Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 19:55 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er min CPU så varm???

Hej

Jeg har lidt problemer med min CPU, temperaturen ligger aldrig under 45 grader celcius, og nogle gange kommer den over 50! - Hvad kan grunden være til det?, jeg har en 1200mhz Atlon på et Soltek SL-75KAV, men en termal orb køler, derudover har jeg forsøgt med køle plaster, men før jeg brugte det var temperaturen også omkring 70grader!

mvh. TTrold
Avatar billede darkside Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:56 #1
Hm at der er for varmt i dit tower..
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. oktober 2001 - 19:59 #2
Den kritiske temp. for en cpu af denne str. er omkring de 70 grader, den brænder ikke af før de 100.

Overvej evt. en større køler.
Avatar billede koxzi Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:01 #3
æhm... Virker sq lidt skumleren, men er du sikker på hvor meget din køler kan klare, så den ik kun er til 1000 mhz, eller har du overclocket svinet ??......

men ellers prøv med en Spire 5E34B3-H Highspeed køler.... til 14000mhz det er noget der rykker :)

//KoXzI
Avatar billede Peter Praktikant
25. oktober 2001 - 20:02 #4
den er nok svær at få meget koldere, min 1400 mhz ligger omkring 50 grader, nogle gange op imod 60 grader, det er meget fint for den.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:10 #5
jeps ... 45-50 grader er no problem for en athlon .. min 1.3 Tbird ligger på ca. 55 :o)
Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:17 #6
,,,50grader er for meget. Den skulle gerne ligge omkring 30 og max. 40 når det går vildt for sig.. jeg her siddet og læst en masse om skidtet, og det er jeg i hvert tilfælde blevet oplyst om!

Men det er måske forkert!?

Jeg har ikke ret meget plads i mit tower, 85mm fra CPU op op max.. nogen der kan anbefale en køler der ikke larmer sp meget, og som gerne skulle kunne køle min cpu til under 40??

/TTrold
Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:18 #7
Den køler jeg bruger, skulle gerne kunne klare 1333mhz, så den er stor no, og som sagt har jeg endda brugt køleplaster!

/TTrold
Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:20 #8
Spire Køleren larmer for meget! Den larmer mindst med 31,8dB... det er for meget,,, jeg HADER støj :o)

/Ttrold
Avatar billede Peter Praktikant
25. oktober 2001 - 20:22 #9
en køler der ikke larmer specielt meget og kan køle den til under 40 grader tror jeg ikke eksisterer. TB\'er er bare ekstremt varmeudviklende så der er ikke noget at gøre ved det. Men det skulle heller ikke være noget problem. Lige nu er min 53 grader og jeg laver ikke noget belastende.
Avatar billede Peter Praktikant
25. oktober 2001 - 20:23 #10
du kan købe en ordentlig køleprofil, en tragt fra 60 til 80 mm og en støjsvag papst blæser. Så har du en effektiv køler der ikke larmer.
Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:24 #11
,,,jeg kender ikke så meget til kølere, og jeg har ikke mange penge, men hvis jeg havde, så kunne jeg godt køle den til under 40, endda helt ned til -40 hvis jeg ville, uden det mindste støj...

Desuden har jeg en kammerat, men´en computer nøjagtig magen med min, den ligger under 40grader og larmer i hvert tilfælde mindre end min!

/TTrold

Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:25 #12
Tar du gas på mig petter78??

/TTrold
Avatar billede kludedukken Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:28 #13
petter78 > Den skulle ikke være særlig god i praksis. - Har selv tænkt på det da det vilkunne nedsætte støjniveauet men læste så en debat på overclocking.dk.

Jeg holder min T-Bird 1000@1430 på 46 grader med en volcano 6cu (30db) så jeg vil mene at det skulle være muligt at holde temperaturen lavere end de nævnte.
Avatar billede Peter Praktikant
25. oktober 2001 - 20:28 #14
der er meget forskel på temperaturmålingerne, måske sidder hans føler ikke helt tæt til cpu. Men med en tragt mener jeg en sådan der gør at du kan sætte en 80 mm blæser på et 60 mm køleelement, så kan du få en mere støjsvag køler da blæseren ikke skal køre så mange omdrejninger for at følge med. Hvilken køler har din ven?
Avatar billede Peter Praktikant
25. oktober 2001 - 20:30 #15
kluddedukken > jeg kan stadig ikke forstå hvordan du kan holde den på det, en af mine venner har en volcano, hans 1333@1333 ligger på 60 grader. Men han er ved at eksperimentere med en tragt, indtil videre virker det rigtigt godt.
Avatar billede ttrold Praktikant
25. oktober 2001 - 20:43 #16
Har har en Termal take køler som jeg selv!

Er der slet ingen der kan hjælpe mig??

/TTrold

Avatar billede foldager Novice
25. oktober 2001 - 20:48 #17
Jeg tror ikke du skal regne med at kunne trylle den ned under de 40.....
Jeg har et system lig dit, og min temp. ligger konstant på ca. 45, hvilket da er OK.

Hvorfor køle mere end nødvendigt?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:54 #18
petter78 > Måske jeg har fået en \"heldig\" CPU, synes bare også at mange andre oplever en lignende temperatur !?

ttrold > Har du sørget for at fjerne det klister ordentligt og bruger du lidt kølepasta istedet ?

Hvis ja så tror jeg heller ikke der er noget at gøre da det er meget forskelligt hvor varmeudviklende processorerne er. (også to ens modeller)
Avatar billede jgk Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:55 #19
Start først med at få monteret 2 ventilatorer i kabinettet og se om det hjælper dig.
Avatar billede bulldog1 Nybegynder
25. oktober 2001 - 20:58 #20
prøv den her: Global Win wbk68  den er godkendt til 1.333 GHz noise level =36.5dB (den larmer mindre end standard køler man kan oxo få en i kobber der køler mere endnu(den smider så meget luft igennem så mit grafikkort faldt ca.10grader
Avatar billede kludedukken Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:03 #21
bulldog1 > 36.5 db er over standarden. og det vil jo være lidt dyrt at prøve en masse forskellige kølere indtil man rammer den der køler bedst.
Avatar billede foldager Novice
25. oktober 2001 - 21:11 #22
Jeg er med på jgk om at sætte kølere i kabinettet....selv om de også larmer lidt.

Der kan nemt opstå varmelommer mellem alle delene, så CPUen ikke kan komme af med varmen.

Jeg fik betydelig fordel af en enkelt blæser (til 80 kr) i kabinettet, og jeg har ikke lagt mærke til mere larm.
Avatar billede cny Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:39 #23
Min T-bird 1400 Mhz i Noise Control kabinet (den med støjdæmpende måtter) og vandkøling med 120 mm blæser til væskekøler holder min 1400 Mhz T-bird på 37-46 grader alt efter hvor hårdt den arbejder. Ingen problemer med støj og varme, men NC kabinet og vandkøling koster også.
Avatar billede gsimo Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:41 #24
360 C, er det ret meget røg ud af din cpu .. så der er lang lang vej *GG*

sæt den til at lukke ned når den kommer op på 70 C i bios, så sker der intet med din computer
Avatar billede cny Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:45 #25
qsimo, hvad mener du ????
Avatar billede gsimo Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:46 #26
han skal ikek være bange for at brænde den af !

og hvis han er bange, kan han i Bios sætte den til at lukke ned hvis temperaturen komer over 70 C
Avatar billede cny Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:52 #27
qsimo: Forstået,
Men en 80 mm blæser bagerst i kabinettet til at trække varme ud af kabinettet vil sænke temp. på de fleste cpu\'er (selvfølgelig kun hvis der ikke er en i forvejen) og luftgennemstrømning i kabinettet er noget vigtigt ved luft kølede CPU\'er.
Avatar billede bulldog1 Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:00 #28
du kan sætte en 80mm blæser ned fra 12volt til 7 volt det hjælper en del jeg er lige glad hvad kludedukken skriver den larmer mindre end standard
Avatar billede gsimo Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:04 #29
sker der noget ved at en cpu er 55 C varm ?
eller for den sag skyld 65 C ??

Sker jo bare det at den kommer til at virke som en radiator, og er da meget smart nu hvor det er ved at blive vinter *GG*
Avatar billede cny Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:06 #30
bulldog1:
hvorfor ikke købe en 80 mm blæser fra papst med 26,5CFM og 19dB (alt under 25dB kan ikke høres)
se den på nedenstående link.

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1

Når man formindsker volt fra 12 til 7 formindsker man også ydelsen.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:07 #31
bulldog1 > Den volcano 6cu jeg er i besiddelse af har et støjniveau på 30 db v. 12v. - Desuden er vbk kølere kendte for godt kølende men frygtelig larmende blæsere.
Men du har ret i at den måske ikke larmer hvis det er ved 7v. - Men ydelsen er også derefter.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
25. oktober 2001 - 22:38 #32
Du må også huske ikke at lægge for meget kølepasta på. Det kom jeg til første gang, og det virkede bare modsat.:/ Hehe
Avatar billede samserver Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:14 #33
MIn computer er oxo en 1200 mhz og jeg har køler et nummer bedre end den du har, min er konstant på ca. 59 grader jeg har derfor købt en kabinet coler men det hjalp ikke...surt for mig...... så det betyder nok ikke noget at din er så varm!!
Avatar billede kludedukken Nybegynder
27. oktober 2001 - 02:14 #34
I er sq for dumme. !! Så tjek da hvad der er skrevet !?
Avatar billede Peter Praktikant
27. oktober 2001 - 10:06 #35
tak for point.