Avatar billede excoder Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:16 Der er 5 kommentarer

MP3 og 5.1 lyd

Vil man få lyd i alle 5 højt. med et 5.1 subsæt og 5.1 lydkort når man afspiller en MP3 fil, eller har det noget at sige hvordan mp3 filen er pakket ?
Avatar billede donleavy Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:19 #1
Det har intet at sige, at det er en MP3 !!!!!
Avatar billede donleavy Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:20 #2
Det er bare et format, der pakker filen, så den fylder mindre end f. eks. wav. Selve lyden står dit lydkort for !
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:21 #3
Hej excoder,

Jeg sidder selv med 5 højttalere og 5.1 lydkort.

MP3 er et stereoformat og vil som hovedregel kun blive leveret i dine fronthøjttalere.

Undtagelsen er at ofte kan dit lydkort eller højttalerne simulere andet end stereo.

I mit tilfælde er der tale om et tryk på en knap, så kommer samme stereosignal ud i alle højttalere.

Så svaret må være, at ja - du kan få signalet ud i alle højttalere - men det vil ikke være et surroundsignal.

VH

Jesper
Avatar billede excoder Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:23 #4
Okey, det jeg tænkte på, var om det havde noget at sige om MP3\'en var pakket som \"Joint stereo\" eller \"Stereo\" ?

Det lyder egenlig fedtnok at man sætte alle 5 højt. til at spille det samme. Kan man også det på en alm. 5.1 surround reciver ?
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
27. oktober 2001 - 22:35 #5
Om MP3\'en er i joint stereo eller ej har intet at sige.

Ved almindeligt brug vil du alligevel opleve, at der kommer noget ud af baghøjttalerne.

Og igen... Det plejer at være meget normalt, at kunne ændre opsætningen af 5.1 hardwaren, men jeg kan ikke garantere, at der er nogen producenter, der har sparet den funktion væk.