Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Convertering fra AT til ATX PSU!

Hejsa,
Jeg har et lille problem her, jeg har en oldnordisk com, med et SOYO 5eh5 motherboard som både understøtter AT og ATX, jeg har indtil nu kørt med AT men har nu fremskaffet mig en 235W ATX, som jeg simpelthen bare ikke kan få til at virke.. Er her nogen der kan hjælpe mig?

/webmaster - ebberup.dk
Avatar billede koxzi Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:36 #1
æhm, hvad er det lige du ik kan få til at virke ??, er du sikker på det overhovedet virker ?? :D
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:39 #2
Mit Soyo motherboard virker fint med en at Psu, men så snart jeg sætter en atx i, og kortslutter de to pins som foreskrevet i manualen, sker der kun det at cpu cooleren køre i 30ms, og så er det det... og atx psu\'en har virket på en anden maskine.. har en eller anden styr på om man kan starte atx PSUen uden mainboadet... (kortslutte den, some how)
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:54 #3
Har du så også et ATX kabinet? For så skal du jo sætte den ledning, der sidder på start kontakten ned på bundkortet.

Ellers kan du på ATX stikket, forbinde ben 14 (Grøn) og ben 13/15 (Sort) i 20 bens stikket. Så vil strømforsyningen starte op.
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:57 #4
Husk at slukke helt for strømmen, før du gør det.

Hvis du ikke har et ATX kabinet, så prøv først kortvarigt, at sætte en jumper på de to ben på bundkortet, der normalt bruges til at starte computeren. (F.eks. PW2/PWRBT)
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:58 #5
Nej jeg har ikke et atx kabinet, men det skulle være muligt bare at kortslutte 2 pins også få den til at tænde... det må jo være hvad den tænd knap den gør.. okay det vil jeg prøve :O)
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:59 #6
Jeg har prøvet at kortslutte dem både kortvarigt og over længere tid men der sker intet... jo cooleren kører i ca. 30ms... og så sker der ikke mere!
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:01 #7
Skal jeg kortslutte alle 3 ben?
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:01 #8
Det er normalt, køleren lige rykker sig lidt, første gang der kommer strøm.
Anden gang burde den så starte op.

Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:03 #9
3 ben? På strømforsyningen? Ben 14 og ben 13 eller 15. (Bare et af dem)
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:03 #10
altså jeg skal kortslutte dem, og så lade vær, også gøre det igen... mens der er strøm på?
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:05 #11
okay, jeg har nu prøvet at kortslutte ben 14+15 på psu\'en og så starter den... men nu er det bare at få den til at gøre det via motherboardet..
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:08 #12
kontakt mig lige via icq: 101332606
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:09 #13
Det er så på bundkortet, man normalt bruger den ledning, der kommer fra kabinettet. :)

Jeg vil ikke anbefale, at du tænder ved at kortslutte strømforsyningen.
Som sagt så er der et stik på bundkortet, som man så kan kortslutte.
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:11 #14
Ja der er 2 pins som skal kortsluttes, dem har jeg fundet og det siger soyo også at jeg skal... men i nogen speciel kombination??
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:19 #15
Skal man ikke sætte noget i bios?
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:24 #16
Det burde ikke være nødvendigt at stille på noget i bios\'en.

De to stik/ben på bundkortet, skal kun kortvarigt være kortsluttet. (Under et sekund.)
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:25 #17
hmmmm... det ku godt være at man sku få fat i et atx kabel så...
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:29 #18
makse du har været til MEGEN hjælp, send et svar så skal jeg nok acc. !
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:32 #19
Det får du så.
Det kan jo også være PSU\'en der ikke overholder de foreskrivelser, som der står i manualen til bundkortet.
Avatar billede makse Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:33 #20
Men du burde kunne starte den, ved at kortslutte Power On stikket på bundkortet.
Det er det samme der sker, når du trykker på knappen på et ATX kabinet.
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
25. oktober 2001 - 11:36 #21
okay, nu er det lykkes mig... at tænde den ved at sætte en klips ned oven på atx connectoren der sidder i bund kortet, så starter den med det samme... det er fint indtil at jeg får en onØ/off knap... men tak!