Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:20 Der er 42 kommentarer og
5 løsninger

P4 gider ikke starte

Ok finder det her underligt. Har lige sat en Pentium4 sammen og vil så starte den op. Det gør den så ikke :(
Eneste der sker og virker er køleren, alt andet starter ikke op. Blæseren ved strømforsyningen starter heller ikke op! Gik så alle kabler igennem og de sidder rigtig og ordentlig efter min mening. Hvad går der galt her? Kabinettet er lavet til P4 (den nye Codegen model). Siger det her jer noget?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:22 #1
Din CPU kan være brændt af!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:23 #2
Se efter at dit bundkort ikke kortslutter til kabinettet!
Avatar billede donleavy Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:23 #3
Nogle computere fryser, hvis RAM\'en ikke er sat ordentligt i. Husk at presse dem godt i bund.
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:26 #4
Hmm den er helt ny! Den nåede at starte op i 10 sekunder før jeg stopper den igen. Og som sagt virkede køleren på CPUen (dog som det eneste :).

Hvorledes skulle jeg have kortsluttet kabinettet.
Det er skruet forsvarligt fast (og ikke for fast) og sidder i de fire sokler plus de små gul skruer med der til hørende skruer i.

Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:27 #5
donleavy> At rammen ikke sidder rigtigt nede kan ikke forårsage en kortslutning af strømforsyningen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:28 #6
Var den samlet og færdig?
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:28 #7
Den fryser ikke. Da den jo aldrig starter op. Desuden burde strømforsyningens blæser vel virke!?! Hvorfor går den ikke igang!?

Udover skulle jeg også mene at en P4 CPU skulle være nærmest umulig at brænde af... I mod sætning til f.eks. AMD.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:31 #8
Det er derfor jeg tror at du har en kortslutning et eller andet sted, prøv at tage nogle enheder fra, HDD eller grafikkortet.
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:32 #9
Nej har selv lige samlet den og er lidt flov over den ikke bare virker :( Også selvom det er 5 år siden jeg sidst satte en pentium sammen.
Udover er det ikke min, men en vens og jeg har det ikke godt med at den ikke virker :( Alt er sprit nyt og ret dyrt...hjælp.....
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:33 #10
Ok prøver lige at tage nogle ting fra som du siger retaxes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:33 #11
Var den samlet og afprøvet inden du fik den hjem?
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:37 #12
Shit shit shit virker stadig ikke tiltrods for jeg fjernede både harddisk og grafikkort.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:40 #13
Check alle kabler til Floppy, HDD & CD!

Check at alle kort sidder på plads, også rammen!
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:42 #14
Omkring rammende så sidder både de dummies og to sæt ram i, hvor de er klikket fast og sidder i dens ramme. Har fjernet alle kabler til Floppy, HD og CD. Eneste tilsluttet lige nu er ram og et modem (hmmm som jeg lige fjernet).

Lyder bare underligt at strømforsyningen virker (altså der var jo strøm til cpu køler) men dens blæser virker ikke!?
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:47 #15
Er ikke meget for at starte den op uden ram i. Eller er det ligegyldigt, tænkte bare på hvad funktionen af de dummies var.

Modem fjernet. Den siger ikke et pip og stadig kun cpu køler der virker!
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:47 #16
hey jeg har det samme problem.. jeg har også lige købt en p4 -2 gigahertz som kører på et p4t-e motherboard... min kan heller ik starte op, den siger hverken bip eller noget.. og alle mine blæsere kører i forhold til [totterfc]
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:49 #17
du kan ik starte computerenn hvis du ikke har 2 ramblokke i.. har du det ?.. de skal sidde i serieforbindelse og du skal ha dummies i de resterende
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:51 #18
Du kan rolit fjerne rammen, den vil højst sandsynligt bare bippe nogle gange.

Hvad er det for nogle dummie, har jeg aldrig hørt om før.

Jo, du har ret i at det med blæseren på CPU kører, men ikke den i strømforsyningen.

Har du lys i lamperne på fronten, på harddsiken og floppyen, de plejer at lyse kortvarigt.

Du kan også prøve at resætte bios, flyt jumperen der sidder lige ved batteriet eller tag batteriet ud et øjeblik.
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:51 #19
Uniedge--> har det og har skrevet det...
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2001 - 17:52 #20
For at begrænse antallet af fejlkilder, så prøv at lave en \"skrabet\" model.
Dvs.
Afmonter alle indstikskort undtagen grafikkort.
/afbryd alle forbindelser til drev o. lign

Hvis ikke du så får \"POST\" på skærmen, så er fejlen indkredset til
MB/PSU/CPU eller grafikkort.

Får du ikke \"POST\" så
Prøv at nøjes med den ene stang ram - virker det ikke, så den anden .
Lån et andet grafikkort og prøv med det.

Får du stadig ikke \"POST\", så er du nede ved at det er CPU eller MB som er defekt...
Skal så ombyttes v. forhandler.

Normal \"POST\" på skrabet system. = opstartstest fra BIOS, info om grafikkort - o.lign.
Derefter en Bootdrive faliure

mvh :-)
Teknik
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:53 #21
oki.. men er der så nogle der kan hjælpe mig herhttp://www.eksperten.dk/spm/125951
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:53 #22
Well på den nye P4 skal du have 2 sæt ramklodser i og sætte rrm (?)(de dummies der i de andre slots).
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:54 #23
til teknik.. - du kan ik kun nøjes med den ene ramblok.. der skal oprettes serieforbindelse
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 17:56 #24
Teknik--> Vel problemet er at ingen ting sker. P4 kan så vidt jeg ved ikke starte op uden 2 ramklodser og jeg skal se fakta før jeg prøver dette på MB. Som jeg har skrevet har jeg fjernet alt fornær CPU, blæser til denne og ram. Så lidt skrabet er den vist ;).
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:03 #25
Ok det var vist en svær en. Afsætter lige lidt flere point af...Som sagt har prøvet at starte den op i alle mulige og umulige måder, med grafik kort uden grafik...osv..
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:08 #26
Har du mulighed for at teste din CPU hos en anden?

Og selvfølgelig også nogle af de andre dele.

Du kunne måske låne en PSU og prøve med!
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:09 #27
Ok begge blæsere virker. Det gjorde den også før, var bare forvirret over man ikke ku se noget dreje rundt! :) Men der bliver hvirlet luft rundt.
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:13 #28
så har vi fuldstændig det samme problem... havde du også 2 ramblokke?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:13 #29
Er der nogle lamper der lyser af de sædvanlige, HDD, floppy og CD-rom lyser kortvarigt når bios checker dem i POST!
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:14 #30
Jeg kender absolut ingen med P4 (hvorfor køber man sådan noget dyrt M*g). Har nu byttet rundt på rammene i de forskellige sokler.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:17 #31
uniedge> fik du løst dit problem, så kan totterfc måske bruge samme løsningsmodel!
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:17 #32
ved mig lyser alle lamper... plus en lampe på motherboardet
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:17 #33
nej desværre
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:18 #34
Alt så der var lys i diverse lamper da jeg startede computeren op første og anden gang. Derefter fjernede jeg jo kortene og har nu den helt skrabede version med cpu og ram i. Intet lyser nu...
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:19 #35
men jeg er lidt bange for at det er mine ram der er defekte.. - men selvom mine ram er defekte burde den vel sige bip. som den ikke gør i mit tilfælde?... hvad med dig totterfc siger dit motherboard bip?
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:24 #36
har sat alle tingende i igen...virker stadig ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:24 #37
Man fristes næsten til at spørge om i bor i nærheden af hinanden?
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:28 #38
hehe.. nej det tror jeg ik. jeg bor i næstved
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:28 #39
nej desværre er der ingen lyde overhovedet!
Uniedge hvorfor købte du en P4 og ikke en AMD.
Altså ikke for at svine dig eller for de er da sikkert cool nok når de virker :) men hvorfor give de ekstra penge ud mener du? Og igen hvorfor ikke en AMD. Er det kun pga. stabiliteten.
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:29 #40
nej det er fordi jeg har pengene haha ;-)
Avatar billede intel4004 Novice
26. oktober 2001 - 18:30 #41
Øhhh det lyder som om mange muligheder efterhånden er forsøgt.

Kig efter en ekstra gang om cpu\'en sidder rigtig, ved godt at de ikke kan vende forkert, men alligevel....man kan ligeså godt tjekke alt...

Hvad med FSP og CPUclock??? Multiplier?? Er det sat korrekt...??

Strømforsyningen, har den det godt???

Måske har du et bundkort problem, måske en fejlflashet BIOS???

Forsøg med et gammelt PCI/ISA VGA kort, og se om der sker noget...

Har du sat CPU blæseren til det korrekte stik på bundkortet...??

Lyder mystisk. Men jeg skulle engang hjælpe en med at samle en 600Mhz
athlon(slotA)... Det var i nov 1999, så det var dyre sager dengang.
Lortet opførte sig ligesom dit. Alt var sat korrekt. Men efter lidt testen
og vrikken med alt mulig opdager ejeren af computeren at CPU ikke har ordentlig
fat i slottet...
Der sad simpelthen en kondensator i vejen!!! Hvordan det kan ske ved jeg ikke,
men bundkortet(ASUS A7V kan det passe??) blev byttet... Jeg mener de fik det til
at fungere tilsidst...

Mvh INTEL4004

Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:31 #42
men jeg tror det er rammene der ikke virker.. for det er jo en grund til at den ikke vil starte ens bios op...
Avatar billede uniedge Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:33 #43
oki tester lige det med cpu\'en
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:18 #44
Først lige en offentlig undskyldning for min søgelige fejl. UNDSKYLD! Jeg havde ikke sat CPUen rigtigt i!!! Ked af at have spildt jeres tid med sådan en stupid fejl. Tilgengæld virker alt perfekt nu og jeg er bare glad den virker.

Udover det utroligt nok når du vist lige at få nogle point Intel4004! Nåede aldrig at se dit indlæg, men faktisk kom du med svaret. Jeg havde simplethen ikke fået bøljen op, da jeg satte den i!!!!!
Godt råd lad være med at lave computere, mens du er meget træt og lige har lavet opgaver hele ugen og tror du vil slappe af, hvis du lige \"hurtigt\" laver en computer.
Avatar billede totterfc Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:20 #45
giver lige 40 point ekstra oven i.

Håber du havde lavet samme fejl Uniedge, selvom det ville være utroligt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:02 #46
Ja, men jeg siger da også tak for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2001 - 00:17 #47
Jeg overlever nok, rart at kunne hjælpe. Tak for 13 point... :)

INTEL4004