nej, jeg har ledt efter den, jeg prøver lige igen!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. november 2001 - 11:01 #34
Nu har jeg prøvet lidt af hvert.. nogle programmer TVtool og et andet.. det endte med at den SLET ikke kunne bruge TV-Out.. ;o)

Jeg kan stadig ikke Zoome out, så det kan blive normalt størrelse *S*

Et lille extra spm.
Efter formatering.. så er min opstart blevt mindre.. forstå: normalt vises opstarten i fullscreen, men nu er det bare et lille billede på 15cm*10cm.. Hvorfor gør den det??
Jeg vil gerne have den i fullscreen igen, i sopstarten hvor den viser w2k logoet.. der er ingen probs inde i W2K.. kun i opstarten..
PS det gælder også Dell opstaten.. som vises istede for alm. POST

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. november 2001 - 11:24 #35
Har klaret det sidste spm med FN + F7
Avatar billede madskp Nybegynder
05. november 2001 - 14:18 #36
Det med det lille billede i opstarten har jeg også på min Asus bærbare. jeg tror det har noget med at gøre at driveren til grafikkortet ikke er loadet på dette tidspunkt. Man kan forestille sig at der i den præinstalerede version har været en eller anden form for driver der kunne klare det!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. november 2001 - 17:30 #37
madskp => nope... hvis jeg bruger FN knappen PLUS F7 så kan jeg skiftet mellem stor og lille *S*

Så den preinstallede installation har intet med det at gøre..

Hvis du har en knap med teksten, FONT så tryk på den.. det virker med min.. så kan jeg skiftet mellem STOR og lille
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. november 2001 - 20:03 #38
Arhhh..
Når jeg køre med S-Vhs, er det i Sort/hvid.. og JA den køre PAL.

Ville lige prøv at spille en DVD.. den gik i Fullscreen på TV\'et.. uden problemer.. der fyldte den det hele ud.. ikke mere end hvad TV var stort.. PERFEKT troede jeg..  MEN den var stadig for stor i Windows..

Nåmen så ville jeg spille lidt Undying, satte den til 640*480 og den passede PERFEKT!!

Så prøvede jeg at sætte TV-OUT til 640*480, men jeg KAN IKKE!!!!.. jeg sætter den fra 800*600 ned til 640*480 i TV-OUT.. trykker apply.. den spørger om jeg vil anvende de instillinger.. jeg svare JA, den tænder slukker skræmen/TV\'et.. MEN DEN ER STADIG PÅ 800*600.. jeg kan ikke sætte den ned i opløsning!!!!
Avatar billede madskp Nybegynder
05. november 2001 - 22:49 #39
Mht. sort/hvid er der tre fejlmuligheder. Den med Pal/NTSC som du selv nævner men den mener jeg heller ikke der er aktuel idet den tit bevirker flere billeder ned ad skærmen på grund af de 60 hz ntsc kører med.
Den anden mulighed er at dit tv ikke kan forstå S-vhs signalet. Det kan f.eks være hvis du bruger en scart converter.
En tredie mulighed er at du i fjernsynets setup menu skal indstille en af video indgangene til s-vhs!
Håber det løser det problem for dig!

DU skriver at skærmstørrelsen passer ved DVD afspilning. Skifter den automatisk til tv udgnangen når du afspiller DVD?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 23:18 #40
jeg må endnu en gang påpege at i USA, hvor vekselstrømmen skifter retning 60 gange i sekundet, viser tv af samme grund 30 billeder i sekundet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. november 2001 - 09:23 #41
madskp OG retaxes => den står til 60hz i PAL-B JEG KAN INTET GØRE VED DET!

Den skifter automatisk til TV-Out når jeg sætter den DVD i!

Jeg bruger en Scart stik med S-Vhs, og det er et TV der er 8år gammelt! så det er måske derfor..

Når jeg bruger Compositiv Out, er det i Farver.. men stadig for stort!!!!!
Og NEJ, S-VHS og Compositiv sidder IKKE i på samme tid!

og jeg kan stadig IKKE sætte den ned til 640*480, i out-put.. :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2001 - 09:40 #42
Det er netop problemet, den skal ned på 50Hz i PAL mode.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. november 2001 - 17:26 #43
retaxes => he he.. jeg KAN IKKE sætte den ned til 50Hz.. den er GRÅ (du ved.. se men ikke røre *S*)
Avatar billede madskp Nybegynder
06. november 2001 - 17:47 #44
Nu ved jeg ikke hvor meget forstand du har på elektronik. Men hvis du selv kan (eller få en anden en til det) er her måske en mujlighed. http://www.technick.net/pinadavid_svideo_rca.php
Det går i alt enkelhed ud på at samle S-vhs signalet til et composite signal ved at inskyde en kordensator mellem de to stiktyper som vist på siden.
Herved kan du måske være så heldig at få billedet i rigtig størrelse og med farver på!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2001 - 21:34 #45
madskp => Hvorfor skulle jeg lave et S-VHS om til Compsitiv.. når jeg allerede har Compsitivt OUT??
*S*

Har faktisk fået det til at virke!!
Når jeg spiller film, kommer de automatisk på TV-Out i perfekt størrelse *S*
Hvis jeg vil køre med Windows til TV-Out, så skal jeg nedstætte min opløsning til 800*600 på LCD skærmen, få det passer til TV-OUT..
Så det betyder faktisk at den kommer ud med 1400*1050 på TV-Out.. så passer det med den størrelse som det havde på TV\'et *S*

Og den køre 60hz.. kan ikke få S-VHS til at virker.. så  *S*

Så det var faktisk INGEN af jer der havde rigtigt *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2001 - 23:16 #46
Lukker du så ikke ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2001 - 23:18 #47
rkhdk>> Jeg kan ikke få min ICQ til at virke, hver gang jeg starter PC kommer der et billede op hvor jeg bliver spurgt om jeg vil hente en ny version og et nyt nummer eller om jeg vil taste Navn og password ind, lige meget hvad jeg gør, så kommer den igen næste gang og jeg har ikke lyst til at skifte min ICQ nummer ud!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. november 2001 - 22:14 #48
hmm.. hvis S-VHS IKKE er i farver, når jeg bruger TV-OUT på den bærbare, så burde S-VHS heller ikke virke med andre ting.. eks. en DVD afspiller sætter den til at bruge S-VHS, til scart er den ingen problemer.. hvorfor kan jeg så ikke få farver på når jeg bruger TV-OUT??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. november 2001 - 16:57 #49
Er der ikke nogen er kan hjælpe????

retaxes => har du fået ICQ til at virke??
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. november 2001 - 17:28 #50
Jeg har fået nyt nummer, ku\' ikke få den gamle ICQ til at virke selvom jeg gik ind og fik den godkendt.

Nummeret kan du finde i min profil på www.fotx.net/retaxes

Jeg troede du havde fået ordnet din skærm og TV-out!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. november 2001 - 16:08 #51
Jeg lukker! Det lader desværre til at der ikke er nogen der kan hjælpe :-(