Avatar billede sualkmuab Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:08 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

RAM og IBM Aptiva 2176-362

Jeg har følgende spørgsmål, som er på engelsk, da jeg også har spurgt IBM:

I have an Aptiva 2176-362 from 1997. Originally it had 4 * 8 MB RAM. I have upgraded to 2 * 32 MB RAM + 2* 8 MB RAM = 80 MB RAM

Now I want to change the two 8 MB RAM with 2 * 32 MB RAM to get 128 MB RAM in total. According to the manual it is OK, as long the RAM fulfills certain conditions explicitly stated in the manual (Ch. 6, page 70 in the danish manual). But now I am told, that this may not be enough; they also have to be IBM-RAM, whatever that means. I have already bought 2 * 32 MB RAM EDO, 6o ns, 72 pins etc. So if it is correct, that they should have been bought especially through IBM, I think IBM I have a problem with the statement in the manual. So have any of you experienced the same problem ?\'

¨Kender nogen til dette \"problem\" ?
Avatar billede cyberinet.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:27 #1
De fleste af IBM\'s computere i hvert fald fra tidligere dage har haft problemer med ram som ikke kom fra IBM.

Nu ved jeg ikke om du har prøvet at skifte dem, men hvis du er heldig så virker de. Men jeg vil ikke give dig for store forhåbninger da jeg selv har skullet opgradere nogle forskellige IBM pc\'er og det lykkedes mig ikke at finde noget RAM som kunne bruges som ikke kom fra IBM.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. oktober 2001 - 14:50 #2
IBM´s PS/2´ere krævede speciel IBM-ram. Rent fysisk, er det vist en enkelt modstand der er ændret på rammodulet, for at man ikke bare kan bruge al mulig tilfældig ram. Resten er standard.

Jeg mener dog, at Aptiva pc´ere er ret ukritiske. Jeg har selv en nyere Aptiva, der kører fint med standardram.

Derfor - jeg tror roligt du kan sætte dem i, om ikke andet, så for at prøve. Du kan ikke gøre noget galt, for i værste fald nægter maskinen at finde ram´en, og vil så ikke starte op. Så sætter du bare de gamle tilbage, og så må du ud og finde ren IBM ram. Det tror jeg bare ikke er nødvendigt.
Avatar billede sualkmuab Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:59 #3
Tak for de hurtige reaktioner. Jeg har ikke sat dem i endnu, men nu tager jeg \"chancen\".