Avatar billede xenocypraz Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ip forwarding????

hej...

Jeg er så heldig at få en adsl forbindelse snart og så kom jeg til at tænke på...

hvis jeg nu fra router sætter et kabel ned til min server.. der fra kabel til min switch og så ud til de andre.... kan det så godt lade sig gøre at åbne enftp server på de computere der ligger bag serveren.. og hvis jeg vil modtage filer over icq, kan det så også lade sig gøre hvis netværket kommer til at se ud som overnævnte.... mvh nikolaj

ps... serveren kører nt 4.0
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:11 #1
Du kan ikke umiddelbart sætte en ftp server op bagved, men du kan godt modateg filer over icq.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:32 #2
du kan sagtens gøre som du beskriver der, det kaldes port forwarding, du kan fx køre en proxy server. :)
Avatar billede kichian Nybegynder
23. oktober 2001 - 14:35 #3
Det kan godt lade sig gøre. Du skal bare tillade at serveren \"forwarder\" pakker mellem dens 2 netkort. Det er en god ide med en server i mellem, hvis serveren skal virke som proxy/firewall.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
23. oktober 2001 - 22:09 #4
kichian -> hvordan sætter jeg så det op så den \"forwarder\"...??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
23. oktober 2001 - 22:12 #5
routing :=)
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:44 #6
hallo... jeg kan ikke bruge ordet routing til noget.. kan i ikke give mig et link med en tutorial eller sådan noget eller en hurtig forklaring af hvordan man sætter det op...
Avatar billede vizual Nybegynder
21. november 2001 - 11:49 #7
Hivs du sætter netwærket op sådan her:
Telfon stik > router > switch > pc\'er

Der er en tutorial der generalt forkalere hvordan routere virker her, den er godt nok på engelsk. hvis du gerne vil have en på dansk så sig lige til.
http://www.howstuffworks.com/router.htm

Så skal du derefter i routeren NAT\'e de porte til den server du har brug for.

Det du skal gøre er at sætte din router op til at forwarde alt inkommende trafik på den/de relavante porte til serverns lan ip adresse, du kan læse mere om det på din serviceudbyders hjemmeside.

på Cisco 677 gøres det ved at telnette til routerne (sat til ip 10.0.0.1 ved cybercity)
hvorefter du skrive
enable (for at for love til at ændre indstillinger)
set nat entry add <lokal-IP> <port der skal forwardes til> <Routerens yderside IP> <port trafikken kommer ind på> <trafiktype>
write ( for at gemmen indstillinger )
reboot ( skal gøres før indstillingern virker )
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
21. november 2001 - 14:52 #8
glem nt´eren og smid linux på så er det ikke svært. :)
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
22. november 2001 - 11:26 #9
tak for det
Avatar billede vizual Nybegynder
22. november 2001 - 12:44 #10
Velbekommen og tak for point :-)