Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 15:57 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

omdrejningstyring til diverse kølere i computeren!

er der nogen der har nogen ide om hvor mange ohm en variabel modstand skal være på 0-? ohm ...for at jeg kan styre mine blæsere i kabinettet ?

Kan der ske noget ved at sætte en variabel modstand på nogle af mine blæsere

Findes der en smartere måde at styre mine blæsere på ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 16:02 #1
Prøv her, se under byggesæt;

http://www.brinck.com/index.htm
Avatar billede mixter Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:10 #2
Hvis du vil regulere omdrejningerne manuelt kan du ikke bare gøre det med en formodstand. Du skal bruge en spændingsregulator f.eks.LM317. Du kan købe dem i løsdelsforretninger. Bed om at få et datablad med. Jeg mener at der er små diagram-eksempler på det. Ellers kan jeg tegne et diagram og maile det til dig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:31 #3
Prøv med en 555 den kan bruges til et utal af ting!

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555.htm
Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:34 #4
hvorfor kan jeg ikke bruge en variabel modstand ?
Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:41 #5
retaxes & mixter>> jeg ved meget lidt om elektronik
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 18:55 #6
chrede> du kan ikke bare bruge et potmeter, det skulle i såfald være en trådpotmeter, altså en der kan tåle noget effekt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:01 #7
Br 411 Motorstyringsprint, frem og tilbage med 1 potmeter 80,-
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:04 #8
Der er en her der ser interessant ud, den tror jeg at du kan bruge!

Br 455a PC-blæserregulator (NOISE-fjerner) med sikkerheds-termostat 152,-

Gå ind på Brincks side som jeg gav dig linken til og find nr. 455a
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:05 #9
Kig også på den nedenunder 455a, den er billigere!
Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:14 #10
retaxes>> ja det ligner noget, men kan man ikke lave det selv billigere.... bare uden varmeføler
Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:15 #11
er det ikke nok at sætte et potmeter på den ene ledning til køleren
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:26 #12
Nej, det er det ikke, du skal vide hvor meget strøm der går og ud fra Ohms lov kan man så beregne potmeterets værdi!
Avatar billede chrede Nybegynder
28. oktober 2001 - 19:32 #13
hmmm, er der ingen firma\'er der har en færdig løsning til at banke ind i en 5,1/4 slot på kabinettet?
Avatar billede chrede Nybegynder
29. oktober 2001 - 19:14 #14
her kan i se hvad det var jeg havde i tankerne... burde det ikke at virke ??

http://www.maxcooler.com/rheostart.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 19:46 #15
Ja, men du skal stadig kende strømmen, spændingen kender du, den er 12Volt.

Det pot.meter der vist kan tåle en del og den er serieforbundet.

Har du adgang til et milliamperemeter kan du måle hvor meget strøm der maks vil være igennem blæseren, sommetider står det også på blæseren, måske utrykt i Watt, måske i Ampere.

Ud fra den værdi kan du finde ud af hvor stor en effekt potmeteret skal kunne tåle!
Avatar billede chrede Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:36 #16
okay.... jeg har et multimeter som kan måle ampere, hvis jeg sætter den i serie med køleren, så har jeg ampere tallet...korrekt ??

er det nok til at beregne størrelsen på pot\'en ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:48 #17
Ja, det er nok når du kender strømmen, så er det strøm x spænding(12Volt), det giver dig effekten i watt som potmeteret skal kunne tåle.

Modstanden skal have en værdi på spænding(12V) divideret med strømmen, det giver dig værdien på potmeteret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:50 #18
Her kan du se hvordan ohms lov er;

http://www.kimmer.subnet.dk/ohmlov.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 21:52 #19
Denne side kan du taste værdierne ind og få resultatet med det samme

http://www.systime.dk/cd/orbit/Film/walter.fendt/physdk/ohmslov.htm
Avatar billede chrede Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:18 #20
har jeg forstået det rigtigt at modstanden skal have en værdi på:

0 til (12/amp.)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:04 #21
Har du målt hvor meget strøm der går i blæseren!

E(spænding) divideret med I(strøm) er lig med størrelsen på den samlede modstand(R).

Watt=E x I

Lad os antage at den bruger 0,5A og spændingen er 12V, så skal potmeterets værdi være 24 Ohm og den skal kunne tåle 6 Watt! >I praksis vælger man et på 25 Ohm og 10 Watt.
Avatar billede solver Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:43 #22
Hvis du blot ønsker at nedsætte støjen i dit kabinet, så kan det anbefales at du i stedet forbinder køler(en/ne) til 5V. Du kan også forbinde dem til den gule 12V ledning og den røde 5V ledning, hvorved du får 7V.

Der skal et ret kraftigt potmeter til for at kunne jestere dine kølere unden yderligere elektronik.

Et potmeter på 25 Ohm og 10 watt er et udmærket valg, hvis du ønsker at kunne styre hastigheden på dine kølere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 11:12 #23
Har du fået lave din blæserregulator?
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede chrede Nybegynder
05. november 2001 - 14:36 #24
ikke endnu, men jeg vender tilbage når den er lavet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 14:41 #25
Det er iorden ;o)
Avatar billede chrede Nybegynder
05. november 2001 - 20:17 #26
jeg har lige prøvet at sætte min blæser på 5v (gul&rød) nu siger den ingen ting...dejligt, nu skal jeg bare se om temperaturen er ok (det er en kabinet blæser, som jeg bruger til cpu køler på en amd k6 233mhz, som bliver brugt til internet delingsserver til mit kabelmodem)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 20:22 #27
Tillykke med det, men 5 Volt er lige i underkanten hvis din blæser er en 12Volts type!
Avatar billede chrede Nybegynder
05. november 2001 - 20:23 #28
hvilke følger kan det have ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 20:33 #29
At den ikke køler tilstrækkeligt, men er tempen i orden efter mange timer kan du roligt køre videre med den!
Avatar billede chrede Nybegynder
05. november 2001 - 20:39 #30
nå ok....pyha...

den ligger stabilit på 22-23 grader lige nu, det skal lige siges at maskinen ikke bruges som arbejdsstation, jeg bruger terminal software når jeg skal ændre noget på den, ellers passer den bare sig selv
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 20:41 #31
Det er meget fint, så ta\' det bare roligt og nyd stilheden ;o)
Avatar billede chrede Nybegynder
05. november 2001 - 20:57 #32
tak for hjælpen....
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 20:58 #33
Velbekomme ;o)