Avatar billede webot Nybegynder
23. oktober 2001 - 18:55 Der er 7 kommentarer

Tegne vektor funktion

Hej

Er der nogle der har en ide til hvordan man får Excel til at tegne en vektorfunktion...?

Jeg ved på min TI-92 Graf fætter skal man sætte den til parametic for den kan tegne en vektorfunktion... nogle forslag..?
Avatar billede janvogt Praktikant
24. oktober 2001 - 08:22 #1
Hvad er funktionsforskriften for en vektorfunktion (eksempel).
Avatar billede webot Nybegynder
24. oktober 2001 - 20:54 #2
x(t)=2 * cos(((phi *2)/2))
y(t)=2 * sin(((phi *2)/2))

Hvor t er til \"tiden\"... den giver altså 2 outputs pr. t værdi (lige som en cirkels ligning)
Avatar billede lsimony Nybegynder
25. oktober 2001 - 12:34 #3
Skal t ikke forekomme på højre side af formlen?

Hilsen

Lars
Avatar billede lsimony Nybegynder
25. oktober 2001 - 12:52 #4
Excel er ikke det bedste valg, hvis du skal illustrer matematiske funktioner.
Find et matematisk program med mulighed for grafisk illustration af matematiske funktioner.
Avatar billede janvogt Praktikant
25. oktober 2001 - 13:41 #5
Excel kan udmærket illustrere matematiske funktioner udfra en forskrift, men så vidt jeg kan se er problemet her vanskeliggjort af, at vektorfunktioner er 3-dimensionelle.

Så længe det drejer sig om lineære, n-grads polynomier, etc. kan man sagtens få Excel til at vise det i et koordinatsystem.

Webot, jeg kan sende dig et ark til demonstration, hvis du ønsker.

jan_vogt_hansen@hotmail.com
Avatar billede bak Seniormester
25. oktober 2001 - 16:55 #6
Se dette link. Her er et sted hvor du bare kan sætte dine formler ind og få tegnet grafen.

http://147.4.150.5/~matscw/RealWorld/Excel/tuts/FunctionGrapher.xls
Avatar billede janvogt Praktikant
19. november 2001 - 10:20 #7
>>>webot
Fik du løst dit problem?