Avatar billede baent Nybegynder
20. oktober 2001 - 00:46 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Win2K startup fejl efter RAM upgradering

Jeg har netop installeret Windows 2000 Pro, samt alle service packs, opdateringer mv. Computeren virker da også fint. Men så puttede jeg en 256 MB PQI 133 MhZ blok ekstra i. Nu melder Windows om fejl under opstarten. Den kommer til den sorte skærm med proceslinien i bunden. Så står der noget med fejl under opstart i \\Winnt\\system32\\config\\system. Derefter står der at jeg skal genstarte computeren med installations CD\'en i, og reparere de fornødne filer ved at trykke \'r\' når jeg når ind i menuen. Dog har jeg ikke Emergency Rescue Disks, sååå... Jeg kan sagtens starte op med kun den ene blok i. Begge blokke er ens, da jeg købte dem sammen. Dog var der fejl i leverancen, så jeg fik eftersendt den anden blok. De BURDE være ens, men jeg kan se at der er flere af de helt bitte-små chips på den ene. Er det paritetscheck? For så er de jo ikke helt ens, og måske er det dér problemet ligger? På forhånd tak for hjælpen. Og det skal lige siges: begge blokke virker upåklageligt når bare de ikke sidder sammen...
AMD 1333 - 266 FSB, 256(512) MB PQI 133, Soltek SL-75KAV.
Avatar billede -zim- Nybegynder
20. oktober 2001 - 00:48 #1
DE ER SIKKERT IKKE ENS!!! Ellers ville windows ikke melde feljl
Avatar billede baent Nybegynder
20. oktober 2001 - 00:51 #2
Nej, det er de vel ikke. Men er det ikke ligegyldigt om den ene evt. har paritetscheck? Kan jeg slå det fra, hvis det skulle komme så vidt? Kan jeg med et program evt. se om de har paritetscheck?
Avatar billede -zim- Nybegynder
20. oktober 2001 - 00:54 #3
Jeg mener de begge skal have eller skal ingen af den have!! Jeg kan ikke helt huske om man kan fjerne det
Avatar billede baent Nybegynder
20. oktober 2001 - 01:16 #4
Jo, men hvorfor melder Windows så om fejl i et dir? Det virker lidt for underligt...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. oktober 2001 - 12:03 #5
Du kan gøre 3 ting, den nemme, den lidt sværere og den helt svære.
1. Load Setup Default i bios

2. Start i fejlsikker mode og gå i Start/Kør (Run) og skriv SFC /scannow, sæt din systemCD i drevet og tryk Enter, der går ca. 10 minutter hvor dine systemfiler erstattes med dem der ligger på SystemCD (Win2k)

3. Sæt din PC til at boote fra CD, sæt Win2k CD i drevet og boot.
Den går så i gang med installere, men kommer så med et tilbud om at reparere med disketter, det siger du nej til og lader den fortsætte.
Næste gang bliver du spurgt om du vil lave en ny installation ELLER om du vil reparere den bestående og det siger du ja til ved at trykke på R, følg resten af proceduren og du skulle så gerne ende op med at dit gamle system er reetableret!
Avatar billede baent Nybegynder
20. oktober 2001 - 19:53 #6
Jeg har nu løst problemet. Ingen af jer kom med den endelige løsning, for der var faktisk ikke nogen. Jeg fulgte retaxes råd, og genstartede i Safe-mode. Her kunne jeg dog ikke få lov til at køre sfc, det virkede som om at programmet startede ganske kort, men det blev aldrig til noget. Derefter genstartede jeg normalt, og så virkede det! Jeg vil tro at Windows på en måde opdaterede sin konfiguration i Safe-mode, og at den så derfor virkede normalt bagefter. Jeg har dog kørt sfc nu, for en sikkerheds skyld, dog i normal mode. Tak for svarene/kommentarerne. Jeg har delt pointene med 10 til -zim- og 20 til retaxes. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. oktober 2001 - 20:20 #7
Jeg sige tak for pointene!

www.fotx.net/retaxes

Jeg skulle nok have skrevet i Consol mode, i stedetfor Fejlsikker tilstand!