Avatar billede razor_tfh Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:07 Der er 53 kommentarer

IRQ-fejl

Min comp har nu i et stykke tid kommet med \"blå skærm\" som indeholder følgende fejl: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL både mens jeg spiller og mens jeg bare \"klikker\" rundt i WinXP. Hvad kan det skyldes?

Specs:
AMD Duron 750 MHz
128 MB SD-Ram PC133
Soltek SL-75KV2-X (Med nyeste drivere)
Winfast TNT 2(Med TNT/GeForce Reference Windows 2000/XP-driver, version 21.85)
Og Windows XP

Avatar billede kludedukken Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:13 #1
Hvilke indstikskort har du i dine PCI slots ? - Har du prøvet at flytte et evt. lydkort til et andet slot ?
Avatar billede makse Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:18 #2
Kom med hele fejlen. Og sæt point tallet ned.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:18 #3
Hvornår formaterede du sidst ? :)
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:20 #4
lad ham da give 1000 point væk hvis han har lyst til det og mener hans problem er så meget værd ?
Avatar billede makse Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:22 #5
btw. Så prøv først at lave en \'Load Setup Defaults\' i din bios.
Kører du med den nyeste bios til bundkortet?
Har du installeret de nyeste chipsets drivere? www.tweakup.dk/filer/chipset.htm
Har du prøvet med en anden ramkreds?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:23 #6
Hvis det er for nylig den er begyndt på det må det være fordi du har lavet en ændring på systemet... installeret, fjernet eller lign.

Har du lavet nogle ændringer for nylig ?

Avatar billede snowball Novice
26. oktober 2001 - 15:27 #7
makse: Man kan ikke sætte antallet af point ned, kun op !

razor_tfh: Har du installeret en ny driver for nylig !? Hvis du har, så prøv og fjern driveren igen.

Se evt. http://www.microsoft.com/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_hwpg.asp

og

http://www.microsoft.com/WINDOWSXP/pro/using/howto/gettingstarted/guide/troubleshoot.asp

Snowball
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:28 #8
Den fejl har jeg desvæære også, hver gang bliver den sendt til Microsoft som en fejl, jeg har endnu ikke fået en tilbagemelding om hvad løsningen kunne være!

Det hjælper ikke at flytte på lyd & netkort, den kommer alligevel med fejlen!

Og hvorfor skulle man formatere, det hjælper ikke en dyt!

Load Setup Default er prøvet op til flere gange!
Avatar billede makse Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:29 #9
Snowball > I know, men han/hun kan svare selv, og så fordele pointene.
Avatar billede racemouse Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:29 #10
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:33 #11
Er der nogen af jer der kan komme ind på “Troubleshooting Specific Stop Errors”
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:39 #12
Det eneste jeg lige kan komme i tanker om er Nvidia driveren, den jeg bruger hedder 12.90 medens den WinXP er født med hedder 12.41!
Avatar billede snowball Novice
26. oktober 2001 - 15:42 #13
\"Troubleshooting Specific Stop Errors” linket henviser bare til et sted lidt længere nede på siden. Bare scroll lidt ned, så kommer du til det !

Snowball
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:43 #14
Nå, jeg troede den af sig selv ville hoppe der ned, jeg prøver igen!
Avatar billede snowball Novice
26. oktober 2001 - 15:43 #15
Du kunne evt. prøve en af driverne fra http://www.tweak.dk/nvidia.php

Snowball
Avatar billede snowball Novice
26. oktober 2001 - 15:45 #16
retaxes: Det gør den også normalt, men MS har åbenbart glemt at fortælle den hvor den skal \"hoppe hen\" i dette tilfælde ;)

Snowball
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:46 #17
snowball> Det ser det ud til, ja!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:49 #18
Prøv at afinstallere Nvidia driveren 21.85, den har jeg haft store problemer med, brug den indbyggede driver 12.41, alle andre brokker WinXP sig over, også selvom de er WQL godkendte!
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:18 #19
Prøv evt. med de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate... Der skulle være en del, taget i betragtning at WinXP ikke har været så længe på gaden.
Jeg har haft samme problem, men efter formattering, er problemet forsvundet (næsten!).
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:18 #20
... Fik i øvrigt også engang problemet under Win2000!
Avatar billede pro Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:16 #21
Først skal du finde ud af hviket kort det er der laver en ICQ konflikt (som reget lydkort, grafikkort of netværkskort).

Hvis du bruger Win XP, trykker du på følgende...

Start -> (Højreklik) My Computer -> Properties -> Fanebladet Hardware -> Device Manager! Og her finder du så ud af hviken ting det er der laver konflikten.

Når du har fundet ud af hvad det er højreklikker du på den og vælger Properties -> Resources. Du ændrer så her IRQ\'en til en anden værdi, der endnu ikke er taget!

Håber du kan finde ud af min lange forklaring og at det hjælper på dit problem :-)

/pro
Avatar billede pro Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:18 #22
der hvor der står ICQ skulle der have stået IRQ :-)

/pro
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:19 #23
Nå... hvad er forskellen... ;-D
DOUGH!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:26 #24
ICQ virker på samme måde som IRQ, der er hele tiden nogen der vil afbryde en med et kald ;o)
Avatar billede pro Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:39 #25
Ja det kan du sq have ret i :-) Det var sq også lidt af en tastespasser ;-)
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:15 #26
Jeg har hentet alle driverne til computeren og tjekket efter IRQ konflikter, men det har ikke hjulpet.

Jeg har også prøvet at pille netkorter ud, som er det eneste ekstra-kort der sidder i computeren. Jeg har også prøvet at deaktivere on-board lydkortet og slette alle drivere der til...heller intet held.

Jeg mener (ikke 100% sikker) at fejlen opstod da jeg var koblet sammen med en anden computer og gik på internettet gennem en router. Kan det være nogle af de ændringer vi har foretaget med netkortet, der er fejlen? Hvis dette er tilfældet, burde fejlen så ikke forsvinde efter en formatering?
Avatar billede pro Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:27 #27
Jeg er ikke helt sikker, men når man bruger en router, får man så ikke tildelt en IP ??

Jeg har ingen anelse om, om det kan være problemet, men det kan og bør ihvertfald fjernes!

Good luck!

/pro
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:42 #28
Jeg tror faktisk, den IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL er en bug i XP.
Jeg har haft fejlen en gang, hvor eneste udvej var ominstallation af systemet.
Hvad har du sluttet til af USB enheder?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:44 #29
Tror du så ikke at mange flere ville brokke sig over det!?
Avatar billede snowball Novice
29. oktober 2001 - 16:47 #30
brosnijkov: Fejlen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL findes både i NT4 og Win2k !

Snowball
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
29. oktober 2001 - 17:43 #31
... Jeg har bare selv haft mange problemer med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Både i Win2k og XP. Det er endda sket på vidt forskellige computere, på vidt forskellige stadier... Én gang var der en computer, der gjorde det ved første opstart af systemet, uden at være blevet ændret siden sidste installation.
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
12. november 2001 - 17:07 #32
Den kommer stadig selvom jeg har installeret diverse patches og nyeste drivere. Og jeg har haft formateret MANGE gange og den forsvinder ikke. HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. november 2001 - 18:11 #33
razor> Jeg er også snart ved at blive tosset over den fejl, læs noget om den her;

http://www.osr.com/ddk/bccodes_71bb.htm
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
13. november 2001 - 13:09 #35
Ja, men er der nogen der har en løsning på dette phoocked up problem?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. november 2001 - 13:25 #36
Prøv om du kan finde noget om PCI bursting, og hvad der ellers er af skrivning til RAM, jeg synes det fremgår af alle de link jeg har set igennem!
Sæt dem til Disabled og prøv så!

Foreløbig har min PC kørt upåklageligt siden kl. 9.30, på dette tidspunkt burde den være brudt sammen flere gange!
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
13. november 2001 - 14:57 #37
OK, vil prøve det melder lige tilbage, når der sker noget(Som der forhåentlig ikke gør:-) ).
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. november 2001 - 15:00 #38
Og min kører endnu, ret usædvanligt, men glædeligt for mit vedkommende.
Jeg skal i gang med at lave klubbens blad og så skal den bare opføre sig ordentligt!
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
22. november 2001 - 14:42 #39
Jeg har prøvet alt det der, men fejlen fremkommer stadig. Jeg tror sgu snart jeg giver op, for der er ingen hjælp at hente nogen steder(No offence).
Avatar billede pro Nybegynder
22. november 2001 - 15:01 #40
Måske kan det være fordi I har opgraderet fra en tidligere version af Windows??

Jeg ved det ikke, men jeg har ihvertfald ikke problemet, og jeg kører med en ren XP!

/pro
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. november 2001 - 16:35 #41
Jeg har ikke opgraderet min fra en tidligere Windows, den blev installeret ved siden af Win2k!
Avatar billede razor_tfh Nybegynder
23. november 2001 - 15:17 #42
Jeg har kun XP på min, men har tidligere kørt med Win2k ved siden af. Ved begge tilfæde er fejæen kommet!
Avatar billede delanvital Nybegynder
03. november 2002 - 14:45 #43
Det er nok ikke så meget værd - men det er en klassisk fejl, når maskinen er blevet overclocket og et stykke hardware fejler. Jeg har prøvet med Celerons, Durons, Athlons - det er altid det samme. Når RAM'en er gået over maksimum i MHz, når CPU'en er blevet for varm.

For mig er den nærmest det vante symbol på, at min overclocking er nået en grænse. Det løser jeg gerne ved at fjerne et stykke hardware osv. som du har gjort for at finde frem til problemet.

Derfor, for hvad det er værd, der er en ret så stor chance for at du skal løse dit problem ved at kigge nærmere på dit hardware.

Har du prøvet at pille alt ud, undtagen RAM, CPU, GFX og HDD?
Avatar billede slemborg Nybegynder
03. februar 2003 - 15:37 #44
Stop 0x0000000A or IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
The Stop 0xA message indicates that a kernel-mode process or driver attempted to access a memory location to which it did not have permission, or at a kernel interrupt request level (IRQL) that was too high. A kernel-mode process can access only other processes that have an IRQL lower than, or equal to, its own. This Stop message is typically due to faulty or incompatible hardware or software.
Avatar billede x-pro Nybegynder
07. februar 2003 - 22:47 #45
Inden du river alt incompatible hardware ud, så prøv lige at installere xp uden acpi. Der er 2 former for driver til hardware acpi (modus strøm besparende) og apm. De driver der er regerer forskelligt i de 2 former.
Når du installere xp kommer der, i bunden af den blå skærm, en linje, hvor der står TRYK F6 FOR SCSI" der trykker du logisk nok F5,ja F5. Efter et par minuter kan du så vælge en modus. Du vælger standard pc. Det pc'en ikke kan i denne modus er at slukke sig selv helt.Du for den gamle du kan nu lukke windows skærm.
Avatar billede gaffemis Nybegynder
04. marts 2003 - 23:00 #46
sikker på det ikke er et generelt driverproblem, har set fejlen en enkelt gang...? det kunne være alt fra directx til......????
Avatar billede gaffemis Nybegynder
04. marts 2003 - 23:01 #47
glemte lige, du kan jo boote op i "fejlsikret" der er der ikke loadet drivere op........og se om den laver ballade
Avatar billede aga Nybegynder
13. april 2003 - 21:48 #48
For mig ser det ud til at det nemmeste er at du laver en komplet ny installation at win, det vil helt sikkert løse dit problem
Avatar billede bramming Nybegynder
07. oktober 2003 - 13:04 #49
Det er nok afsluttet, men jeg vil lige tilføje:

Denne fejl er en af de usevanlige fejl, og der er ikke rigtig nogen løsning på det! - Andet et and starte forfra med en ny installation... Denne "FIL" indeholder nogle vigtige dataer, og man kan ikke ligge en "ny" en oveni.. hvilket havde været det nememste.. Havde du kontaktet e´n supporter ville han nok have bedt dig om at kører en repair, dog uden held! -

>>Bramming
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
26. august 2007 - 08:00 #50
Jeg havde samme fejl - fandt løsningen her:

http://www.notebookforums.com/archive/index.php/t-174950.html

"
solution to IRQL_LESS_OR_EQUAL:

I have been fixing repairing building computers for over 10 years. For the past 5 I have seen this problem on all variations of Dell computers. laptops and desktops. The first time I drove myself crazy trying to figur eout what it was. The solution is this:

1) boot safe mode and then get into device manager
2) view -> resources by connection
3) Expland the IRQ
4) View -> show hidden devices
5) look for doubles even triples of items and disable, also any "miniport" disable

Most of the time all devices will indeed work after this. If you disable all of your USB please expect that they won't work but for the most part its trial and error but not the IRQ error anymore. It's a very VERY strange fix. Has worked countless times for me though thankfully!"

Bruger Windows XP pro. Problemet var, at jeg aldrig kunne vide, hvornår computeren ville gå ned med BSOD - typisk skete det dog, mens computeren stod tændt natten over - uden dog at være i brug.

Jeg disabled mit onboard lydkort, fordi det brugte shared IRQ - og jeg har under alle omstændigheder et andet lydkort, som jeg hovedsageligt bruger. Siden da har computeren (igen) kørt stabilt.

Busch-Jensen
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2007 - 14:18 #51
det er snart 6 år siden spørgsmålet kom op, mon ikke han har opgivet det.
men der kan selvfølgelig være andre der har brug for svaret :o)
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
26. august 2007 - 19:20 #52
retaxes - jeg havde ikke bemærket datoen på spørgsmålet, men under alle omstændigheder, så oprettede jeg kommentaren, for at lægge min "løsning" et sted herinde på eksperten.dk . jeg benytter selv databasen til at søge gode råd - inden jeg opretter et nyt spørgsmål. Her er løsningen, og overskriften passer godt til den - synes jeg. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. august 2007 - 13:09 #53
selvfølgelig kan dit råd bruges af andre end razor, men man burde rydde op i Eksperten databasen.