Avatar billede lrp Nybegynder
26. oktober 2001 - 13:36 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

Har jeg virus?

Min computer (med Windows ME) er i dag begyndt at opføre sig underligt (mere underligt end Windows ME ellers plejer at opføre sig...) Når jeg tænder computeren fungerer musen normalt, men jo mere jeg bruger den, jo langsommere flytter musepilen sig hen over skærmen. Når jeg har brugt musen i ca. 30 sekunder, går det så langsomt, at jeg højst kan flytte musepilen ca. 1 cm i sekundet. Når det går langsomst reagerer musen også meget underligt, pilen kan f.eks. finde på at bevæge sig nedad, selvom jeg flytter musen opad eller til siden. Den kan også finde på at flytte sig, selvom jeg slet ikke rører musen.

Hvis jeg holder op med at bruge musen i ca. et halvt minut, virker den pludselig normalt igen - men så gentager det hele sig igen - jo mere jeg bruger den, jo langsommere bliver den.

Tilsyndeladende fungerer alt andet normalt. Det er ikke fordi der mangler systemressourcer, og jeg behøver ikke at åbne nogen programmer for at problemet opstår. Jeg har tilsyneladende ikke nogle \"mystiske\" processer kørende, men det må der jo alligevel være?

Jeg har ikke tidligere oplevet problemet. Jeg kører ikke med et antivirusprogram i baggrunden, men har netop været inde på housecall.antivirus.com og teste for virus. Det påstod testen, at jeg IKKE havde.

Nogle, der kender til dette problem? 100 points gives for en løsning.
Avatar billede fcs Novice
26. oktober 2001 - 13:39 #1
Det kan være en løs forbindelse i musen. Jeg har aldrig hørt om en virus der lavede den slags problemer som du beskriver her. Har du prøvet at tage musen ud af porten, checke ledningen igennem for at se om der er noget at se og så måske installere musen igen (med de sidste nye drivere, etc.)
Avatar billede steel-shark Nybegynder
26. oktober 2001 - 13:40 #2
windows ME*
*(MEGET ELENDIGT)
Avatar billede lrp Nybegynder
26. oktober 2001 - 13:46 #3
Det er helt sikkert IKKE en løs forbindelse. Problemet er der permanent og kører efter et helt fast mønster. Musen starter med at fungere perfekt, men bliver så gradvist sløvere og sløvere. Det ser ud til, at jo længere tid man lader være med at bruge musen, jo mere øges hastigheden igen. Efter ca. et halvt minut, hvor musen ikke bruges, er hastigheden stort set normal igen.

Jeg har checket mousedriveren, det er dén, jeg hele tiden har brugt - og den har hidtil fungeret aldeles upåklageligt. Men jeg ved ikke, om en virus alligevel kan gå ind og skifte mousedriveren ud, uden at det kan ses?
Avatar billede lrp Nybegynder
26. oktober 2001 - 13:52 #4
Jeg er enig i, at Windows ME ikke er et specielt godt produkt - men jeg er 99,99% sikker på, at det IKKE er Windows ME i sig selv, der skaber dette problem. Problemet er der hele tiden (jeg HAR selvfølgelig genstartet et utal af gange), og mønsteret er præcis det samme fra gang til gang. Derfor må det være noget, der er programmeret til at skulle være sådan.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2001 - 13:59 #5
Har du tænkt på at rense musen, tag kuglen ud og rens den , samt tjek at musen sidder ok i stik :-)

kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk
www.expertftp.on2u.dk
Avatar billede g-and Nybegynder
26. oktober 2001 - 14:10 #6
Jeg tror nu at det er en virus...prøv at scanne din computer for virus, men hvis du har Anti-virus...kan du besøge den her hjemmeside, som er en online virus-scanner www.housecall.com

Håber at det hjælper dig :o)

G-and
Avatar billede g-and Nybegynder
26. oktober 2001 - 14:11 #7
Ups forkert hjemmeside......vent lidt
Avatar billede lrp Nybegynder
26. oktober 2001 - 14:19 #8
kharder >> Jeg HAR renset musen (det var det første, jeg gjorde). Stikket er også ok. Desuden giver det ikke nogen logisk mening, at det skulle være et mekanisk problem, når problemet er, som jeg har beskrevet ovenfor.

Jeg har nu prøvet at geninstallere mousedriveren, det hjalp heller ikke!

Smider lige 100 points oveni, da dette åbenbart er et meget usædvanligt problem.
Avatar billede lrp Nybegynder
26. oktober 2001 - 14:42 #9
g-and << Adressen er http://housecall.antivirus.com - og som jeg tidligere har skrevet, så sagde den, at jeg IKKE har virus.
Avatar billede yeti Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:53 #10
Prøv at overvåge task manager mens det sker. (ctrl-shift-esc) Du kan sorterer processerne efter hvilke der bruger flest resourser. På den måde burde det være muligt at se om det er en driver eller ligende der går amok.

//Yeti
Avatar billede fcs Novice
26. oktober 2001 - 15:54 #11
Den bedste online scanner skulle være :http://www.pandasoftware.com/activescan/activescan.asp?language=2&Country=63&Partner=1&Ref=EN-PR-AS-107

Prøv den og se hvad den siger
Avatar billede fcs Novice
26. oktober 2001 - 15:55 #12
Jeg kom til at tænke på følgende: Du skulle vel ikke bruge en trådløs mus, som er ved at løbe tør for batteri????
Avatar billede yeti Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:57 #13
.... øv hvis det er så simpelt..... *lol*
Avatar billede fcs Novice
26. oktober 2001 - 16:01 #14
Yeti>> Man ved jo aldrig....
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. oktober 2001 - 16:30 #15
prøv at skifte din mus ud med en anden. du burde kunne låne dig frem til en. hvis det ikke hjælper, prøv da at låne en seriel mus og sæt til (jeg går udfra at det er en ps/2 mus du har).
det KAN jo skyldes en hardware fejl på enten din mus eller din ps/2 port (eller seriel port hvis det er den du bruger til din mus)
Avatar billede lrp Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:52 #16
BINGO!! Fcs har ret... jeg bruger faktisk en trådløs mus. Jeg har nu skiftet batterierne og problemet er forsvundet!! Det havde jeg slet ikke tænkt på - jeg regnede med, at musen ville holde helt op med at fungere, når der ikke længere var batteri nok.

Hvilken lettelse - men under alle omstændigheder skader det jo aldrig at få virustestet sin computer :-)

Så er det tid til uddeling af points. Fcs kom først med det rigtige svar og får derfor 160 points. Derudover giver jeg 10 points til hver af de andre eksperter, der har svaret - som tak for ulejligheden. Håber, at I er tilfredse med denne fordeling.

Tak for hjælpen og fortsat god weekend til jer alle.
Avatar billede fcs Novice
28. oktober 2001 - 10:54 #17
Takker for point - det er da fint at du alligevel ikke var smittet med virus ;-)