Avatar billede exxcaliber Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:28 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

PROGRAMMERINGS SPROG !

Hej, jeg er en gut på 13.. jeg har lavet en side i html, og kan godt lide at skrive koder. Så jeg vil gerne lære at lave programmer. Hvad er det letteste og bedste sprog at programmere i for en begynder som mig ?? Og hvor kan jeg downloade programmerings programmet ??
Bedste svar giver 15 point !
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:29 #1
Notepad... og læs alt hvad du kan om HTML ...
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:29 #2
Java

Finder du på www.javasoft.com
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:30 #3
daywalker html er da ikke et programmeringssprog.
Avatar billede codebase Praktikant
25. oktober 2001 - 13:30 #4
hvis det er web, så start med PHP.

http://www.mbn.dk
http://www.php.net

_codeb@se.dk
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:31 #5
min fejl... men det er en god ide at kunne HTML til fingerspidserne og så begynde på et programmeringsprog... PHP er et godt bud...
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:31 #6
php er et dårligt valg, specielt for en begynder da det direkte opfordre til at man skriver rodet, og ustruktureret kode.
Avatar billede vizual Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:32 #7
Hvis du vil laver dynamiske websider, er php det bedste det kan downloades fra www.php.net.

Hvis du vil lave programmer skal du nok have fat i VisualBasic fra microsoft, jeg har ikke selv prøvet det men det skulle være ret let at lære.
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:34 #8
vizual.

php er bestemt ikke det bedste tværtimod. Mange prof. sites går bort fra det da det oftest er noget værre rod, og ikke er scalerbart ordentligt.

Det bedste valg er Java og derigennem JSP
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:35 #9
nej disky, syntes jeg ikke... men ellers ASP ... det kan jeg selv bedst lide...

men tror næsten php er lige så godt...

exxcaliber... prøv at læse lidt om de forskellige sprog Java, asp, php og se så hva du syntes lyder mest spændende...

Avatar billede exxcaliber Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:35 #10
Det er nogen okay ideer..
Men Det er ikke en hjemmeside jeg vil lave. Det jeg vil er at lave programmer.. eks portscannere og andre programmer der har noget med telnet, mail, tcp / ip og andre internet ting at gøre..

- Exxcaliber
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:36 #11
exxcaliber: Netop derfor brug Java, det er simpelt og du slipper for de ting som altid giver problemmer hvis man rodder med C++.

Java har et meget stærtk netværks api, så de ting er nemme at lave.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:37 #12
okey, måske en ide at sige det lidt før :P
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:38 #13
daywalker: læs hvad han skriver

<Så jeg vil gerne lære at lave programmer>
!!

Han siger ikke noget om web programmering :)
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:41 #14
ja.. men han sagde han lige havde lavet en hjemmeside i html.. så tænkte jeg det var web baserede programmer/applikationer...
Avatar billede exxcaliber Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:42 #15
Java er da et sprog til at lave web ting med..
og desuden syntes jeg at der altid er problemer med java programmer. de som regelt rimeligt langsomme..
Men hvad med Delphi, C++, Pascal..
Er det noget man ikke skal læse i 90 år for at lære ??
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:42 #16
og så læste jeg det jo lidt stærkt :) ... sidder jo på arbejdet ... går ikke at bruge al min tid herinde :P ...
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:43 #17
pascal er også et godt sprog... det er c++ også... tror bare det er lidt svære sprog... men som sagt prøv at læse lidt om tingene rundt omkring på nettet...
jeg kender ikke så meget til de sprog, men jeg tror java er noget nemmere at lære end delphi, c++ ig pascal...
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:44 #18
exxcaliber:

den med at java er langsom, er nok en af de mest forældede sætninger. Det passer ganske enkelt ikke længere, efter jdk1.3 er java tæt på ligeså hurtigt.

Og når jdk1.4 er ude af betaen, er forskellen meget lille.

C++ er ikke et begynder sprog.

Og pascal er forældet, og delphi er man læst til windows (og lidt linux) med.

Hvorimod Java er hvad markedet ønsker, det er simpelt, meget effektivt, og kan bruges til tæt på alle ting man programmerer.
Avatar billede parazite Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:54 #19
disky : Er det meget svært for dig at forstå, at andre har andre meninger end dig? Dine prædikener for JSP/Java i forhold til ASP/PHP/CGI/Perl ligner snart Jehovas Vidners prædikener i forhold til andre religioner.
Nogle (mig inkl.) foretrækker PHP fremfor JSP - vi synes JSP har for mange bagdele til at vi ønsker at sætte os ind i det, og at PHP er perfekt til netop vores brug. Accpetér det dog, i stedet for at prøve at pådutte os din mening.

Just my two cents - og beklager misbrugen af spørgsmålet. Måtte bare lige kommentere.
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:57 #20
parazite:

Jeg accepterer folk mening, forudsat de har et grundlag at udtale sig på.

Du indrømmer selv du ikke har det, da du ikke seriøst har prøvet det.

Jeg har faktisk laver prof. løsninger i både asp,php og nu jsp i nævnte rækkefølge.
Og der er overhovedet ingen tvivl om hvad der er bedst.

Hvis man ikke seriøst prøver ting mangler man grundlag for en udtalelse.

At mange elsker php er fordi det til at starte med er langt nemmere end f.eks. JSP, men ligeså snart man skal lave profesionelle løsninger i grupper af f.eks. 10 udviklere og designere har JSP nogle langt større fordele.

Det skal dog siges at php også godt kan bruges, desværre er det de færreste php udviklere der udvikler efter anerkendte metoder. Jeg kender personligt kun en der gør.
Avatar billede htx98i17 Professor
25. oktober 2001 - 14:09 #21
hvis vi nu ser bort fra at det er applikationer exx. vil progrgammere, så er bl.a. PHP jo både det letteste og nemmeste for ham...
Jeg tror der går nogle år inden han skal til at sidde og udvikle sammen med 10 andre.

Så PHP er vel et fortræffeligt valg til at starte med! Disky du startede jo åbenbart også med asp/php. Det er vel fint nok til at få en grundviden i programmering? han er 13! jsp kan han lærer når/hvis han tager en videreuddannelse.
Avatar billede disky Nybegynder
25. oktober 2001 - 14:14 #22
problemmet med nemme sprog er at man får dårlige vaner :)

p.s. man er ikke nødvendigvis \'dum\' bare fordi man er 13. Jeg kodede programmer og demoer i Assembler til Amigaen som 13 årig :)
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
25. oktober 2001 - 14:15 #23
exxcaliber... må jeg se din hjemmeside du har lavet i html ?
Avatar billede htx98i17 Professor
25. oktober 2001 - 14:18 #24
jeg har bestemt ikke nævnt noget om at han er dum! Han spørger jo om et nemt programmeringsprog
Avatar billede exxcaliber Nybegynder
25. oktober 2001 - 14:53 #25
Ja det må du godt men det er kun html koder, og ikke noget andet, så det er ikke lige frem flot..
http://home19.inet.tele.dk/vinc
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2001 - 14:54 #26
<ole>
disky >> Sparker du til småbørn, der prøver at kravle, fordi de ikke bevæger sig som en professionel 100 meter løber?
Jeg tvivler på, en 13-årig dreng har ambitioner om at lave professionelle løsninger i grupper af 10 udviklere og designere - de første par måneder.

Jeg er helt enig i, man kan tillægge sig dårlige vaner, hvis man starter i det forkerte miljø - og også at det lettere sker i PHP end i Java/JSP. PHP er dog et sprog, de fleste kan begynde med uden vanskeligheder og hurtig få lavet noget, der virker - med deraf følgende forhøjet motivation. De dårlige vaner lægger man jo så fra sig, når man bliver mere seriøs.
Aprospos dårlige vaner og forkert miljø ....tænk, hvad der var sket, hvis dine forældre havde holdt dig fra højrøvede voksne - eller at du på dette punkt var ligeså seriøs, som du er omkring programmering  :oD

Når nu vi har fat i den ende: Hvor mange af de nævnte sprog er egentlig programmeringssprog og hvormange er scriptingsprog? Hvad er ASP - vist ingen af delene ........eller...?  :)
/mvh
</bole>