Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:18 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hvornår er et \"hit\" unikt ?

Jeg sidder lige pt. og er ved at lave en counter i PHP, og skal til at definere hvornår et hit er unikt.

Men så kommer jeg til at tænke på at det er jo et definitions spørgsmål, og derfor spørger jeg jer hvad i mener ?

Sådan helt reelt set skal den samme bruger (IP) vel aldrig kunne tælle for mere end ét hit ?? Eller siger man, efter f.eks. 24 timer så kan brugeren tælle et for et hit mere ?
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:22 #1
Kun et HIT per bruger (IP)

/ms.clan.4t.com
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:23 #2
dvs. selvom der går et år eller flere skal den samme IP aldrig kunne tælle for mere end ét hit ?
Er det det som alle andre normale tællere kørere efter ?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:25 #3
Ikke fordi jeg ved det, men jeg tror da ikke at de \"store\" regner et unikt hit for mere end højst et par dage..
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:25 #4
Yep!!! Hvis du vil have en gratis tæller og gratis submitting til Søgemaskiner så prøv www.add2.net, jeg bruger selv den tæller den virker fint

/ms.clan.4t.com
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:27 #5
t_p, det var netop det jeg tænkte ... tælleren jeg er ved at lave er til 3rdlevel.dk, så jeg vil helst have den følger \"standarden\" hvis der er sådan en .. uofficiel eller officiel ..
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:29 #6
Du menner subs.dk, 3dlevel.dk og bizzy.dk right???

/ms.clan.4t.com
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:30 #7
ms.clan.4t.com, korrekt ... dog hedder vi bare \"3rdlevel.dk\". Domænerne subs.dk og bizzy.dk er blot nogle af vores domæner til subdomæner.
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:35 #8
OK men en normal tæller tager normalt 1 unikt hit for en bruger (IP).

/ms.clan.4t.com
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:35 #9
thomas>> Jep, klart, man kunne vel bare spørge f.eks. chart, alternativt kunne man lave en test, men det kunne jo tage et år *g*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:37 #10
thøger, kunne man se\'følig godt (spørge Chart.dk, Peak.dk, Nope.dk osv..) men det kan jeg jo ikke vente på nu hvor jeg lige har lyst til at lave en counter, vel ? *griner* Hmm .. jeg tror bare jeg nøjes med et hit pr. IP som ms.clan.4t.com siger :o)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:00 #11
Fandt noget på Chart Erhverv hvor der står:

\"Et unikt besøg er en sammenhængende række af sidevisninger for en given bruger på websitet. Når der ikke har været registreret sidevisninger fra brugeren i en given periode (20 minutter), vil det næste besøg blive registeret som et unikt besøg.\"

Dvs. med andre ord så kan en enkelt bruger (IP) generere 72 unikke hits om dagen (teoretisk) ??
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:01 #12
SORRY ABOUT THAT!!!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:03 #13
ms.clan.4t.com, fordi Chart gør sådan er det jo ikke ensbetydende med at det er korrekt ;o) Jeg ville selv skyde på at det du svarede var korrekt ...
Avatar billede ms.clan.4t.com Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:05 #14
OK for alle de officiele steder jeg har set er det 1 hit per IP normalt!!!

/ms.clan.4t.com
Avatar billede connie Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:15 #15
tdaugaard> Jah, dette her med \"unikke\" besøgende er noget \"svævende\".

De fleste modembrugere får jo tildelt et nyt \"dynamisk\" IP-nr. af deres udbyder hver gang de etablerer forbindelse til internet.

Så hvis disse etablerer forbindelse til internet 5 gange i løbet af et døgn og klikker sig ind på dit site, vil dette blive registreret som 5 forskellige brugere, selvom der rent faktisk kun er tale om én enkelt interesseret bruger :)

Så du har 100% ret i, at det er et definitionsspørgsmål :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:26 #16
Udover jeg vil give Connie ret kan det jo slet ikke passe med et hit pr IP pr år f.eks.

Jubii ville jo aldrig kunne have 1 million unikke hits om ugen på den måde. Så skulle vi logge ind med 52 mill. ip adresser fra DK alene - Den holder vist ikke ;-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:28 #17
connie, grunden til jeg skrev \"bruger (IP)\" var netop fordi at, som du siger, modembrugere (eller de fleste) får en ny IP hver gang de går online.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:37 #18
nikolajdu, nej det bekræfter teksten fra Chart.dk :o)
Avatar billede connie Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:48 #19
Men én ting er en tæller alene. Man kan jo også bruge cookies. Om det så giver et mere reelt billede af unikke hits, er jeg lidt i tvivl om :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:50 #20
connie, cookies gider jeg ikke - dem kan folk slette eller helt slå fra, blokke osv.
Jeg gemmer IP\'en+tid/dato i en database istedet.
Avatar billede connie Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:58 #21
tdaugaard> Ja, det lyder også for mig til at være det mest fornuftige i den sammenhæng. Men jeg tror nu nok at mange større sites benytter sig af cookies når de laver statistikker om unikke hits.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 05:05 #22
connie, det gør de også. Chart.dk gør bla. men nu skal jeg dog kun lave en tæller og ikke en udvidet statistik som chart.dk.
Avatar billede connie Nybegynder
22. oktober 2001 - 05:11 #23
tdaugaard> OK, god vind med projektet :-) Har iøvrigt draget fin nytte af dine svar til andre her på Eksperten. Tak for det :-)

Kiggede iøvrigt lige på ms.clan.4t.com\'s profil. Han/hun har vidst ikke gjort sig selv særligt populær herinde http://www.eksperten.dk/spm/123886

Men svaret til dig var reelt nok :-)

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 05:18 #24
Tak tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2001 - 07:24 #25
Jeg ville mene at et unikt hit gælder i et døgn...

Og den mest sikre løsning er vel IP-log kombineret med cookies. Det er trods alt kun 3-5% der har blokeret for cookies.

Hvis du vil lave en counter som folk kan stole på skal den vel være så \"bluffsikret\" som muligt :)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:15 #26
Jeg er enig med el_barto.. 1 hit pr. døgn, og ip log kombineret med cookies.

:o)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:32 #27
el_barto, det var OGSÅ min tanke at hvis et unikt hit havde en \"udløbsdato\" so to speak at så måtte det vel være en dags tid.

Men ja .. måske jeg også skulle smide en cookie med ...