Avatar billede registrant2001 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:35 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Linux er langsomt!!!

Hej!

Hvorfor er Linux så #¤\"W%#\"#% langsomt? Nu har jeg så længe hørt at man kan køre Linux på en 386 med 8 mb ram eller noget der ligner - fint nok, men med en AMD 300 Mhz processor samt 128 mb ram havde jeg godt nok en forventning om, at det hele gik noget hurtigere. Men hver gang jeg åbner et vindue eller skal ind i Control Center (Linux Mandrake) så tager det syv lange og syv brede. Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor?

Avatar billede xenophobia Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:38 #1
Fordi Linux Mandrake er spækket med alt muligt %\"#&% så det ligner windows, og som vi ved er windows = langsomt såååe...
Download SlackWare =)
Avatar billede jacobchr Nybegynder
27. oktober 2001 - 01:02 #2
Kan kun give xenophobia ret, da Mandrake og RedHat prøver at efterligne MS en del. Kan kun andbefalde Slackware, det sparker røv.

Samt kan det lyde som om du ikke har sat X op til at bruge den rigtige grafikkortdriver.

Har du husket at slukke for diverse services du ikke har brug for under /ect/rc.d/ , da de godt kan bruge en del resourcer ?

Prøv at lave en \"top\" eller \"ps -aux\" for og se om du har meget overflødeligt kørende.

Ellers er der den ultimative løsning, selv at kompile dine programmer fra kildekode og optimere dem til netop din processortype.

/jacob

Avatar billede peter_m Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:12 #3
Hrm,

Har du undersøgt om dit swap area er sat op bare som et alternativ...Jeg køre nemlig 7.2 redhat uden problemer på en PII450 og foreskellen er ikke så stor.
Avatar billede z1pp3r Nybegynder
28. oktober 2001 - 23:41 #4
Uhm, dette er måske ikke løsningen, men det kan godt give lidt i ydelse :
skriv (som root) : hdparm -c 1 -d 1 /dev/hda
(evt hdb eller hvad din harddisk hedder)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
30. oktober 2001 - 11:48 #5
Tak for hjælpen guys. Jeg har endnu ikke haft mulighed for at afprøve jeres tips for jeg har haft en del problemer med load af LILO under opstart. Det problem er løst, men der er en del rod med maskinen så nu er der kun én vej frem: fuld formatering af harddisk og installering af de forskellige styresystemer igen.