Avatar billede test900000000 Nybegynder
24. oktober 2001 - 20:29 Der er 7 kommentarer

Hosts & LMhosts filer

Halløj der ude !!!

Findes der mon en tålmodig person som kan forklare sammenhængen mellem Hosts & LMhosts filerne i WinNT4.0
Hvis man har et netværk med flere PC\'ere hvor meget skal så skrives i Hhv. hosts og LMhosts. Skal alle IP
adresser angives i både hosts & Lmhosts

Mvh.
CqMain.
Avatar billede goulduck Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:35 #1
Sæt en Wins server op? :)
Avatar billede leblodia Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:53 #2
LMhosts er kun velegnet hvis de andre computere har fast IP adr., har de det?
Avatar billede leblodia Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:01 #3
i Hosts filen skriver man f.eks følgende:

195.184.125.74                eksperten

når du så i din browser indtaster http://eksperten og trykker enter søger den i Hosts filen og finder den tilsvarende IP
Avatar billede jakr Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:44 #4
LMHost filen bruges hvis du skal browse efter en maskines ressourcer (Shares). Hosts filen bruges mest i forbindelse med Webserver. Hosts filen anvendes også hvis man ikke har en DNS Server på netværket.

Når du fra en klient forspørge efter en maskine på netværket f.eks \\\\Servernavn vil klienten kigge i hosts efter servernavn og IP-adresse. Hvis serveren ikke findes i hosts filen vil klienten prøve at spørge en eventuel DNS Server på netværket.

Som GOULDUCK er inde på kan LMHOSTS filen benyttes istedet for en WINS Server. En WINS Server sørger blandt andet for at du kan \"se\" (browse) efter maskiner på en anden side af en router.

Håber du kan bruge svaret !
Avatar billede dfens Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:51 #5
Lmhosts og hosts er de manuelle versioner af henh. wins og dns.

Begge teknikker er opslagsværker ligesom en telefonbog.
Du har et navn, og vil gerne finde et telefonnummer. Du slår i telefonbogen, finder nummeret og forbinder/ringer til nummeret.

Dns og wins fungere på samme måde.
Wins bruges mod Netbios dvs. Windows-verdenen og DNS af unix/internet-verdenen. sådan var det i hvertfald i gamle dage. Fra windows2000 og fremefter er alt baseret på DNS.

Eks. på Dns:
du har navnet www.eksperten.dk og vil gerne finde nummeret, så du kan forbinde/se internet-siden.
Du skriver www.eksperten.dk i din browser, som slår op i dns-opslagsværker og finde ip-adressen/telefonnummeret og forbinder dig til det.
Det er er dns. Den manuelle del af DNS er hosts som fungere som en dns-server kun på din maskine.
Syntax er som Leblodia allerede har skrevet:
195.184.125.74  www.eksperten.dk
og filen er placeret i c:\\winnt\\system32\\driver\\etc på winnt4 og c:\\windows på win9x

Wins der imod fungere internt på et netværk altså ikke over internet. men ellers på samme måde.
Behøves ikke på et lille knapt så belastet netværk med få pc\'er.
Hvis man ikke bruger wins laver computeren en broadcast. dvs. den sender besked til alle computere på netværket, og spørger: er det dig jeg skal snakke med? er det dig jeg skal snakke med? er det dig jeg skal snakke med? er det dig jeg skal snakke med?
Alle på engang, hvor efter de alle svarer tilbage med et nej undtagen en der svarer ja.
Hvis nu man har 1000 computere på netværk der gør ovenstående hedder det en broadcast-storm, og kan lægge et netværk fuldstændigt ned. derfor er det en god ide med wins/lmhosts, hvor lmhosts har samme funktionalitet som hosts havde mod DNS.
Avatar billede dfens Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:53 #6
syntaxen for lmhosts er:
192.168.10.10  SERVERNAVN  #PRE  #DOM:DOMAINNAVN

#PRE og #DOMAINNAVN behøves ikke

#PRE loade oversættelsen/mappingen i hukommelsen
#DOM angiver hvilket domainnavn den hører til.
Avatar billede thebeginner Nybegynder
25. november 2002 - 22:20 #7
Hej med jer :-)

Jeg stiller lige et spørgsmål til dette...
jeg har 3 maskiner stående. alle maskiner køre deres eget serverprogram og har fast ip.

på maskine nr. er der firewall og et server prg. med mail software.
Maskine 2 har det samme, dog ikke FW
osv osv.

maskine nr.1 modtager al trafik.
den skal fordele trafik fra to andre domæner (mail, ftp, http osv )til en af de andre maskiner. Den kan ikke gøre det ved henholdsvis at kigge på Ip eller port nummer, men skal gøre det via domænenavnet.

Håber der er en der forstår hvad jeg skriver, og hvis onoget i de følgende artikler her kan bruges, kan man så få et eksemple på hvordan det virker..

The Beginner.