Avatar billede sln Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:12 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Filtrering efter \"A*\"

Jeg kan ikke få Access til at give mig bynavne der begynder med \"Aa\", når jeg beder om alle LIKE \"A*\".
Hvad er forklaringen?

sln
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:16 #1
Det er så vidt jeg husker, fordi den tolker \"Aa\" som \"Å\"
Avatar billede sln Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:18 #2
Kan du så også huske hvor du har det fra, så også jeg kan blive overbevist.?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:22 #3
Tjah, jeg sad selv og fedtede rundt med noget ASP-kode der skulle hive fat i en liste over musikere, hvor jeg undrede mig over at Aaliah lå og rodede rundt omkring ZZ-Top i stedet for at ligge sammen med Aerosmith... Jeg forsøgte lidt af hvert, og fandt frem til vha. lidt tests at den fortolker \"aa\" som \"å\" ... Jeg har aldrig fundet nogle officielle dokumenter eller forklaringer på det (har dog heller aldrig ledt, da jeg mente jeg selv fandt \"fejlen\")...
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:26 #4
Aaaargh rettelse....

Testede det lige igen... Den fortolker \"Å\" som værende et bogstav der kommer efter \"A\" men før \"B\" ...

Testede lige en anden ting (I en dansk Access 2000)

\"SELECT * FROM Test WHERE Navn LIKE \'A*\'\" returnerer såmænd både Aerosmith og Aaliah

Go figure... Jeg ved ikke helt om jeg er forvirret :o)
Avatar billede nih Novice
24. oktober 2001 - 22:27 #5
med på en lytter

Det er ikke fordi den tolker Aa som Å - Like \"Å*\" giver heller ikke resultat. Kun Like \"Aa*\".

Bøvlet med det samme længe !

Niels
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:30 #6
Min select/like sætning fungerer sgu stadigvæk fint... har prøvet et par forskellige testværdier nu.... Den ta\'r både Assens og Aalborg med i forespørgslen...
Avatar billede sln Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:31 #7
Ja den holder vist ikke helt vand, for så skulle den vel også returnere det der begynder med Å.
Databasen er en Access97. Måske er 2000 bedre, det kunne jeg prøve.
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:32 #8
...som sagt... SELECT...LIKE \"A*\" virker fint i min danske version af Access 2000

Kan af gode grunde ikke teste den i Access 97
Avatar billede nih Novice
24. oktober 2001 - 22:32 #9
Ehh Det gør min ikke - Jeg vil gerne oprette et nyt sprgsmål med pts hvis du kan forklare hvorfor min ikke gør.  Access 97

Finder kun \"Aage\" ved: like \"Aa*\"

Niels
Avatar billede sln Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:36 #10
Jeg prøver at konvertere Databasen til Access2000, og vender tilbage i morgen med svaret.
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. oktober 2001 - 22:38 #11
Det er ligemeget... Jeg har vitterligt ingen idé om hvorfor det ikke virker i 97\'eren... Er helt blank...

Avatar billede nih Novice
24. oktober 2001 - 22:53 #12
Har kigget lidt omkring - Der står sku ikke meget om dansk bolle Å på nettet :(

Niels
25. oktober 2001 - 02:34 #13
Det virker også fint i min danske Access 97.

Hvilken sorteringsrækkefølge benytter du? (Funktioner->Indstillinger->Generelt->Sorteringsrækkefølge for nye databaser)
Avatar billede nih Novice
25. oktober 2001 - 08:53 #14
-> Thomas

Norsk/dansk
like \"*a*\" giver resultat

Niels
Avatar billede sln Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:19 #15
Jeg har prøvet forskelligt i dagens løb, men ikke har dog nået at konvertere til Win2000. Alt uden held. Hvis jeg laver en forespørgsel og beder Access vælge a*, får jeg stadig kun hvad der begynder med et enkelt A, ikke f.eks. Aabenraa.
Hvis man laver et forvrøvlet bynavn \"Bbarborg\" og bruger Like B*, ja så får man Alt der starter med b, også \"Bbarborg\".

Sorteringsrækkefølgen er Norsk/dansk og Aa bliver sat ind mellem Ø og Å.
Avatar billede sln Nybegynder
23. november 2001 - 05:48 #16
Jeg lukker og slukker, men kan dog sige at jeg HAR opnået at få det til at virke med en nyoprettet database.
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. maj 2003 - 16:27 #17
Lukketid?
Avatar billede sln Nybegynder
20. august 2010 - 12:43 #18
Luk dette gamle spørgsmål