Avatar billede pringle Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lab color og Photoshop

Jeg mindes at have set enten en online tutorial eller en træningsfilm om Photoshop, som omhandlede brugen af Lab Color til at justere lysniveauet i billeder.
Teknikken var p*sse smart...Man brugte bl.a. \"Lightness\" kanalen til at gøre hele lysniveaut jævnt i sin grafikfil.

Teknikken blev specielt fremhævet, når man skulle bruge et foto af en overflade til en 3D-tekstur og lysniveauet varierede forskellige steder i billedet (f.eks. pga. en blitz eller genskin fra baggrundsmiljøet).

Er der NOGEN, der har set denne tutorial eller selv kender teknikken?

Nærved-og-næsten svar får sikkert osse et par point med på vejen ;)
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2001 - 18:01 #1
Tænker du bare generelt på hvordan man anvender LAB til den form for corrections?

Eller skal det specifikt være til 3D-overflader?
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2001 - 18:04 #2
http://graphicssoft.about.com/library/uc/Lab_Color_Correct_Text2A.pdf

2.5 mb - men ret beskrivende for metoden sådan lidt generelt.
Avatar billede pringle Nybegynder
26. oktober 2001 - 12:15 #3
Hmm...jeg har allerede set den gennemgang, du linker til. Det er mere en specifik teknik, jeg efterlyser. Jeg husker dele af den tut jeg så...det var noget med at invertere Lightness kanalen på en eller anden smart måde - således fik man udglattet ujævnheder i belysningen i den tekstur man arbejder med. Men jeg kan ikke selv huske eller greje præcist hvordan...

Men jeg har selv søgt overalt efter en sådan gennemgang, og jeg ender altid ved den mere almindelige brug af Lab color til at skrue ligeligt op for farver og lys.
Avatar billede prodic Mester
03. november 2001 - 14:34 #4
Kender ikke den tutorial - og kan \"kun\" finde noget i stil med det tidligere link.
Avatar billede pringle Nybegynder
25. august 2005 - 08:21 #5
Jeg har selv fundet den. Tak.