Avatar billede fritzz Nybegynder
28. februar 2000 - 20:30 Der er 14 kommentarer

Nyt grafikkort

Da min computer efterhånden er temmelig forældet (P200 MMX, 64 MB SD-RAM, S3 4 MB grafikkort og Righteous 3D med 4 MB), har jeg ikke nogen AGP-port, men kun PCI. På edbpriser.dk, har jeg set, at det er muligt at få et TNT2 M64 til PCI for under tusind kroner. Er det noget, der kan sætte gang i computeren? Eller er et voodoo 3 kort, et S3 savage kort eller måske noget helt andet bedre bedre? (Indenfor en rimelig prisgrænse)
Avatar billede wolf_ Nybegynder
28. februar 2000 - 21:47 #1
Hvad er en rigemelig prisgrænse, det kunne jo være det bedre kunne betale sig at ofre det det koster at få en nyt bundkort med en AGP-port og derved kune få et det bedre grafik kort
Avatar billede exposure Nybegynder
28. februar 2000 - 22:46 #2
Jeg vil sige at et godt Grafikkort siger meget når vi taller om spille evne. Selvfølgelig har Com. også meget at sige, men det har grafikkortet også.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. februar 2000 - 22:59 #3
Med et Righteous 3D voodookort kan du ikke presse mere ud af din nyværende pooter med mindre du køber et GeForce i en PCI udgave. Dette er dog ikke at fortrække, idet kortet ligger i et prisleje fra 1700-2800 kr - sux! Så du må nok bide i det sure æble og enten leve med lortet eller købe nyt!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede stussy Nybegynder
29. februar 2000 - 02:01 #4
TNT2 M64 suX så det skal du i hvert fald ikke tage at købe, kender selv en der har sådan et, og puha hvor er det dårligt...
stusser :)
Avatar billede gnarf Nybegynder
29. februar 2000 - 08:56 #5
Man kan iøvrigt sagtens finde et rigtigt TNT2 til under 1000 kroner, så du bør ikke købe et TNT2 M64. Det har kun den halve busbredde og er derfor ikke så godt til mange farver i høj opløsning.

Ellers er jeg klart enig med wolf_ du burde nok investere i bundkort/processor først. F.eks unreal tournament kan køre ok på et righteous (lav opløsning, 16bit farver) bare du har en ordentlig processor.

Vil du absolut have nyt grafikkort vil jeg umiddelbart anbefale dig voodoo3 2000. De fås billigt, og da de kan bruge glide i en del spil er de ikke så processorkævende. Voodoo 3 2000 fås helt sikkert i pci udgaver.
Avatar billede exposure Nybegynder
29. februar 2000 - 10:50 #6
Når det kommer til Unreal Tournament, så kender jeg en med en 166MHz computer og han kan køre "næsten" uden problemer. Hemmeligheden er at han har et Creative Banchee 16Mb.
Avatar billede yeptoday Nybegynder
01. marts 2000 - 10:49 #7
VooDoo 3...Helt klart...
Har det selv, og der har aldrig været problemer.
Det er også rimelig billigt.
Og det fås til PCI-slot.

Mvh/Yeptoday
Avatar billede asmodeus Nybegynder
01. marts 2000 - 14:15 #8
Et Savage kort kunne også komme på tale, idet det ligger omkring 600-700 kr - fint kort - virker bare ikke med andet end Intel!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede i11uzion Nybegynder
01. marts 2000 - 15:16 #9
exposure>>> Eh, vil du lige give mig resten af hans konfiguration???

For jeg har en P200MMX@225, 64MB Ram, 8.4GB ibm harddisk og, som du selv nævner, et 16MB Banshee...

MEN, mit UT kører SUPERDÅRLIGT, med mellem 10 og 15fps, hvorimod mit quake3 kører med mellem 15 og 40fps....
(jeg kører Win 98)...

såeh, prøv lige at fortælle lidt mere om hans puter...
Avatar billede exposure Nybegynder
01. marts 2000 - 20:19 #10
Jeg sagde ikke at det kørte godt, og personligt hader jeg spil der bare hakker det mindste. Jeg skal pas på jeg ikke siger for meget.
Min ven har en P166MMX, 32MB ram, 2GB harddisk. Jeg vil gerne sige at det hakker på hans maskine, ingen tvil om det. Okay......jeg overdrev lidt, han kan køre det. Nå, fuck det. Glem at jeg overhoved har sagt det.
Men, stadigvæk har Grafikkortet meget at sige.

i11uzion>>> Der er en ting jeg ikke fatter. Køre dit Quake3 bedre end UT??? På min maskine køre UT klart bedre og mere flydende. (PII350, 128, 16MBTNT1)
Avatar billede sunesune Nybegynder
01. marts 2000 - 21:06 #11
Du kan ikke bruge et TNT 2 kort til en skid på en så sløv maskine! Selv på min Celeron 300@464 er processoren ikke hurtig nok til at udnytte kortet fuldt ud, og det er altså et TNT 2 M64. Så hvis du sætter sådan et kort i din maskine, eller ethvert andet grafikkort for den sags skyld, får du nok en ydelse der ligger under den dit Rightous 3D kan præstere! Et kort magen til mit kører lidt langsommere på en K6-2 300 end et Voodoo 2 kort på samme maskine, selvom TNT 2 kortet er langt hurtigere. Og det er fordi CPUen bare ikke er hurtig nok til kortet! Så hvis du skal have et nyt grafikkort, skal du altså have en ny CPU først, min. en P2/P3 450. Alt andet er simpelthen ikke hurtigt nok i dagens Danmark....
Avatar billede praem Nybegynder
26. april 2000 - 16:20 #12
Jeg ville helt klart købe voodoo3, det fås både i AGP og PCI !! Fordelen med dette kort er at ikke tager noget af din processerkraft !
Avatar billede gnarf Nybegynder
26. april 2000 - 16:43 #13
At et voodoo3 ikke bruger noget af ens processorkraft, er vist en overdrivelse. Men det er sandt at kører man voodoo kort i Glide bruger de mindre processorkraft, end de fleste andre grafikkort. Kører vooodoo kortene derimod Direct3D bruger de ca. det samme som andre kort.

Desuden kan voodoo kortene også hente lidt i OpenGL, i nogle enkelte spil, da 3dfx har en skrabet miniGL driver, som kun lige kan køre Quake, og nogle andre spil, og den er også hurtigere end andre fabrikanters opengl drivere.

Når alt det er sagt, så vil jeg stadig mene en ny processor ville være bedre end nyt grafikkort, med den maskine du har.
Avatar billede scz Nybegynder
03. oktober 2000 - 22:42 #14
hvad med et Matrox G400 dualhead 32mb ram, pris ~1400 med moms, jeg tror nok at man kan få dem i en pci udgave ( er ikke 100% sikker ) http://www.matrox.com