Avatar billede h2ns Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Asus A7V død efter biosupgrade

Jeg har forsøgt at flashe min BIOS på mit Asus A7V den første model i serien) til version 1009 efter at jeg oplevede blå skærm ved boot af Win XP fra en disk på Promise controlleren.

Den skrev \"BIOS flashed succesfully\" og jeg rebootede.

MEN, det eneste der skete var, at den probede mine drev og så skete der ellers intet mere!

Hvordan kan jeg redde min situation (alternativ til et nyt mobo)? Skal jeg resette eller...?

Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:16 #1
Du skal lave en bootbar diskette, uden config.sys og hvor det eneste autoexec.bat indeholder er et kald af flashprogrammet med biosfilen som parameter. De skal selvfølgelig også være på disketten. Fjern alt fra bundkortet, undtagen diskettedrevet og grafikkortet. Start maskinen og observer at diskettedrevet arbejder, vent nogle minutter, fjern disketten, genstart og se om ikke at alt er i orden igen.
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:17 #2
Er det i orden så sluk og monter alt som før.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:16 #3
Ja, ok han skal vel beholde en enkelt ramblok eller hvad?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:17 #4
h2ns> Du har vel prøvet at resætte bios først?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:18 #5
Giver den ikke et start bip eller er den helt død?
Avatar billede conan54 Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:31 #6
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:43 #7
Selvfølgelig skal der være ram installeret.:O)
Avatar billede intel4004 Novice
22. oktober 2001 - 14:34 #8
det som msmows snakker om er at du muligvis kan udnytte bootblock bios\'en. Dette er rescuebios som der ikke bliver skrevet til ved en flashning. Dvs. denne fungere stadig, dog understøtter den kun floppydisk, tastatur og ISA/PCI VGA. Du skulle meget gerne kunne se noget på skærmen hvis du skifter til et PCI grafikkort. Jeg prøvede det selv med et ældre atx bundkort som jeg troede var død. Det virker fortrinligt...

Du kan også lave en disk som flasher automatisk, her skal du benytte parametrene til awardflash.exe...

INTEL4004
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:25 #9
Det er jo lige præcis en sådan diskette jeg rådede h2ns til at lave, ikk\'??!!
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:31 #10
>intel4004 - 4004, suk det er længe siden, i hine tider hvor 4MHz var ekstremt og ram blev talt i KiloByte. :O)
Avatar billede makse Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:36 #11
Der var nu vist noget med ca. 110 KHz.
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:41 #12
I alle tilfælde slløøøøvvtt.
Avatar billede intel4004 Novice
22. oktober 2001 - 16:04 #13
msmows>> yep yep...

Og så kan jeg henvise til lidt teknisk jargon omkring Intels 4004:
http://bwrc.eecs.berkeley.edu/CIC/archive/cpu_history.html#Sec1Part1

INTEL4004
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 17:57 #14
Ja og så hvis man sammenligner med en gemen matematikregner i dag.
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 17:59 #15
Var lige inde at se dit minisite, du er kun 20 år ung, suk en anden én kan ikke engang huske hvornår man var det, suk. Du har livet for dig, spild det ikke på computere, de forældes hurtigere end jeg kan skrive dette. ;O)
Avatar billede h2ns Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:49 #16
Takker for alle jeres informative indlæg... Jeg vil se, om ikke jeg kan score et PCI kort på arbejdet i morgen, og så komme ind i den der \"ubeskrivelige\" BIOS.

Retaxes: Du skriver noget om, at resette BIOS. Hur gør jeg det?

Jeg har clocket min processor, hvilket betydet, at den får mere strøm, som altså sættes i BIOS. Skal jeg pille dipswitches tilbage til default, inden jeg går i gang?

Der bliver delt point ud, når jeg igen er kørende. 8-)

Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:04 #17
Pil batteriet ud der sidder ved Bioskredsen og sæt det i igen.
Det kan også ordnes ved at flytte en jumper, der sidder lige i nærheden af batteriet og bioskredsen, husk at sætte jumeperen tilbage på sin plads ;o)

Bioskredsen sidder i en sokkel nær batteriet.

Skulle alt andet mislykkes er der en chance tilbage, læs mere om det på denne site:

http://www.retel.dk/artikler/read.php?id=3&side=0
Avatar billede msmows Nybegynder
22. oktober 2001 - 21:20 #18
Ang. retaxes sidste link, det virker!  men det kan koste både bios og bundkort, hvis ikke man ved 100% hvad man gør.
Prøv lige at blindflashe først.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2001 - 22:22 #19
Ja, men det kræver så også at man kender en der er villig til at prøve det, det er dog lykkedes for mig en gang ;o)
Avatar billede intel4004 Novice
22. oktober 2001 - 22:54 #20
Ved en fejlflashning skrives der korrupt data til cmos-laget. Dette ligger stadig ved en normal reset(jumper eller batteri), hvor kun de variable data nulstillet(standard CMOS indstillinger)...

INTEL4004
Avatar billede msmows Nybegynder
23. oktober 2001 - 12:50 #21
Nemlig INTEL4004, det glemmes ofte.
Avatar billede h2ns Nybegynder
15. januar 2003 - 11:33 #22
Der var ikke noget af det foreslåede der virkede. Det blev til et nyt mobo i stedet.