Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:31 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Pc vil nogle gange ikke slukke helt

Jeg har en IBM 750 mh.
Nogle gange vil skærmen ikke slukke, men er helt hvid med lidt (blå)vandrette striber.
Så er jeg nød til at slukke ved stikkontakt, og derefter, når jeg tænder igen køre skandisk,hvad kan jeg gøre ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:36 #1
En fejl i monitoren du sandsynligvis ikke kan gøre noget ved, sorry!

Hvis den bliver ved står skærmen af til sidst, det er ikke noget den har godt af!
Avatar billede ako Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:41 #2
Hvis den kører scandisk, så tyder det på at computeren ikke er lukket helt ned inden du slukker for den.

Hvis det sker pludseligt, så er det nok skærmen der er problemet. Hvis det sker når du alligevel vil lukke computeren, så er det nok problemer med styresystemet - jeg ved dog ikke hvad det kan skyldes.

/Anders
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:42 #3
Hvorfor afviser du mit svar, det kunne jo være at jeg havde ret!?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:44 #4
Sandsynligvis er det din videoudgang i monitoren der fejler.

Jeg har tit set den fejl på TV som gl. tv-reparatør!
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:47 #5
Det sker når jeg slukker pc, og lige før det sidste klik hvor jeg kan høre at den slukker helt,
der venter jeg på at enten slukker den eller  der er striber på skærmen.
Hvis der har været striber på skærmen køre skandisk når jeg tænder igen, hvis den slukker helt er der ikke noget, så køre det bare
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2001 - 22:48 #6
Du har vel totalgaranti på så få den lavet inden den går helt.

kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk
www.expertftp.on2u.dk
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:50 #7
Til retaxes
Jeg er ny her og skal lige ind i hvordan der er med point osv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:51 #8
Det er okey ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:52 #9
Har den altid gjort det eller er fejlen lige opstået fornyligt?
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:55 #10
Den har gjort det hele tiden ca. 1 år
og jeg har gået til levdør og haft er mekker til at en på den men der slukkede den som den skulle.
den gør det ca 3 ud af 10 gange
Avatar billede handmade Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:14 #11
>>retaxes, når du skriver fejl ved monitorudgang, mener du så ikke fejl på grafikkortets monitorudgang?
At maskinen kører scandisk, tyder jo kraftigt på at den ikke har afsluttet fx.swap-filen og at kortet i sig selv kan være fejlbehæftet. Det kan jo også være en fejl i forbindelse med strømstyring eller simpelthen en defekt driver. At skærmen funker på andre maskiner (mekanikeren) tyder på at skærmen måske ikke er defekt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:23 #12
Ja, det kan godt være en fejl på grafikkortet! Det må signalet der fejler et eller andet undervejs til monitoren.

Normalt ville jeg dog søge fejlen i selve monitor, men når mekanikeren siger at den er ok på andre PC, så må man vel tro ham.

Er den over 1 år gaammel, ellers burde du kunne få den byttet under garanti!
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:24 #13
Da mekaniker var her fik jeg at nyt grafikkort på garenti uden jeg opdagede at der var en fejl, med kortet, det havde ikke nogen indflydelse på at slukke pc.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:29 #14
Du kan løse det midlertidigt ved at have monitoren sluttet til 220V uden om PC.

Hvad sker der når din monitorkabel til grafikkortet er fjernet, så skulle den gerne være sort eller også kommer der en lille menu op der siger at monitoren ikke er tilsluttet PC!
Avatar billede handmade Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:29 #15
Prøv næste gang du skal slukke maskinen (hvis win 98) at trykke ctrl-alt-del lige inden for at se, hvad den er i gang med. Det kan være et program der ligger og blokerer for en korrekt afslutning.Tjek også at BIOS er sat til default værdier med strømstyring (APM+ACPI. Jeg tror, at denne fejl udmærket kan være softwarerelateret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:32 #16
handmade> Jeg synes nu at kunne genkende fejlen, det er en makse plejer at komme med en løsning på.
Jeg kan ikke huske hvad det er man fjerner!
Avatar billede handmade Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:34 #17
ja, det tror jeg også-det er noget med strømstyring eller en hal.driver til MB..
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:34 #18
http://www.eksperten.dk/spm/104329 prøv om løsningen skulle være her!
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:36 #19
når jeg fjerner monitor kabel siger den monitor ikke tilsluttet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:44 #20
Men det siger selvfølgelig ikke noget om fejlen!
Avatar billede anegry Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:46 #21
Nej skærmen er sort og i en lille farvet 4 kant står cabel not conektet el.noget ligende
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:48 #22
Det er helt iorden, sådan skal den gøre.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:51 #23
Blev vi færdige siden du accepterede mit svar?

Fik du set på ovennævnte link?
Avatar billede anegry Nybegynder
27. oktober 2001 - 00:20 #24
Jeg har forløbigt taget slukke lyden fra og det ser ud til at virke men den gør det jo kun ca.3 ud af 10 gange så det tager noget tid.
Retaxes du gav mig noget at prøve så derfor point.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 09:17 #25
Ok, så siger jeg tak for pointene;

Vær du glad for at du ikke har mit problem, min PC brækker ned fra 1-5 gange om dagen ;o(

www.fotx.net/retaxes