Avatar billede dweb Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

fritlagt / transperant image import i pagemaker

Hej

Nogen der ved hvordan man ligger frilagte / transperante billeder ind i pagemaker?

Mvh Jesper
Avatar billede radut Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:31 #1
du skal ind i photoshop og gør.. derfter skal den ind i pagemaker !
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:38 #2
Tiff billeder med en clipping-path placeres uden problemer i PM.
Er det eps-billeder (vektor) eksporteret fra Corel Draw går det osse.
MEN; Adobe kan åbenbart ikke helt finde ud af at lave programmer der korresponderer med Adobe. Laver du en eps i Illustrator og placerer den er den ikke umiddelbart transperant.
Med mindre du bruger et lille trick: Placer eps\'en og roter den 0,01 grad, så slår den hullet... Mystisk men sandt.
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2001 - 10:50 #3
http://www.eksperten.dk/spm/102682

Der står en løsning!
Avatar billede dweb Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:56 #4
m-lab >> Du må gerne lave en lille guide.
evt. til tiff
Jeg kan ikke finde ud af det.

Mvh Jesper
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 10:58 #5
prodic: Ikke just. Der er en masse væveri som ender med en anbefaling af Indesign.
Det hjalp tydeligvis ikke, desperationen lyser ud af de 200 point.

dweb: Jeg går udfra at du ved hvod\'n man laver en clipping path i photoshop..?
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:00 #6
Yo. Har du en mail, så skal jeg smide en lille fil som illustrerer det.
Avatar billede dweb Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:01 #7
Jesper@pd-eyewear.com

Jeg tror jeg ved det. Laver man ikke bare en markering og så laver man en workpath ud fra den?
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:06 #8
Jo, din working path skal så gemmes (-> path, save path). Herefter skal den angives som clipping path (-> path, clipping path)
Gem så din tif.
I PM laver du file, place (eller ctrl+d) og vælger di tif. Den er nu transperant.
Men pas på hvod\'n du vender den selection i Photoshop som du gemmer som working path.

Hvis ikke den vender rigtigt, bliver det der skulle med slået ud istedet for baggrunden.
Sker det, så lav en selction ud af din path, vend den og gem den som beskrevet en gang til.

Filen er på vej...
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2001 - 11:08 #9
m-lab->Manner hvor jeg sover, deltog endda selv i spørgsmålet med opfangede åbenbart ikke selv at den gik på InDesign til sidst.

Men Path\'en er vel stadigvæk svaret??
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:09 #10
prodic: Yeps... - og go\'morgen. :-)
Avatar billede dweb Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:15 #11
m-lab >> Tak for hjælpen. 200point til dig :-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:17 #12
Takker selv.
Der er en mail på vej.