Avatar billede zesk Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:28 Der er 12 kommentarer

Hjælp mig med IRQ

Jeg har også problemer med mit lorte soundcard. Jeg læste under læskes post at en havde skrevet man kunne rykke rundt på IRQ\'en.. Jeg har prøvet lidt selv, men hvordan? Håber at dette løser mit sound card problem, for det er ved at gøre mig SINDSSYG!!

ps: samme som laeske problem
Avatar billede donleavy Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:51 #1
Forklar lige problemet...
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2001 - 15:53 #2
For at få systemet til at \"rette\" IRQ tildelingerne, så skal du enten flytte det/de ramete kort til en anden PCI-slot.
Eller - i enhedshåndtering - reservere den IRQ hvis deling skaber problemet.
Når den er \"reserveret\", så flyttes de konfliktende ting til andre IRQ-adresser.
Når såm \"reservationen\" fjernes igen, så vil den ene af tingene ofte blive på den \"Nye IRQ.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede zesk Nybegynder
26. oktober 2001 - 16:12 #3
Altså, i spil cracker den med en pivende lyd. Specielt i starcraft og diablo 2 og exp. Den cracker, og så senere står der \"du har mistet forbindelsen til battle.net\" eller lign. Når jeg så kommer du i windows, er der self. ingen lyd. Den kommer først igen når jeg har genstartet den. BTW Teknik, gider du ikke uddybe dit svar LIDT mere? takkkk ses
Avatar billede halifax Nybegynder
26. oktober 2001 - 16:32 #4
Højreklik Denne Computer, vælg Egenskaber, gå i Enhedshåndtering. Marker Computer (står øverst) og vælg Egenskaber. Her er mulighederne Vis resource og Resourcetildeling.
Kan du her se om dit lydkorts IRQ konflikter med en anden IRQ?

Avatar billede zesk Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:54 #5
nej, der står \"denne enhed virker korrekt\" og det sædvanlige.. FUC KJEG ER TRÆT AF DET T_T... har prøvet at skifte pci bus.. altså rykke den en tak ned, men det hjalp heller ikke.............................................. men måske er det hardware.. hvis det er, dræber jeg leverandøre´ns familieT_T har nedtur på sorry
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2001 - 21:54 #6
>>zesk
Flytte kortet var forsøgt...
Reservation af IRQ foretages inde i
-Kontrolpanel, -system, -Fanen enhedshåndtering.
Egenskaber for \"computer\" viser de aktuelle ressourcetildelinger.

Se om en eller flere enheder deler ressource (IRQværdi) med dit lydkort.
Hvis der er deling, så kan det som sagt (nogle gange) hjælpe at reservere den IRQ,som der slåsses om, genstarte en enkelt gang, så ressourcerne omfordeles.
Evt. lige kigge hvad der blev ændret, og om det hjalp at \"reservere\"...typisk fjernes reservationen igen, men fordelingen forbliver ofte anderledes, da Windows åbenbart helst kun flytter så lidt rundt som muligt.
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2001 - 21:56 #7
Går ud fra at du med \"Cracker\" mener \"Crash\'er\" altså \"programmet fryser/går ned\"
Avatar billede zesk Nybegynder
28. oktober 2001 - 02:15 #8
præcis tek.....
Avatar billede zesk Nybegynder
28. oktober 2001 - 02:55 #9
teknik, kan det oxo komme an på hvornår du installere tingene (hardware) f.eks. graffik først... et par andre ting, og så netkort.. resten af de andre ting, og så lydkort.. lyder det godt eller skidt?

plz help en fortvivlet bruger... den der kommer med det bedste svar, altså det virker (for en gangs skyld T_T) får self. pointsne.

Avatar billede zesk Nybegynder
28. oktober 2001 - 02:01 #10
hmm teknik, er der nogen irq\'er der er mere egnede til lyd end andre? Eller er det bare noget vås? men, check idéen fra oven, og svar på den(;

men tech, hvad skal helst stå alene på en irq, altså noget som er næsten \"egnet\" til at stå alene osv.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. oktober 2001 - 14:28 #11
De fleste lydkort til gerne \"sætte sig\" på IRQ 7 der normalt er Printerport(LPT1). Det kan give problemer. Selv har jeg derfor flyttet mit lydkort til IRQ 5, som var ledig.
Har du under Enhedshåndtering og Egenskaber for Computer set rækken af dine IRQ tildelinger? Deler dit lydkort IRQ med andre enheder? og er der ellers ledige IRQ kanaler i rækken. Det er ikke nødvendigvis nok at der står \"Denne enhed virker korrekt ...\"

Avatar billede teknik Juniormester
29. oktober 2001 - 19:02 #12
Irq\'er som ikke er \"i brug\" er selvf. velegnede til kort med problemer.
Men dem har du vel ingen af. -Ellers ingen specielt velegnede.
Jeg foretrækker også 5\'eren til lydkortet som halifax nævner.. men det er mest gammel vane

Jeg har enkelte gange været ude for at en konflikt ikke kunne \"fjernes\" - IRQ hoppede blot \"tilbage\", men en frisk installation hjalp...overvej den mulighed
- anbefales i din situation, hvor du har prøvet stor set alt.
---------------------------
Rækkefølge under installation:
Normalt anbefaler jeg rækkefølgen:
Bundkortsdrivere (IDE/AGP/USB...o.lign) fra Motherboard CD.
Derefter grafikkort.
resten plejer jeg at lade være mere \"frit, men når det er lyd, som har problemer, så lad den \"vælge først\" af de øvrige. -Evt. før grafikkort.
...om rækkefølgen har nogen betydning - det aner jeg ikke!
Min lommefilosofi, er blot at den som \"kommer først\" får bedre valgmuligheder.

Brug ikke for lang tid på det...et nyt lydkort kan jo også skaffes billigt og ku\' også nemt være løsningen