Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Adgang til mac-server via tlf.nettet

Jeg har min server koblet op via TDC ADSL Bredbånd.
Jeg kan ikke få kontakt til den fra min bærbare mac, når jeg er ude ved kunden.
Hvorfor?
Avatar billede zed_one Praktikant
24. oktober 2001 - 11:52 #1
ved jeg ikke, men ku du ik gøre det via tcp/ip istedet? ..og hvad er det lige du skal på den..remote den ? ..for så er timbuktu progget for dig..kan fåes både til mac og pc
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:55 #2
jeg skal kunne arbejde på min server direkte, på mac har man en netværksbrowser, men den siger at serveren ikke er tilgængelig/findes!
Avatar billede totenslager Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:04 #3
Det er til et Mac-lan du snakker om.
Ingen kontakt fra Mac- Laptop  til Mac-Lan ?
Avatar billede totenslager Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:09 #4
hvad bruger du nu +
Avatar billede zed_one Praktikant
24. oktober 2001 - 12:13 #5
jeg vil sige remote via tcp/ip (altså over internettet) er bedst...prøv timbuktu ..mon ik der findes en trial til den ...ved remote får du et kopi af desktoppet, på den computer du remoter, i et vindue. Og har kontrol over alt.
Avatar billede totenslager Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:13 #6
Har du en RAS-opkobling ?
Avatar billede totenslager Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:16 #7
og OS( eller bedre) tjek lige beskrivelsen

http://www.usfca.edu/its/ras/macOS8_instructions.html
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:21 #8
Jeg har prøvet via TCP/IP, men kan ikke få kontakt!
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:06 #9
Hvilken server er det?? FTP?

Hvis du skal have kontrol over den så brug \"PC anywhere\" ellers et client program og indskriv din kode + pass!

Hvilken server er det da?

-Sanded-
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:19 #10
det er en mac g4
Avatar billede bamzen Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:52 #11
Du har sandsynligvis en router på din ADSL fra teledanmark,,, denne skal dels have en \"åben\" konfiguration samt konfigureres til at man åbner for de relevante porte....
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:54 #12
Den skulle være åben!
Men jeg kan ikke få fat i den!
Avatar billede bamzen Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:06 #13
Det er ikke nok at den er åben
At den er åben betyder bare at din server har adgang til alle services på nettet, ikke omvendt....

For at tillade udefrakommende adgang til din server (altså dig når du er ude), skal du mappe de porte du vil bruge til

1. at tillade indgående traffik
2. at smide den indgående traffik til routeren videre til din server
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:41 #14
HVAD mener du med \"mappe\"
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:42 #15
Du skal sætte hak i fluebenet hvor der står \"Host Mapping/NAT\" - nok det du mener ik -Bamzen-!?

-Sanded-
Avatar billede fjelle Nybegynder
24. oktober 2001 - 19:45 #16
hvor står der Host Mapping/NAT på en Mac?
Avatar billede bamzen Nybegynder
24. oktober 2001 - 22:56 #17
Det jeg mener med mapping er at med en routerbaseret adsl løsning fra tdc, sker der det at routeren får tildelt en ip, og har så en funktion der oversætter datapakker til de ip adresser der bliver brugt på dit lan....... Derfor skal man fortælle routeren, hvilke typer data der skal hvorhen på indersiden (at \"mappe\" fordansket engelskt udtryk). Jeg har ikke længere selv adsl via tdc, men det lyder ikke helt forkert i mine ører at der skal sættes flueben i \"Host Mapping/NAT\".........

Og alt du skal gøre, skal du gøre i din router konfiguration, og ikke på din mac........

;-)
Avatar billede fjelle Nybegynder
25. oktober 2001 - 07:25 #18
OK, men min router er bare en hvid boks fra Siemens, der sidder på væggen. Jeg kan ikke komme i kontakt med den via noget software!
Avatar billede fjelle Nybegynder
29. oktober 2001 - 08:05 #19
Jeg har fundet løsningen, den forkerte opsætning var i den computer der skulle have kontakt til min server!