Avatar billede gehrke Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:57 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

videograpping og macrovision

hej,
jeg har tænkt mig at investere i et videograpperkort så jeg kan arbejde med videoredigering på computeren. Derudover har jeg en mængde originale videobånd som jeg kunne tænke mig at digitalisere til eget brug inden at de falder for tidens tand.
Umiddelbart havde jeg tænkt at det måtte koste 2-3000 kr. hvis man kan få noget brugbart i det prisleje.

så spørgsmålene er som følger:

1. hvilket kort skal jeg købe for at jeg kan grappe mine vhs-bånd til computeren?

2. Hvordan undgår jeg macrovision? Jeg understreger lige at det kun er til eget brug :-)

3. skal sådan et kort sidde ved siden af mit eksisterende grafikkort, eller i stedet for?

4. kan jeg bruge adobe premiere uanset hvilket kort jeg vælger?

mvh
jesper
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:59 #1
1. aner det ikke.

2. du køber en video shaper, eller bygger en selv.

3. ja et ordentligt grabber kort er seperat.

4. ja.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:40 #2
1. I det prisleje findes der faktisk flere end man tror, pinacle laver bl.a. en del. Tjek edb forhandleren. En anden mulighed som er anbefalelsesværdig er det kort der hedder EZDV - som har en medfølegende software, meget li premier men som efter min mening slår den på mange områder - igen - kan købes ved almindelig forhandler for et forholdsvis beskedent beløb (software: Ulead Edit)

2. Macrovision kan også undgås af andre veje, bl.a. er der visse ting din maskine skal leve op til. heriblandt, har jeg ladet mig overbevise om, at din harddisk skal køre med min. 7500 rpm.

3. Kortene er altid externe, men du kan med fordel suplere dit lille \"redigeringssytem\" med et grafik kort der kører dualhead, altså kan vise signal på to skærme så disse fungere i forlængelse af hinanden!

4. Og jeps, du kan sagtens benyttet premiere på alle kortene

Held og lykke!!!
Avatar billede disky Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:42 #3
hvilken rpm din HD har er totalt ligegyldigt, det er Mbit/s der er vigtigt.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:46 #4
Ja, Ok - naturligvis!!!

Men så giver du mig altså også ret i at der ikke nødvendigvis er brug for ekstra dyre tiltag hvis man vil have et lille redigerings anlæg til hoppy brug!

Desuden kan jeg tilføje at du har brug for megen diskkappacitet, noget i stil med: ca. 3  - 4 mb. i sekundet!
Avatar billede disky Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:49 #5
Helt enig.

Rå vide kræver MEGET båndbredde.

Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:26 #6
Du kan bl.a. finde mere information omkring de produkter jeg her har omtalt på følgende sider:
(bemærk iøvrigt at jeg selv ville foretrække ezdv - der efter min mening er det bedste kort til den forholdsvis lave pris!!!)

http://www.ulead.com
http://www.adobe.com
Avatar billede raven_ Nybegynder
05. november 2001 - 20:04 #7
Pinnacles DC10 plus er et udemærket kort.
Koster mellem 1700-2300 alt efter hvor du køber det!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. november 2001 - 08:35 #8
Selv har jeg bedre erfarringer med ezdv end med pinnacle systemerne - også selvom vi taler den lidt dyrere løsning der hedder dv500 - men det kan jo være tilfældende, ellers nyder de ganske pæn respekt.
På følgende side kan du også finde mere:

http://www.videoredigering.dk/

Jeg har aldrig selv brugt dette site, men det ser lige umiddelbart ud til at der er noget for video-gør det selv folk, så prøv ad.
Avatar billede outsider Nybegynder
20. november 2001 - 07:55 #9
Du behøver ikke noget Macro haløjfis! Hvis du gør det med en normal phono til scart adaptor vil macrovision ikke indtræffe. Det er kun hvis der sidder en video i den anden ende!
Hvilket kort du skal vælge kommer også and på hvor høj opløsning du vil have. Og hvor den endelige film skal hen! Hvis den for eksempel skal på cd-rom, kan det være en god idé at købe et tv kort med mpeg function. Så slipper du for at konvertere det bag efter! Men det kræver en farlig masse HD plads og en O.K voksen computer!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
20. november 2001 - 08:44 #10
Når du alligevel skal ud at købe, vil jeg så absolut ikke anbefale dig at købe et kort der begrænser brugen til området mpeg. På det felt er det bedre at købe et alm. kort for derefter at konvertere dine endelige film.
Normalt redigere man heller ikke i mpeg - det kan nemlig godt give noge tekniske problemer hvis ikke man konvertere signalet først.

Avatar billede cgleerup Nybegynder
20. november 2001 - 08:46 #11
du skal iøvrigt være opmærksom på at ezdv jo altså er et dv-kort (udelukkende) altså er der ikke her, mulighed for at tilslutte svhs og phono.
Men firmaer som sony, pinnacle, panasonic og mange andre laver noget ok kram -

tjek evt. også
www.zitech.dk
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2001 - 08:52 #12
For lige at fjerne et par misforståelser, så er Macrovision den kopibeskyttelse som der ligger i DVD maskiner/drev der gør at hvis du sender signalet til f.eks. en videomaskine vil der kommer en masse grøn/blå støj og lyden vil knitre.

Macroblocking derimod er når systemet ikke kan følge med datakilden, og her burde der ikke være nogen problemer overhovedet. Medmindre du encoder i MPEG2 (DVD-kvalitet) i realtime. Og her kan en hurtig P3/P4 endda godt følge med.

Skal du blot digitalisere noget video er det jo bare at have et grafikkort med Video-in i en eller anden form, helst S-VHS hvis din video har det. Det kan så enten være et dedikeret videokort eller et grafikkort med video-in. F.eks Asus kortene.

Rediger filmene i rå AVI, det kræver de færreste ressourcer. som cgleerup påpeger er det bedre at konvertere bagefter.